• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (frihet)

Vill tillägga en sak i denna debatt. Jag har varit arbetslös ett tag pga nedgång i min bransch. Gick jättebra för mig under ca 10 år, och jag tjänade mellan 300-425 000/år (som frilans). Detta höll i sig fram till för ett år sen. Nu har jag börjat jobba som lärarvik och i hemtjänst, för jag vill inte vara sysslolös och beroende av a-kassan (för då har man inte frihet att göra vad man vill).
    Det jag vill klaga på är att det är så FRUKTANSVÄRT dåligt betalt i dessa jobb. Jag får inte mer pengar än när jag går på a-kassa, efter skatt. Jag tycker det är helt orimligt, och om folk ska känna sig motiverade att ta dessa jobb måste lönerna höjas (INTE sänka a-kassan, det är inte det jag är ute efter).
    Jag får mindre pengar för tuffa jobb, men jag gör det för friheten att tex kunna läsa en kurs på universitetet utan att nån lägger sig i, men visst är det märkligt att t ex typiska karljobb är så mycket bättre betalt än dessa okvalificerade typiska kvinnojobb.
    Det här är jobb som många har möjlighet att få, men det tror f-n att folk vill, när dom får in mindre än när dom uppbär a-kassa.

• Anonym (sjuk)

Jag har också en meningsfull sysselsättning. Jag sitter och stickar med ålderspensionärer. Finns ingen rehabilitering av nåt slag i min kommun så de skickar mig dit.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (sjuk) skrev 2013-10-22 14:09:18 följande:
    Jag har också en meningsfull sysselsättning. Jag sitter och stickar med ålderspensionärer. Finns ingen rehabilitering av nåt slag i min kommun så de skickar mig dit.
    Jag hade kunnat välja på att göra praliner i grannstaden, snickra fågelholkar eller plantera blommor. Skitkul och mycket meningsfullt. . .
  • Baam

HÅLLER MED!!!!!!!!!!!

Börja ett sånt program idag. Ja , va gjorde ja? Satt på fb. Jag har redan cv klart m.m.
    Det är vuxendagis. Vet ej varför jag ska vara där, o dottern tvingas gå långa dagar för något som är totalt medningslöst. Jag gjorde mer nytta hemifrån.

Funderar starkt på skita i det. Totalt värdelöst! 

• Rainbow gg
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 14:11:07 följande:
    Jag hade kunnat välja på att göra praliner i grannstaden, snickra fågelholkar eller plantera blommor. Skitkul och mycket meningsfullt. . .
    Min kära mor sitter också på en sån här meningsfull sysselsättning. Men hon stickar saker till barn i u-länder, så det är väl en fin sak för den skull. Men inget som leder till jobb då alla andra är volontärer där. Inget som ger någon kunskap att skryta med inför jobb sökande.

Jag är glad att vi på ungdomsgarantin där jag bor oftast får vara ifred. Blir kallade ibland för att lyssna om vilka "utbildningar" de har (för-utbildning där man får se om man senare får den riktiga utbildningen eller inte) att erbjuda och så får man komma med önskemål vilken man helst vill gå. Suger hela livskraften ur en att gå dit. 
  • Baam

Det sjukaste är jag fick en utbildning i gåva. 4 uppgifter kvar innan examen. - Soc tvingar mig att avsluta annars får jag ej pengar. Ja, vad hade jag för val???? (Pluggar nu i smyg..)

Seriöst? Ja, så nu måste ja gå vuxendagis. Jättenödvändigt när jag hade suttit med en examen nu och förmodligen haft ett arbete inom kort. Men nejnej, de gick ej.

• Anonym (Arbetslös)
    Baam skrev 2013-10-22 14:23:18 följande:
    Det sjukaste är jag fick en utbildning i gåva. 4 uppgifter kvar innan examen. - Soc tvingar mig att avsluta annars får jag ej pengar. Ja, vad hade jag för val???? (Pluggar nu i smyg..)

Seriöst? Ja, så nu måste ja gå vuxendagis. Jättenödvändigt när jag hade suttit med en examen nu och förmodligen haft ett arbete inom kort. Men nejnej, de gick ej.

Surt! Hoppas att det går bra för dig när den är klar.
  • TrendyFarsa
    Anonym (nat) skrev 2013-10-22 12:51:36 följande:
    Hmm, verkligen? Jag är från Vitryssland och sånt finns inte där. Man är arbetslös och man får 0 kronor. Tack och hej fördomar. 
    Du är lika Vitrysk som jag är Kines så släpp det där nu.
    Hittepåjobb är en paradgren i dom Röda arbetarparadisen. I den vitryska vännatinen Nordkorea finns till och med något som heter "Arbetsplikt" och gäller från 16 års ålder.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Baam
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 14:24:38 följande:

Surt! Hoppas att det går bra för dig när den är klar.
    Ja men lär ju dröja eftersom man måste gå vuxendagis på dagarna. 

Haha / Inte bitter 
  • Ms H
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 11:47:51 följande:

Inte alls. Vissa kommuner erbjuder det, men inte andra. Här i Norrköping finns ett nattis, men det är tre års kö dit.

Synd.
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!