• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-01-30 11:47:10 följande:
    De bokar in en insättningstid vid minst 6 mm och den har legat ca 6 dagar efter VUL, så jag kanske har legat kring 9 mm i alla fall vid insättning. Ja, ja. Kan inte göra något åt det nu i vilket fall. Slemhinnan var treskiktad i alla fall och såg fin ut. Vi får se i morgon hur många ägg vi har kvar. Jag fick höra att flera förmodligen var omogna, då donatorn riskerade överstimulering plockade de en dag tidigare, så jag räknar med ett bortfall på 57 % under befruktning och odling. Men förhoppningsvis blir det tillräckligt kvar till frysen ändå.

Det blir det säkert!!!! Räcker ju med ett guldägg Håller tummarna!!! Kram
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-01-30 11:50:27 följande:

Det blir det säkert!!!! Räcker ju med ett guldägg Håller tummarna!!! Kram
    Jo det sägs ju det

Men vis av tidigare erfarenheter så skadar det inte att ha några i frysen...

För mig innebär det mindre stress vid frysförsök, så även om det rent statistiskt skall vara bättre med färsk, så kanske jag har bättre statistik vid fryst...
  • Redan47

Jenkins, med 3skikt ich 7mm är okey! Det har jag läst! Kram!

Idag börjat m östrogen ! Prel fet 18-2! På gång.

• Jenkis
    Redan47 skrev 2014-01-30 13:10:00 följande:
    Jenkins, med 3skikt ich 7mm är okey! Det har jag läst! Kram!

Idag börjat m östrogen ! Prel fet 18-2! På gång.
    Spännande för dig! Håller tummarna!

Hittade lite intressant läsning i en annan tråd:

Framgångsfaktorer för ET/FET

Åtgärda vätskefyllda äggledare. Se till att inte skada cervix eller livmodern med katetern vid återförande. Inte vidröra ”taket” i livmodern (fundus) vid överföring. Undvik att använda tång (tenaculum) för att hålla fast cervix.

Sammanfattningsvis finns det ett behov av att ytterligare validera förfaranden såsom typ av kateter som används, vilken roll ultraljudskontrollerad överföring har, tid för katetern i livmodern, perioden av vila efteråt och användningen av spasmolytika (läkemedel som minskar sammandragningar)från randomiserade, kontrollerade studier.

I Sverige är nog denna statistik per läkare inte särskilt uppmärksammad...

• Marianne76

Hej

Dag för vårt första äggdonationsförsök. Jag skall börja ta crinone på måndag och undrar om någon skulle vilja berätta om Era erfarenheter med medicinen?

Hur länge efter intag vilade Ni och hur mycket rann ut?

Hej och tacksam för svar.

M

• Jojjo77
    Marianne76 skrev 2014-01-30 15:22:40 följande:
    Hej

Dag för vårt första äggdonationsförsök. Jag skall börja ta crinone på måndag och undrar om någon skulle vilja berätta om Era erfarenheter med medicinen?

M

Spännande! Lycka till Vet tyvärr inte, jag väntar på att köra igång snart!
  • Jenkis
    Marianne76 skrev 2014-01-30 15:22:40 följande:
    Hej

M
    har bara använt Progesteron Mic och Lutinus. Det kladdar en hel del ja...

Har hört att det inte är någon fara om det kommer ut rinnande medicin, men om det kommer ut en hel tablett/vagitorium eller del av inom 30 min måste man ta en ny dos. På 30 min skall tydligen kroppen hinna ta upp progesteronet.

Beroende på vad jag gör brukar Lutinusen rinna ut efter ca 3 timmar. Måste jag göra nr 2 åker det mesta ut då. Om jag är hemma och mycket i stillhet, rinner det inte ut förrän det är dags för nästa dos efter 8 timmar.
  • NinaCamilla

Marianne: Jag har använd crinone och progreston mic och gillar bättre progreston. Båda kladdar och rinner ut men vet ej om man måste var stilla ett litet tag.

• Helisa
    Hur tänker ni kring KUB, att göra eller inte göra? Och om svaret inte blir vad ni hoppats på, vad gör ni då?
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014