• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Frk Röd
    NinaCamilla skrev 2014-07-12 15:33:02 följande:

Frk röd: Riktigt trist att nu har inte fått feedback än! Vilken klinik har ni? Men det är inte ovanlig med flera försök.

Går på Embio Medical Center i Aten. Var låg "felet" hos dig? Var det du som hade nån skiljevägg som behövde åtgärdas eller var det nåt annat?
  • Frk Röd
    Redan47 skrev 2014-07-12 15:53:35 följande:
    Jag tycker det är dålig kundvård. Riga var så oxå, typ, sorry... Inte ett ljud mer. Serum, sorry, och omtanke mm att jag ska höra av mig när jag orkar..

Visst att göra 3 ÄD försök är vanligt, av vad jag utläst på nätet.

Vi har kostat på oss dna fragm på spermie denna gång, plus isci fast det inte behövts. Och vi har haft kanske turen med fin överlevnad på embryon, 3 av 11 bortfall nu senast. Ungefär lika Riga med. Unga donatorer med god tidigare statistik.

Om du gör serum så kan du ju välja en donator med hög statistik som ett kriterium för art höja oddsen på embryo kvalité, Vilka spelar en mycket stor roll. Så det behöver ju inte va du din livmoder som brister heller. Im nu så många bortfaller... Så kanske de överlevande inte överlever en dag till.

De är en påfrestande process ivf. Så många frågor, hopplöshet, vanmakt, stress.. Kram till dig frk. röd och alla andra som jag vet läser och begrundar!
    Har aldrig frågat Embio om statistik på deras donatorer, men uppenbarligen dags att göra det nu. Har heller inte tänkt på att man kan välja donator efter statistik utan tog väl för givet att alla deras donatorer har bra kvalitet på äggen annars så blir de väl inte godkända som donator från början.
    På Embio så har man fått skicka in ett foto på sig själv så har de valt donator utifrån det, det har aldrig varit andra kriterier. Hur fungerar det på Serum, får man X antal donatorer att välja emellan utifrån de kriterier som man har?
  • Redan47

Jag / vi överlämnade det åt penny, hon hade en donator på ingång som hon menade skulle passa oss, just med gott utfall. Vi gjorde ju ET inom loppet av 14dgr typ då min cykel passade bra med denna kvinna. Utseende är och har aldrig varit så viktigt flr oss, kaukasiskt utseende räcker.. Mina barn är så olika mig så det kvittar mig . Jag vill ha barn och en familj tillsammans m min man! Jag är en anhängare av epigenitik! Det sociala arvets betydelse. Alla donatorer även serum genomgår hälso undersökning det räcker flr mig. Serum har en personlig relation m sina donatorer, det är viktigt flr mig, att de blir sedda och omvårdade. Liksom en familjär stämning i hela processen, det där löpande bandet blir liksom lite mer överskuggat.

• villsågärna38
    Katt12 skrev 2014-07-12 22:46:13 följande:

Villsågärna, din historia är ju verkligen makalös, stort grattis! Jag undrar om du fick någon relevant förklaring till dina misslyckade IVF och ÄD? Vad ändrade ni för att lyckas till slut? Eller var det bara "slumpen"? Kanske har du skrivit ngt i din presentation, ursäkta i så fall - sitter i stugan m mobilen och vet inte hur man kommer åt presentationer i telefonen...

Tack Vid våra ivf så talade man om äggkvalitet. Blev gravid en gång men fick MA i v 14. Vet ej varför. Och vid kommande stimuleringar fick jag bara 1-2 ägg trots högsta dosen (450 ir) Gonal F alt menopur. Oavsett korta eller långa protokollet. Nåt är det ju med makens spemier också eftersom de inte befruktat ägg utan icsi men det var pga min låga äggstocksreserv vi bytte till äd. Hann ju bli några år äldre då också så min tanke är att immunförsvaret sen spökade då vi gjorde äd med unga ägg och ändå misslyckades flera ggr. Började försöka få barn 2006 och gjorde första ÄD-försöket 2010. ( Kan väl säga att vår fertutredking 2007 gav oss oförklarligt barnlösa som anledning pga bra Fsh på den tiden och godkänd apermieutredjing för mannen men som sagt, de utredningarna är ju långt ifrån kompletta.) För oss vände det och jag blev gravid med dottern 2011 då jag även börjat med prednisolon och innohep plus Trombyl. På 6e äd försöket/transfern (3e donatorn). Hon föddes 2012. Det absolut bästa som hänt oss Såhär i efterhand ångrar jag att vi gjorde så många ivfer (6 st) men var lite skeptisk i början till äggdonation. Går inte ens att förstå nu men allt är ju en process. Att jag nu har ett mirakel till i magen som kommit till på naturlig väg, första gången gravid så på 9 år, är ju bara helt galet!! När vi pratat med läkare om detta har de igen förklaring, bara att det sker ibland pga lång och trogen tjänst och att man har ett ökat fertilitetsfönster då man precis fått barn. (Även om dottern var drygt 1,5 då jag blev gravid så var det 6 mån efter jag slutat amma. ) Sen berättade jag för min bm på mvc att jag och maken började med lchf förra sommaren och hennes kommentar till det var att det inte var första gången hon hört om par som blivit gravida då de slutat med socker och snabba kolhydrater. Hon tyckte att man borde forska mkt mer på kost än vad man gör idag. Kan bara hålla med!! Stor kram och lycka till för er!!
  • Katt12

Spännande att höra, villsågärna! Tog du några immunmediciner när du blev gravid nu? Det är rörande att höra dig tala så varmt om din dotter och häftigt att ni nu blir en familj med både ÄD- och genetiska barn. Vi har ju två skolbarn men längtar intensivt efter en liten till och kanske blir det ÄD, känns bra att höra att du inte alls tycks oroa dig för denna kombination. Kram och grattis igen!!

• Katt12

Förresten, vsg, jag har fragmin som blodförtunnande - vet du om innohep är bättre ur immunperspektiv?

• Redan47
    Katt12 skrev 2014-07-13 20:09:05 följande:

Förresten, vsg, jag har fragmin som blodförtunnande - vet du om innohep är bättre ur immunperspektiv?

Se inlägg i Aten tråden, zinfandel svarade mig på liknande fråga. Då jag inte kan finna något entydigt på det ej heller på fertilitetsguiden. Slutsats: Det är blodförtunnandet i sig som är det viktiga. Men du behöver kolla att du får den dosen som motsvarar 5000IE Fragmin eller 4000 anti-xa klexane om Innohep. Den som erbjöd mig det på recept hade inte koll på detta alls. Det är inte samma enheter på de tre LMH medicinerna. Det ska vara LMH för profylax behandling. Lycka till! Jag valde Fragmin för att se om det funkar bättre på mig denna gång. Ibland behöver vi prova annat.
  • NinaCamilla

Frk Röd: felet låg på skiljevägg i livmoder och inflammerad äggstock pga.endo. Operation var nödvändigt för mig. Jag har också mykoplasma hominis som inte har undersökts i Sverige alls. Serum såg till attvi fick en bra donator som har haft bra skörd innan samt en back-up donator för att lyckas. De gjorde DNA-fragmentering på mannen simmare. Första gången nånsin fick vi 11 ägg varav 7 st blev blasto. Jag åt antibiotika anti-inflammatoriska innan ET och bokade akupunktur vid insättning. Hoppas på att min hysto med implantationsnitt håller till september.

• Frk Röd

NinaCamilla, tack för att du delar med dig. Min donator fick också 11 ägg men bara 3 blev blasto :( Känner att jag kommer allt närmre en behandling på Serum. Håller tummarna för att din hysto håller till september, det har väl säkert Serum koll på.

• villsågärna38
    Katt12 skrev 2014-07-13 20:06:38 följande:

Spännande att höra, villsågärna! Tog du några immunmediciner när du blev gravid nu? Det är rörande att höra dig tala så varmt om din dotter och häftigt att ni nu blir en familj med både ÄD- och genetiska barn. Vi har ju två skolbarn men längtar intensivt efter en liten till och kanske blir det ÄD, känns bra att höra att du inte alls tycks oroa dig för denna kombination. Kram och grattis igen!!

Jo tog samma kombination av prednisolon, innohep och Trombyl som med dottern. Vågade inte annat ???? Sen hade vi ju precis gjort ett misslyckat syskonförsök/FET. Sista frysägget vi hade kvar så hade precis tagit den kombinationen innan också. Kanske även det påverkade. Vem vet? Nej kombinationen av äd-dotter och genetisk dotter ser vi inte som ett problem. Vår dotter är så lik sin pappa och även farmor som barn så ingen reagerar på detta heller. Sen vet jag ju inte vem lillasyster kommer att vara lik. Min syster har tre barn varav endast ett är likt henne. Googla lite på epigenetik om du inte gjort det. Så intressant att läsa om hur miljön i livmodern även påverkar. Att samma embryo utvecklas olika beroende på vem som bär det. Tror därför att mina gener har påverkat dottern iaf. De kan ju styra vilka anlag som aktiveras och inte. Sen påverkar ju även det sociala förståss. Hon har t ex redan tagit efter uttryck ifrån mig och är ju bara två kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014