Anonym (Man) skrev 2013-10-21 09:23:42 följande:
Skulle han varit konfirmand hade det inte varit ok om du som ledare hade haft sex med honom. Frågan är om det är ok med en så mycket yngre hjälpledare? Var han erfaren sen tidigare? Det är väl också lite problematiskt om man i ett sådant sammanhang låter närhet och gemenskap övergå i sex. Jag dömer inte ut ert handlande, som säkert var skönt och häftigt för er båda, jag bara funderar kring att det inte är helt oproblematiskt.
Eftersom vi båda två är hjälpledare och inte anställda av församlingen så är det okej. De riktlinjer vi har är att ledare (anställd som tex präst, diakon eller pedagog - anställd mao) inte får ha förhållanden med hjälpledare eller konfirmander, hjälpledare bör inte inleda förhållanden med konfirmander. Hjälpledare får dock vara tillsammans med varandra, men bör då hålla sin relation diskret i konfirmandsammanhang och inte låta det privata gå ut över "jobbet".
Var vårt handlande oproblematiskt? Tja, jag vet inte. Tror inte det blir några större problem, vi var båda överens om innan att det här var en engångsgrej som inte kommer leda vidare till något typ av förhållande. Däremot inte sagt att det inte kan hända något liknande igen, men det är en rent sexuell relation för oss båda, vilket vi gjorde helt klart innan något hände.