• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-07-10 18:12:22 följande:

Jopp, riktigt trist. Håller på att göra en ny plan ....som lutar åt en nedreglerad cykel. För att hålla tillbaka min egen cykel och kunna östrogenbehandla något längre...dvs flytta fram fönstret.

Hur tyckte du , upplevde du dina blåmärken, fick du några? Vet att Fragmin och framför allt clexane hjälpande vid immunproblematik , har ej klart än att det även inkluderar inohep.

Så trist med din behandling men kanske smartare att nedreglera. Låter logiskt iaf att testa nästa gång. Och vila från behandlingar ett tag innan blir nog bra även om det är frustrerande. Tror kroppen och psyket kan behöva en paus emellanåt om man kört många behandlingar på raken!!

De är ju alla lågmolekylära hepariner som framför allt tas mot ventrombos. Som jag förstått det ska iaf Fragmin och innohep vara likvärdiga. Testat båda. De doseras lite annorlunda bara. Tror 4500 innohep är samma som 5000 fragmin. Blåmärken fick jag ibland av båda. Beror nog snarare på dosen och på om man har otur och sticker fel.

Kram
  • villsågärna38
    Frk Röd skrev 2014-07-10 18:19:49 följande:

Oj, va fort det går! Du är snart där med din lilla mirakelbebis i famnen.

Jag mår väl egentligen inget vidare eftersom min andra ÄD nyss har misslyckats och att jag för andra gången i rad inte fick några embryon till frysen. Har bara haft kontakt med min koordinator efteråt så nu väntar jag på analys från doktorn varför han tror att inte något av de sammanlagt 6 (färsk)embryon som jag fått överförda inte har fastnat samt vad han och kliniken har att erbjuda nu, både behandlingsmässigt och kostnadsmässigt. Just nu känner jag mig både arg och småbitter och det mår jag inte riktigt bra av.

Nä va trist!! Beklagar verkligen. Vet hur tufft det är och förstår om du är arg och besviken. Har du även behandlat med blodförtunnande t ex fragmin och prednisolon? Kollat infektioner som t ex mykoplasma eller ureaplasma alt hidden clamydia? Hoppas verkligen att det går vägen nästa gång! Kram
  • Fruhn

Fruhopp: många kliniker verkar ha långa väntetider. Men i en tidning såg jag Gynekologerna i Vallentuna (förort till Stockholm, lätt att nå med bil eller Roslagsbanan) annonsera om att de hade tider. Kanske ringa dit och fråga? Lycka till!

• Frk Röd
    villsågärna38 skrev 2014-07-10 21:25:38 följande:
    Nä va trist!! Beklagar verkligen. Vet hur tufft det är och förstår om du är arg och besviken. Har du även behandlat med blodförtunnande t ex fragmin och prednisolon? Kollat infektioner som t ex mykoplasma eller ureaplasma alt hidden clamydia? Hoppas verkligen att det går vägen nästa gång! Kram
    Jag har använt både clexanne och prednisolon. Har även testat för de infektioner som du nämnde men proven har varit negativa. Har fortfarande inte fått nån feedback från min läkare i Aten angående mitt senaste misslyckande och det kan jag tycka är dåligt.
  • villsågärna38
    Frk Röd skrev 2014-07-12 12:40:01 följande:

Jag har använt både clexanne och prednisolon. Har även testat för de infektioner som du nämnde men proven har varit negativa. Har fortfarande inte fått nån feedback från min läkare i Aten angående mitt senaste misslyckande och det kan jag tycka är dåligt.

Usch va trist!! Då har du ju verkligen gjort allt. Dåligt att du inte fått feedback heller. Men det är ju inte ovanligt att man behöver några försök för att bli gravid. Tre är ju iaf inte ovanligt även om jag förstår att det känns skit för er just nu. Vet ju såväl hur det är att göra försök på försök utan resultat. Det man ju kan misstänka om ni får dåligt till frysen är att inte spermierna är på topp heller. Vi fick godkänt i utredningen på spermieprovet men vid ivf och senare vid ÄD visade det sig att endast icsi funkade bra för oss så nåt fel var det ju. När vi gjorde ivf skyllde de allt på mina ägg men då det var samma vid ÄD insåg ju läkarna att det även var nåt som inte stämde med makens spermier. Spermieprovet är ju inte så ingående att man kollar allt tyvärr. Kanske inte så för er men en tanke... Kram
  • NinaCamilla

Frk röd: Riktigt trist att nu har inte fått feedback än! Vilken klinik har ni? Men det är inte ovanlig med flera försök.

