• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • villsågärna38
    bullenochgrisen skrev 2014-07-06 12:54:06 följande:

Håller tummarna! Vilket försök är du på? Hur kommer det sig att man inte väljer Finland som alternativ då försäkringskassan täcker? Nyfiken nybörjare :) månaderna minskar sakta. Vi väntar på vårat första försök på ks huddinge. Troligtvis hösten sa barnmorskorna på rmc, så vi siktar in oss på Oktober. 3 månader kvar! Känns som att tiden går sååå sakta!!

FK täcker ju inte för alla så alla har inte det alternativet.
  • Redan47
    villsågärna38 skrev 2014-07-06 13:09:31 följande:
    FK täcker ju inte för alla så alla har inte det alternativet.
    Just. Det är skulle jag säga det största argumentet. 
    Plus att bara för att FK täcker behöver inte heller vara det bästa alternativet m hänsyn till kunskaputvecklingen inom området ÄD och eller fertilitet. 
  • NinaCamilla

Efter 3 misslyckade ÄD behandlingar i Finland och erfarenheter om endo, får vi nu bättre vård i Grekland med bättre embryo skörd och yngre donatorer och priset är lägre. Finland kan funka men om man behöver mer stöd skulle jag vända mig någon annanstans. Lite för löpande band för min del.

• Lillan15
    bullenochgrisen skrev 2014-07-06 12:54:06 följande:

Håller tummarna! Vilket försök är du på? Hur kommer det sig att man inte väljer Finland som alternativ då försäkringskassan täcker? Nyfiken nybörjare :) månaderna minskar sakta. Vi väntar på vårat första försök på ks huddinge. Troligtvis hösten sa barnmorskorna på rmc, så vi siktar in oss på Oktober. 3 månader kvar! Känns som att tiden går sååå sakta!!

FK ersätter långt ifrån alla som ansöker om ekonomisk hjälp via dem. Vi har fått avslag. Har nu överklagat till FV rätten.
  • bullenochgrisen

Oj det visste jag inte. Varför godkänner de bara vissa? Så Finland har inte så bra "rykte" med lyckade äd graviditeter? Vi gör ju som sagt vår första behandling på ks i Huddinge, men kan ju vara bra att ta reda på lite info om utomlandskliniker också. Tack alla för svar och stort lycka till!

Lillan15 skrev 2014-07-06 17:46:00 följande:

FK ersätter långt ifrån alla som ansöker om ekonomisk hjälp via dem. Vi har fått avslag. Har nu överklagat till FV rätten.

• NinaCamilla

Bullen: FK godkänner endast dem som skulle få liknande behandling i Sverige dvs. följer samma regler som i Sverige. Man måste vara i ÄD-kö i någon landsting här i Sverige att man kan söka sig utomlands. Bäst är att söka förhandsbesked i så fall att man är säker på att få pengar.

Finland är som i Sverige. De har avancerade metoder men om man behöver mer hjälp t.ex. medicinsk, är de väldigt strikta. Donatorer är oftast lite äldre och skörden kan bli mindre. Vi har gjort 3 ÄD försök i Finland och fick mellan 1 - 5 embryos att överföra (2-3 dagars). Senast gjorde vi ÄD-försök i Grekland och fick 7 st toppenkvalite blastocystor. Om man har möjlighet att få pengarna tillbaka från FK, är Finland en toppen alternativ men om man har flera misslyckade försök bakom sig, rekommenderar jag att vända någon annanstans. Jag plussade till slut även om jag fick utomkveds.

• bullenochgrisen

Tack för svar. Vi är 25 respektive 28 år gamla. Om våra försök i sverige inte skulle fungera tror du då att vi hade kunnat söka oss till finland och få ersättning från fk? Om försöken i sverige inte fungerar så lämnar man väl kön? Jag har 25% estniskt ursprung så det hade i så fall blivit riga efter finland.

• NinaCamilla

Om ni har använt alla försöken i Sverige (1-3 st), får ni inget betald av FK. Lagtexten lyder att om man har rättighet att få samma vård i sin landstinget, får man söka sig till Finland. Om ni har använt er betalda försök i Sverige, kommer ni inte ha pengar till flera. Om ni söker er vidare till en estnisk klinik, kan ni inte få ersättning eftersom donatorer är inte öppna. Varje landsting lyder under Socialstyrelsens riktlinjer dvs. öppen donation och nationella register - endast Finland och Island har samma regler idag.

• Helisa

Jag kör med sommarvärme, gravidvärme och stödstrumpor. Det är sällan jag fryser nu för tiden. Flört

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014