• Marzy

En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg

Hej

Jag är 37 år och plussade idag. Har bf 12 juni. Så spännande! Väntar mitt andra barn. Har en dotter som blir 2 i december. Bor i gamlestan med resterande gängmedlemmar :) 
    Hade varit så kul att följas åt några stycken och även kanske träffas så småningom och ha lite fikastunder ihop.
    Vad sägs! :) Häng på! 

mamma mu
  • Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg
  • Lowika
    Marzy skrev 2013-10-12 19:16:14 följande:
    Hej!

Välkommen till oss!

Jag slängde in ett inlägg om fvp . De är ju kromosom avvikelser dom ser. Men mer specificerat med fvp. Jag gjorde de sist. Saken är att som jag förstått så kan dom säga att man på kub testet har 1 av 200 att ja ett barn med Downs men som jag förstått de så kan dom till 100% se de via fvp. Är inte helt säker på om de är så men jag tror de.. Om de nu skulle räcka med kub. Varför skulle man då ens annars behöva göra fvp:)

Jag skulle inte utsätta barnet för risken med fvp om det inte redan finns indikationer att det är något fel, dvs "dåliga siffror på kub". Kub är helt enkelt fullständigt riskfritt. Och får man bra siffror finns ju ingen anledning att gå vidare med fvp. Får man bra siffror så "räcker" det med kub. Får man dåliga så "räcker" det inte.

Fvp är ju definitivt svar på kromosomfel, men vad hjälper det om barnet visar sig friskt och man orsakar missfall ändå.

Tycker det är ganska konstigt att man får betala för kub, men kan få fvp gratis pga oro.
  • Oa82
    Lowika skrev 2013-10-13 16:42:33 följande:

Jag skulle inte utsätta barnet för risken med fvp om det inte redan finns indikationer att det är något fel, dvs "dåliga siffror på kub". Kub är helt enkelt fullständigt riskfritt. Och får man bra siffror finns ju ingen anledning att gå vidare med fvp. Får man bra siffror så "räcker" det med kub. Får man dåliga så "räcker" det inte.
    Fvp är ju definitivt svar på kromosomfel, men vad hjälper det om barnet visar sig friskt och man orsakar missfall ändå.
    Tycker det är ganska konstigt att man får betala för kub, men kan få fvp gratis pga oro.
    Håller med dig Lowika. Vi börjar med kub och skulle det (hemska tanke) vara dåliga siffror så går vi vidare med fvp. Däremot funderar jag på, om de inte gör UL innan KUB för att fastställa var i graviditeten man är, hur ska de då veta när de ska ta blodprov? Jag har väldigt oregelbunden mens.

Jag har verkligen kommit in (varit länge) i en dålig fas gällande mat. Efter första barnet har det blivit sjukt mycket fika och godsaker. Jag vill ju inte "mata" lilla bebisen med massa onyttigheter. Så from imorgon börjar mitt "nya liv". Mer nyttigheter och mindre godsaker. Undrar ju själv hur tusan jag ska klara det men det måste gå. 
  • Gbgmamma

Oa 82 jag aäger samma sak inha mer onytigheter på ett tag. .. hälften grönsaker i lunchlådan och inget socker under veckorna för min del. Den strategin fungerade förra gången med en viktuppgång på +6-7 kg så jag kör på det nu med.

• Marzy
    Lowika skrev 2013-10-13 16:42:33 följande:

De tycker du och jag tycker ju annorlunda .. Väl är väl de..:)
  • Marzy
    Jenyma skrev 2013-10-13 10:37:25 följande:
    Hade inte så mycket att tillägga eftersom det är mitt första barn och jag inte vet någonting om det som diskuterades senast :P
    Jag försöker ställa in mig på hur allt ska bli, men det känns så abstrakt. Jag tänker på graviditeten hela hela tiden! Är så taggad! :D
    Klart du är de.. Jag är åxå taggad om inte mer min fästman. De är hans första men mitt andra ..:) ska bli så spännande att se hur denna graviditet urartar sig. Man glömmer så snabbt..Mådde så bra med min förra men nu har jag redan känt av illamående .. Hur mår du??
  • Marzy
    Gbgmamma skrev 2013-10-13 21:01:28 följande:

Oa 82 jag aäger samma sak inha mer onytigheter på ett tag. .. hälften grönsaker i lunchlådan och inget socker under veckorna för min del. Den strategin fungerade förra gången med en viktuppgång på +6-7 kg så jag kör på det nu med.

Tänk om jag kunde hålla mig till bara nyttiga grejer .. Tror ja redan lagt på mig 5kg:)
  • Marzy
    Gbgmamma skrev 2013-10-13 12:23:13 följande:

Ja vi har haft fullt upp hela helgen med bröllop och allt jag sprang runt med ett vinglas med cola i så jag tror ingen fattade att jag inte drack haha. Riktigt skoj med bröllop iaf :) Jag känner mig inte gravid alls längre... tur att man ska till bm på torsdag. Får se om jag kan tjata till mig ett vul.

Oj då... :) kul med bröllop! Själv har jag jobbat. Jobbar som showartist och restaurangchef på skärgårdslinjen trubaduren..

Ni skulle kanske ta med gravidgänget på julkryss. Lovar ni får vinglas till

Colan ;) vi kör 15 nov- 21 dec med skaldjursbuffe ;)
  • tajtis76

Tack Marzy för informationen! Glad Som sagt, det blir väl KUB och endast fvp sen om det verkligen "behövs"...

Kan bara hålla med; också väldigt sötsugen och känner att jag bör dra ned på sådant, men det är svårt då jag även normalt sett är en "godisråtta"... Skäms Kanske ska testa "Gbgmammas" strategi?! En viktuppgång på 6-7 kg är ju knappt nåt! Hur kan det vara möjligt? Förvånad (Själv gick jag upp 16 kg förra gången. Kändes rätt okej ändå; är lång och smal annars och det blev nästan bara som en "boll" på magen och lite tjockare lår Tungan ute. Hoppas innerligt på samma fördelning av kilona denna gång).

Är inbokad på inskrivningssamtal den 28 oktober men ska nog ringa barnmorskan imorgon för att höra angående VUL och KUB-test. När jag ringde förra veckan för bokning av tid sa sköterskan att de numera är restriktiva med UL och att det endast görs ett under graviditeten (=RUL v 18). Men hon kan ju inte ha tänkt på min ålder när hon sa så; vad jag vet erbjuds alltid KUB-test om man är över 35 år (och då ingår ju UL). I annat fall kommer jag att ordna det privat och boka tid på Barnmorskegruppen, där gjorde jag KUB-test förra gången och jag var himla nöjd med dem.

• Sickans

Hej tjejer! Jag hoppar in här. :) Är 28 och väntar vårt andra barn. Bf 17 juni enligt appen. :) Flyttar lite utanför stan om två veckor då vi har köpt radhus. ;) Är gift sedan 1.5 år tillbaka och vår son är lite drygt 1 år. Om allt går som det ska så hinner jag jobba 1.5 månad innan jag går på mammaledighet igen. :P Är i vecka fem nu. När ringde ni till bm för att få tid till inskrivning? Haha har glömt av. :)

• Oa82

Håller med 6-7 kg är ju inget! Gick upp runt 12 förra gången och hade också bara kulan på magen typiskt killmage med andra ord. Och det stämde ju! Ska ni kolla könet? Vi gjorde det förra gången vi får se hur vi gör denna. Jag är så sjuuukt nyfiken på vem som ligger i magen!

Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg