• Endrömivitt

Första kuren pergotime okt. 2013

Hej! Det blev fel årtal i förra tråden jag startade, det skulle såklart vara 2013 och inte 2014. Jag har precis fått veta att jag har PCO och jag har nu börjat med primolut nor för att utlösa blödning och därefter ska jag ta min första kur med pergotime enkel dos. Någon som är i samma sits eller liknande och vill följas åt?

• Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013
  • Glimmra

Majken33: Okej tack för svaret :)

Hur går det för dig har du använt dig av äl stickor?

• Majken33
    Glimmra skrev 2013-11-06 09:26:27 följande:
    Majken33: Okej tack för svaret :)
    Hur går det för dig har du använt dig av äl stickor?
    Ja, jag har testat fyra dagar nu men inte fått något utslag alls ännu. 

Har tagit temp också för att försöka få koll på ev ÄL men den har varierat lite så jag är inte så mycket klokare Glad

Försöker ha sex varannan dag istället/också - kanske det är bästa sättet. 
  • Glimmra

Hoppas det tar sig för er Majken! Varannan dag är nog det bästa, då missar man ju inte äl iaf ???? Hur var det med pergotime för din del? Du hade inte börjat än va?

• Majken33
    Glimmra skrev 2013-11-06 12:39:53 följande:
    Hoppas det tar sig för er Majken! Varannan dag är nog det bästa, då missar man ju inte äl iaf ???? Hur var det med pergotime för din del? Du hade inte börjat än va?
    Tack Glad

Ska till gynekologen/läkaren nästa vecka (äntligen fått tid). 

Så hoppas de skriver ut pergotime och att jag förhoppningvis får både ÄL och bättre koll på ÄL då.  
  • Majken33
    Glimmra skrev 2013-11-06 16:08:23 följande:
    Det borde du ju få :) Hur tycker du det funkar med LCHF kosten?
    Tack, det går riktigt bra.

Från början kändes det otroligt fel att äta så feta saker men jag har snabbt kommit in i det. Var nog lite rädd att jag skulle bli tjock (eftersom jag blivit fostrad så) men det blir jag inte.

Man får ju tänka om helt och göra om all vardagsmat och allt man brukar kunna småäta... Ett litet extra krux är att jag äter vegetariskt och fick tänka om en del. Sen äter jag helst inte halvfabrikat med e-nummer osv så det krävs en del planerande. Men både jag och sambon är väldigt intresserad av kost och lägger mycket tid och energi på matlagning och har kommit på massor av roliga och goda maträtter. Det finns massor vi kan äta ändå och det underlättar när vi ät två som äter på samma sätt och har lärt oss handla bra basvaror. 

På det stora hela mår jag bra. Hade ett litet sötsug första veckan, eller de två första veckorna, för jag var en riktig godisråtta innan men nu går det riktigt bra och längtar inte efter det där söta längre...  Mest nyfiken är jag egentligen på om mina hormonvärden är förändrade Glad
  • Glimmra

Vad skönt att det funkar för dig, och att din sambo också är med på det, det måste ju verkligen underlätta. Jag försökte själv ett tag med dukan dieten efter råd från min Gyn, men det blev svårt tyckte jag när de andra i familjen åt som vanligt (Skulle såklart aldrig låta min son gå på diet) Vore jätte spännande att få veta om hormon värdena ändrats! Du måste berätta vad som händer sen efter Gyn :)

• Theresan

Majken33,

Jag äter också vegetariskt och försöker undvika kolhydrater i den mån det är möjligt. Det är svårt ibland för jag älskar att baka bröd.

...

Jag var på vul igen och gyn konstaterade att det inte kommer hända något den här gången, jag ska vänta ett tag och sedan börja med provera och därefter trippeldos pergotime. 

• Majken33
    Theresan skrev 2013-11-07 11:10:26 följande:
    Majken33,

Jag äter också vegetariskt och försöker undvika kolhydrater i den mån det är möjligt. Det är svårt ibland för jag älskar att baka bröd.

...

Jag var på vul igen och gyn konstaterade att det inte kommer hända något den här gången, jag ska vänta ett tag och sedan börja med provera och därefter trippeldos pergotime. 
    Kul att höra att det finns flera! Är ju lite klurig kombination eftersom de flesta som äter LCHF kompenserar med mycket kött annars... 

*

Surt för er... Det här handlar ju mest bara om en lååång väntan. Månad efter månad och är det inte det ena så är det det andra. Känns som att det är så mycket som ska klaffa och mycket man inte tänkt på som kan gå fel. 

Jag försöker verkligen öva mig på att leva i nuet och inte bara längta framåt.  
  • Stampis

Någon som vet vad som stämmer. På förpackningen står det att man ska ta den förstatabletten 5e mensdagen, men på lappen som min "läkare" skrivit ut står det 6e dagen.. Även hon jag pratade med när jag beställde tid för besök dag 13 sa 5e dagen.. Jag tror att jag följer det som står på receptet, alltså 6e dagen!

Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013