• Redan47
    NinaCamilla skrev 2014-07-12 15:33:02 följande:

Frk röd: Riktigt trist att nu har inte fått feedback än! Vilken klinik har ni? Men det är inte ovanlig med flera försök.

Jag tycker det är dålig kundvård. Riga var så oxå, typ, sorry... Inte ett ljud mer. Serum, sorry, och omtanke mm att jag ska höra av mig när jag orkar..

Visst att göra 3 ÄD försök är vanligt, av vad jag utläst på nätet.

Vi har kostat på oss dna fragm på spermie denna gång, plus isci fast det inte behövts. Och vi har haft kanske turen med fin överlevnad på embryon, 3 av 11 bortfall nu senast. Ungefär lika Riga med. Unga donatorer med god tidigare statistik.

Om du gör serum så kan du ju välja en donator med hög statistik som ett kriterium för art höja oddsen på embryo kvalité, Vilka spelar en mycket stor roll. Så det behöver ju inte va du din livmoder som brister heller. Im nu så många bortfaller... Så kanske de överlevande inte överlever en dag till.

De är en påfrestande process ivf. Så många frågor, hopplöshet, vanmakt, stress.. Kram till dig frk. röd och alla andra som jag vet läser och begrundar!
  • NinaCamilla

Jag håller med Redan. Åbo var oxå samma sak och skylde på otur eftersom jag inte blev gravid. Vi fick endast 1,5 godbar embryo och det är inget fel på mannen. Löpande band. Jag är fortfarande arg när jag tänker på det. Tack vare Serum vet jag vad var felet innan. Nu behövs lite mer tur att FET lyckas.

• Katt12

Villsågärna, din historia är ju verkligen makalös, stort grattis! Jag undrar om du fick någon relevant förklaring till dina misslyckade IVF och ÄD? Vad ändrade ni för att lyckas till slut? Eller var det bara "slumpen"? Kanske har du skrivit ngt i din presentation, ursäkta i så fall - sitter i stugan m mobilen och vet inte hur man kommer åt presentationer i telefonen...

• Frk Röd
    villsågärna38 skrev 2014-07-12 14:12:51 följande:
    Usch va trist!! Då har du ju verkligen gjort allt. Dåligt att du inte fått feedback heller. Men det är ju inte ovanligt att man behöver några försök för att bli gravid. Tre är ju iaf inte ovanligt även om jag förstår att det känns skit för er just nu. Vet ju såväl hur det är att göra försök på försök utan resultat. Det man ju kan misstänka om ni får dåligt till frysen är att inte spermierna är på topp heller. Vi fick godkänt i utredningen på spermieprovet men vid ivf och senare vid ÄD visade det sig att endast icsi funkade bra för oss så nåt fel var det ju. När vi gjorde ivf skyllde de allt på mina ägg men då det var samma vid ÄD insåg ju läkarna att det även var nåt som inte stämde med makens spermier. Spermieprovet är ju inte så ingående att man kollar allt tyvärr. Kanske inte så för er men en tanke... Kram
    Spermierna är "utredda" och fått godkänt. Vad mer kan man göra nu än att tro att spemieutredningen är okej. Rent statistiskt så har ju befruktningen blivit högre i procent med mina egna ägg än men donatorns/donatorerna (vet inte om det var samma donator båda gångerna) så just nu så känns det som det är donatorns ägg som det är "fel" på eller att jag har för aktivt immunförsvar. Har ju som sagt inte fått nån analys av läkaren än, men det blir intressant att se om han gör samma analys som jag (troligen inte, i alla fall inte när det gäller donatorn). Vid förra misslyckade behandlingen så ringde läkaren upp mig samma kväll som jag fått negativt test så jag undrar varför det är så tyst nu. Jag vet att det kan ta några försök innan man blir gravid men eftersom jag har satt in tre embryon vid varje försök så räknar jag det nästan som 3, 4 försök istället för 2.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014