• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • malin1985
    Turvion skrev 2013-11-11 15:01:37 följande:
    LovisaC: ah fyfan det är riktigt jävla jobbigt.. Och gravidhormoner på detta gör att jag legat och gråtit i sängen sen jag kom hem!

Ja vi fick mf i våras och jag kommer verkligen inte välja abort.. Något måste räddas oss.

Jag lägger inte ribban högre än att jag verkligen inte kommer ta ett telefonförsäljarjobb som bara utgår på provision.. Tjänar rätt bra och vill ju inte gå ner i lön :/ fan känns som en jävla mardröm alltså..

Men gud va jobbigt :( har du a-kassa?
  • undrande03

Kul att vi är några stycken här =) 
    Är i vecka 5 (4+1) nu och har börjat känna av illamående och lite värk i magen idag.. Hoppas att allt är som det ska vara.
    Hur mår ni andra?

Funderar på det här med tidigt ul också, hur tidigt kan man göra det?
    Eftersom jag hade ett mf för ett par månader sedan så vill jag hemskt gärna göra ett ul tidigt. Kan man efterfråga det pga mf:et?
    Har även haft lite för högt blodtryck jämt. Kan det påverka grav något? 

• malin1985
    undrande03 skrev 2013-11-11 17:52:13 följande:
    Kul att vi är några stycken här =) 

Är i vecka 5 (4+1) nu och har börjat känna av illamående och lite värk i magen idag.. Hoppas att allt är som det ska vara.

Hur mår ni andra?

Funderar på det här med tidigt ul också, hur tidigt kan man göra det?

Eftersom jag hade ett mf för ett par månader sedan så vill jag hemskt gärna göra ett ul tidigt. Kan man efterfråga det pga mf:et?

Har även haft lite för högt blodtryck jämt. Kan det påverka grav något? 

Man kan göra ul väldigt tidigt men då kanske man inte ser så mycket. Bästa är nog att vänta tills iallafall v 7-8. Du kan absolut säga att du vill ha ett tidigt ul pga rädsla för mf men då kanske du får gå privat. Tror det är lite olika vad dom kan erbjuda. Jag ska på hälsosamtal på fredag och om det dröjer innan jag får göra ul så kommer jag göra privat. Vill helst göra ett senast v 10 för det är den veckan vi ska berätta för våra föräldrar. Skulle va skönt att veta att allt ser bra ut då. :)
  • undrande03
    malin1985 skrev 2013-11-11 18:01:29 följande:

Man kan göra ul väldigt tidigt men då kanske man inte ser så mycket. Bästa är nog att vänta tills iallafall v 7-8. Du kan absolut säga att du vill ha ett tidigt ul pga rädsla för mf men då kanske du får gå privat. Tror det är lite olika vad dom kan erbjuda. Jag ska på hälsosamtal på fredag och om det dröjer innan jag får göra ul så kommer jag göra privat. Vill helst göra ett senast v 10 för det är den veckan vi ska berätta för våra föräldrar. Skulle va skönt att veta att allt ser bra ut då. :)
    Jo men v 7-8 har jag väl tänkt mig iaf.. innan dess är de väl svårt att se något.
    ska ringa mvc och boka samtal här i dagarna. 
    tänkte kolla med dem då vad de erbjuder.. eftersom mitt blodtryck även är lite högt så kanske de tar hänsyn till det också.. :) 
  • malin1985

Imorgon går jag in i v8. Min molvärk har blivit kraftigare, förut var den märkbar men inte direkt störande och nu känns det som mensvärk. Har läst att livmodern växer snabbare nu så det är nog därför. Illamåendet var liiiite bättre idag men jag har varit riktigt trött istället... stack lite tidigare från jobbet och så fort jag satte mig i bilen började jag grina. Känns helt sjukt att grina bara för att man e så trött! Så fort jag kom hem la jag mig o sov i ca 1,5 timme. Hoppas jag mår bättre imorgon annars kommer jag stanna hemma för idag var ingen rolig dag. :/

• Turvion

Malin1985: har vart med i a-kassan och unionen sen april.. Så är körd, kommer få ut 320kr om dagen från arbetsförmedlingen.. Har på riktigt ångest ;(
    Ja det är viktigt att ta hand om sig nu, men det är inte kul att vara så trött och må så dåligt att det tar över ens vardag. Men de resulterar ju i något bra även om det är svårt att tänka så nu kanske :/

• KristinaS

Idag var ingen bra dag! Börja blöda idag på jobbet, kunde inte hålla tillbaka och börja böla och åkte hem.
    Utför ett jobb som är stressigt med mycket tunga lyft så jag hoppas inte det är därför.

Är iallafall hemma imorgon och kontaktar barnmorskan. Men det här känns förjävligt :(

• KristinaS

Blodet var iallafall mörkt och nu har det avtagit så det kommer bara lite lite när jag varit på toa.

• Humlan26
    Stjernfelt skrev 2013-11-11 16:15:11 följande:
    Det här KUB är inget alla automatiskt får/ska göra eller?
    I vissa landsting erbjuds det till alla. I en del bara till dem som är över 35. Det man gör är ju att kolla efter risken för bl.a. downs syndrom.
  • Stjernfelt
    Humlan26 skrev 2013-11-11 18:51:44 följande:
    I vissa landsting erbjuds det till alla. I en del bara till dem som är över 35. Det man gör är ju att kolla efter risken för bl.a. downs syndrom.
    Okej, hos oss är det nog inte "för alla". men förhoppningsvis räcker det med det vanliga ultraljudet för att se så att allt är okej :) 
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014