• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • LadyGrace

Var på hälsosamtalet idag. Hade nog lite för höga förhoppningar för jag kände mig lite besviken när jag gick därifrån knappt 10-15min senare. Kollade längd och vikt. Konstaterade senaste mens första dag. Bokade in ett datum för provtagningar och ett inskrivningsdatum fick en liten bok om att vänta barn och sen var det klart. BM kändes virrig och det klickande inte direkt mellan oss. Kändes snopet. Trodde hon skulle berätta lite om kost och motion mm. När jag frågade om kost sa hon bara åt mig att gå in på Livsmedelsverkets sida. KUB testet fick jag ta upp och nu var jag påläst sen innan men hon informerade inget mer än att man inte ska ta blodprovet före v.9.

Var det likadant för er andra som varit iväg?

• LååångVägDit
    LadyGrace skrev 2013-11-11 19:31:09 följande:
    Jättetråkigt besked! Men det är bara att söka på (är nästan i samma situation). Skulle inte heller ta ett telefonförsäljare jobb. Jobbar nog hellre på en hamburgar restaurang.

Ett tips! Se till att gå direkt till arbetsförmedlingen när du blir arbetslös för då baseras din föräldrapenning på din nuvarande lön.
    Ja det är jätte viktigt att gå till arbetsförmedlingen första dagen du blir arbetslös, inte andra eller tredje.. Hoppas de löser sig!
  • malin1985
    såjävlaneggo skrev 2013-11-11 19:40:35 följande:
    Vilket datum ska du föda Malin? :)

Enligt fls uträkning har jag bf 30/6 men ett par andra uträkningar säger 1/7 så där nånstans :) får se vad bm säger. Jag hade äl 8/10 iallafall.
  • Turvion

LadyGrace: Jaha är du? Känns ju inte som om någon vill anställa en om de vet att man är gravid :/ men ah ska få till AF imorgon! Är du säker på att föräldrapenningen baseras på min nuvarande lön?!
    Ah har pratat med min sambo nu och vi kommer lösa de på något sätt men de känns riktigt förjävligt ;( och min chef gjorde de på ett vidrigt sätt..

• orianthi
    Turvion skrev 2013-11-11 22:34:59 följande:

LadyGrace: Jaha är du? Känns ju inte som om någon vill anställa en om de vet att man är gravid :/ men ah ska få till AF imorgon! Är du säker på att föräldrapenningen baseras på min nuvarande lön?!
    Ah har pratat med min sambo nu och vi kommer lösa de på något sätt men de känns riktigt förjävligt ;( och min chef gjorde de på ett vidrigt sätt..

Vill bara flika in att du absolut inte behöver berätta för potentiella arbetsgivare att du är gravid i ett sånt här tidigt skede, det har ingen annan med att göra, så sök jobb du och berätta sen när det börjar synas :) rent lagligt så behöver du inte ens berätta förrän två månader innan du ska vara ledig!

PS njut av att vara gravida nu tjejer och oroa er inte så mycket <3
  • KristinaS
    såjävlaneggo skrev 2013-11-11 19:39:15 följande:
    Jag hoppas att det blir bra! Håller alla tummar å tår!
    Tack ! ?

Dock så vågar jag inte hoppas nåt längre, legat hela natten med smärta och då och då kommer det ut slemmig blödning. ????
  • KristinaS
    KristinaS skrev 2013-11-12 05:57:24 följande:
    Tack ! ?

Dock så vågar jag inte hoppas nåt längre, legat hela natten med smärta och då och då kommer det ut slemmig blödning. ????
    Skulle bli ett hjärta, vet inte varför det blev frågetecken och utropstecken
  • LadyGrace
    Turvion skrev 2013-11-11 22:34:59 följande:

Ja jag är klar med mina studier i januari och sen är jag arbetslös. Men söker jobb och skulle det bli nåt som är aktuellt så tänker inte jag berätta om graviditeten förrän det syns ( eller när man skriver kontrakt).

Ja jag är säker. Kollade upp det när vi bestämde oss att börja försöka. Eftersom jag har studerat de senaste åren så har jag skyddat mitt sgi som det heter och det funkar likadant om du ser till att gå till arbetsförmedlingen första dagen du är arbetslös! Det är som sagt jätteviktigt att du går första dagen annars förlorar du skyddet av din sgi.

Det löser sig ska du se :)
  • LååångVägDit

Mådde jätte illa hela dagen igår, åt typ varma koppen o några smörgåsrån bara. Lika idag. Ska egentligen jobba idag men fortsätter det så här så går det inte.. :(

• Liljekonvaljebladet

Usch illamående är inte kul! Än sålänge mår jag skapligt. Men illamåendet finns med lite svagt i bakgrunden.... Har nästan fobi för att spy osv så vi får väl se hur detta går

Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014