Lowika skrev 2013-10-13 16:42:33 följande:
Jag skulle inte utsätta barnet för risken med fvp om det inte redan finns indikationer att det är något fel, dvs "dåliga siffror på kub". Kub är helt enkelt fullständigt riskfritt. Och får man bra siffror finns ju ingen anledning att gå vidare med fvp. Får man bra siffror så "räcker" det med kub. Får man dåliga så "räcker" det inte.
Fvp är ju definitivt svar på kromosomfel, men vad hjälper det om barnet visar sig friskt och man orsakar missfall ändå.
Tycker det är ganska konstigt att man får betala för kub, men kan få fvp gratis pga oro.
Håller med dig Lowika. Vi börjar med kub och skulle det (hemska tanke) vara dåliga siffror så går vi vidare med fvp. Däremot funderar jag på, om de inte gör UL innan KUB för att fastställa var i graviditeten man är, hur ska de då veta när de ska ta blodprov? Jag har väldigt oregelbunden mens.
Jag har verkligen kommit in (varit länge) i en dålig fas gällande mat. Efter första barnet har det blivit sjukt mycket fika och godsaker. Jag vill ju inte "mata" lilla bebisen med massa onyttigheter. Så from imorgon börjar mitt "nya liv". Mer nyttigheter och mindre godsaker. Undrar ju själv hur tusan jag ska klara det men det måste gå.