• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Väninnan)

Min bästa väninna är också på ett sådant ställe, fast det är en systyga. Deras ledare är en riktig kommandora, som hela tiden hackar på dem. "Är det inte bättre att skaffa sig ett jobb?" har hon sagt flera gånger. Hon kan ju inte veta bakgrunden - vad alla där har i ryggsäcken. Hade de kunnat skaffa jobb så hade de nog gjort det. Och om någon säger något om att de inte fått ersättning från soc för något ändamål de sökt till, så säger hon alltid att "det är inte mer än rätt. Bidrag ska vara minsta möjliga för överlevnad". Hon är alltså inte på deras sida gentemot myndigheter, vilket en ledare väl borde vara på ett sådant ställe..?

Dessutom blir det väldigt dyrt. Det finns material (garn, tyg etc.) som man får använda, om man tillverkar något som går att sälja i den tillhörande second hand-butiken. Men ledaren avgör om man är duktig nog. Är man inte det, så måste man köpa allt material själv - och för att vara sysselsatt 34 timmar i veckan (resten är friskvård plus jobbsökeritid) går det ju åt massor av garn! Som då måste betalas från socialbidraget eller aktivitetsstödet.

Soc går inte in heller med extrapengar för material på sin FAS 3-plats, trots att det är obligatoriskt att vara där. Så nu är min väninna fattigare än innan hon började där! (Fast hon har lägenheten full av virkade dukar och kuddfodral! )

• Ramborg

TS, ett tips är att bli någon slags hantverkare. I vårt villakvarter och fikarummet på jobbet är det alltid samma kommentarer när nån ska renovera. "Har du hittat nån som vill åta sig det då?" "Nej, det har varit en firma här och tittat, men de har inte återkommit med offert, och de andra jag har ringt ringer inte tillbaka." "Ja, till slut fick jag en firma med polacker. De är väl duktiga och så, men jag kan inte prata med dem." Senast idag var det en på jobbet som sa triumferande "vi har fått tag på en bra målare! Men du får inte hans namn förrän han gjort klart hos oss."

Målare, elektriker, rörmokare, plattsättare, eller (allra helst) snickare.

Och så startar du egen firma och BETER DIG SOM FOLK mot dina kunder. Du ringer eller lämnar offert när du säger du ska ringa eller ge offert, du kommer på utsatt dag och tid, du fakturerar snabbt och ordningsamt och du ringer om det händer nåt så du inte kan komma. Du vet, sådär som andra företag behandlar sina kunder. Sedan lovar jag dig att du kan få så mycket jobb du vill bara genom mun-mot-mun-reklam.

42.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 14:35:07 följande:
    Min bästa väninna är också på ett sådant ställe, fast det är en systyga. Deras ledare är en riktig kommandora, som hela tiden hackar på dem. "Är det inte bättre att skaffa sig ett jobb?" har hon sagt flera gånger. Hon kan ju inte veta bakgrunden - vad alla där har i ryggsäcken. Hade de kunnat skaffa jobb så hade de nog gjort det. Och om någon säger något om att de inte fått ersättning från soc för något ändamål de sökt till, så säger hon alltid att "det är inte mer än rätt. Bidrag ska vara minsta möjliga för överlevnad". Hon är alltså inte på deras sida gentemot myndigheter, vilket en ledare väl borde vara på ett sådant ställe..?

Dessutom blir det väldigt dyrt. Det finns material (garn, tyg etc.) som man får använda, om man tillverkar något som går att sälja i den tillhörande second hand-butiken. Men ledaren avgör om man är duktig nog. Är man inte det, så måste man köpa allt material själv - och för att vara sysselsatt 34 timmar i veckan (resten är friskvård plus jobbsökeritid) går det ju åt massor av garn! Som då måste betalas från socialbidraget eller aktivitetsstödet.

Soc går inte in heller med extrapengar för material på sin FAS 3-plats, trots att det är obligatoriskt att vara där. Så nu är min väninna fattigare än innan hon började där! (Fast hon har lägenheten full av virkade dukar och kuddfodral! )

Det var nog det värsta jag hört! Det låter ju helt sjukt att det får förekomma i Sverige. Min plats börjar kännas ganska bra nu ändå.
  • Anonym (Tja)

Gud, jag hoppas att jag aldrig hamnar på en systuga! Hatar att sy!
  • Anonym (Ahhhaaaa)
    Bidrag ska vara minsta möjliga för överlevnad". ! )

Helt rätt och korrekt. Då tappar TS sugen att på arbetstid sitta och surfa på nätet och Facebook!

Kräks
  • Anonym (fantasi)
    Ramborg skrev 2013-10-22 14:36:08 följande:
    TS, ett tips är att bli någon slags hantverkare. I vårt villakvarter och fikarummet på jobbet är det alltid samma kommentarer när nån ska renovera. "Har du hittat nån som vill åta sig det då?" "Nej, det har varit en firma här och tittat, men de har inte återkommit med offert, och de andra jag har ringt ringer inte tillbaka." "Ja, till slut fick jag en firma med polacker. De är väl duktiga och så, men jag kan inte prata med dem." Senast idag var det en på jobbet som sa triumferande "vi har fått tag på en bra målare! Men du får inte hans namn förrän han gjort klart hos oss."

Och så startar du egen firma och BETER DIG SOM FOLK mot dina kunder. Du ringer eller lämnar offert när du säger du ska ringa eller ge offert, du kommer på utsatt dag och tid, du fakturerar snabbt och ordningsamt och du ringer om det händer nåt så du inte kan komma. Du vet, sådär som andra företag behandlar sina kunder. Sedan lovar jag dig att du kan få så mycket jobb du vill bara genom mun-mot-mun-reklam.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 14:44:00 följande:

Helt rätt och korrekt. Då tappar TS sugen att på arbetstid sitta och surfa på nätet och Facebook!

Kräks

Ge mig ett konkret förslag på något annat att göra då (om du kan).
  • Anonym (Arbetslös)
    Ramborg skrev 2013-10-22 14:36:08 följande:

Det var intressant. Jag är bra på att snickra och gör mycket på fritiden. Många säger att jag har talang.
  • Anonym (Väninnan)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 14:44:00 följande:

Kräks

Ja, så får man tycka, om man inte är direkt involverad. Men när det är trasiga människor med psykiska besvär och mycket tråkigt och tragiskt i ryggsäcken (säger inte att alla som går i Fas 3 har någon sådan problematik), som blir tvångsplacerade på nästan heltid i en grupp med en ledare. Så måste den ledaren vara en person som är vänlig, varm, positiv, peppande och stöttande. Inte någon som ytterligare bryter ner deltagarnas självkänsla.
  • Anonym (också varit där)
    Rätt åt dig skrev 2013-10-22 14:02:02 följande:
    Rätt åt dig, att du lever på existensminimum! Om du bara sitter på arslet och surfar på olika hemsidor i stället för att aktivt söka arbete, då får du skylla dig själv! Ingen tänker försörja dig och din unge!

Demon

Det där var inte alls snällt sagt.Du har nog ingen aning om hur det är eller har varit arbetslös.Hoppas sånna som du en dag blir utan jobb och får leva på soc eller a kassa!!
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!