• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Petrol
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:08:13 följande:

Du skrev alldeles nyss, att du INTE ville arbeta hos en arbetsgivare, som "utnyttjar" arbetslösa och får betalt för det! Så din attityd och inställning till arbete lyser tydligt igenom dina inlägg.

Alltså, jag vet inte riktigt om vi läser in samma saker här. Det är väl rätt sunt att inte vilja legitimera ett system som gör det svårare för alla att få jobb och som förflyttar stora pengar från stadskassan till privata företag?

Man är väl snarast komplett tokig om man tycker det verkar som en bra ide, även om det skulle gynna en själv just för stunden kan jag tycka.
  • Anonym (också varit där)

Jobbigt ts jag vet.Men du måste ta dig ur situationen! Det hjälper inte att gnälla här.Prata med din arbetsförmedlig/handläggare.Du kanske kan få byta plats? Så finns det också annställningsstöd man kan få på riktiga företag och då får du samma lön som de på företaget har.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:08:13 följande:

Du skrev alldeles nyss, att du INTE ville arbeta hos en arbetsgivare, som "utnyttjar" arbetslösa och får betalt för det! Så din attityd och inställning till arbete lyser tydligt igenom dina inlägg.

Jag skrev om en speciell typ av företag som kallas "sociala företag". Det är inte samma sak som att ha praktik på ett vanligt företag. De sociala företagen har som affärsidé att bara använda arbetslösa i produktionen med motiveringen att de "hjälper arbetslösa" och sedan pumpas vinsten ut till ett aktiebolag för att gå ut som kapital till aktieägarna. Det är den typen av företag som jag inte vill ha med att göra. Vi har två här i staden, men det förekommer på fler ställen. Förväxla inte den här typen av verksamhet med vanlig praktik på ett hederligt företag.
  • Anonym (Ahhhaaaa)
    Petrol skrev 2013-10-22 15:11:03 följande:
    Alltså, jag vet inte riktigt om vi läser in samma saker här. Det är väl rätt sunt att inte vilja legitimera ett system som gör det svårare för alla att få jobb och som förflyttar stora pengar från stadskassan till privata företag?

Det företag, som man praktiserar hos, avsätter både tid och mänskliga resurser (= handledare) för att lära upp en nyutexaminerad student. Då tycker jag att de skall kompenseras för det.
  • skoladan

TS har helt rätt. Det är inte alls lätt att få arbete nu. Arbetsgivarna har blivit bortskämda av denna alliansregering. De vill har gratis arbetskraft eller näst intill gratis. Det finns annonser där arbetsgivaren skriver att bara de med stöd fr AF får söka (instegsjobb, nystartsjobb etc) De är inte beredda att betála när de kan få gratis arbetskraft.
    Jag är själv arbetslös i fas 3 så jag vet precis hur det är. Ingen svarar på jobbansökningarn man skickar. Fas 3 är verkligen fasa 3!!!

• Anonym (Väninnan)
    Petrol skrev 2013-10-22 15:11:03 följande:

Man är väl snarast komplett tokig om man tycker det verkar som en bra ide, även om det skulle gynna en själv just för stunden kan jag tycka.

Jo, för många gånger funkar ju inte praktik på riktiga företag som det ska. Han eller hon som praktiserade på Ernst och Young är ett av få undantag. OM det är sant, för Ernst och Young är ett av de populäraste revisions- och konsultföretagen för unga akademiker med toppbetyg från Handels m.fl. högstatusutbildningar... jag har faktiskt svårt att tro att de skulle ta emot praktikanter via Af. Men, men...  Drömmer

Många företag har tyvärr satt detta med praktikanter i system. Praktikanten får inte lära sig något, utan sätts på tunga och enkla arbetsuppgifter som de lär sig på första dagen - och sedan får de sköta detta i sex månader (eller hur lång praktikperioden nu är). Därefter säger arbetsgivaren till Af att det var något fel på praktikanten - och då får de, efter en kort karenstid, en ny praktikant. Som de behandlar likadant.

Har t.ex. en närstående som blev utnyttjad på det sättet på Akademibokhandeln. Han hade läst en massa litteraturvetenskap, och såg fram emot att få arbeta på bokhandel, diskutera litteraturen med kunderna, köpa in litteratur o.s.v.. Men det enda han fick göra var att packa upp tunga lådor på lagret, samt ta ut konsolerna på lagret, göra rent dom och sätta tillbaka böckerna igen. Städa, damma... 

Han fick knappt prata med några kunder på hela tiden! Dessutom fick han en åthutning när han hade tagit på sig en Akademibokhandeln-personaltröja, som inte användes av någon, i en garderob. Han fick inte ha företagets kläder, för då skulle kunderna kunna tro att han var anställd där, typ. Det var för övrigt absolut inget fel på honom - inga tatueringar eller piercingar eller punkfrisyrer som skulle kunna skämma ut företaget.   
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:15:28 följande:

Det företag, som man praktiserar hos, avsätter både tid och mänskliga resurser (= handledare) för att lära upp en nyutexaminerad student. Då tycker jag att de skall kompenseras för det.

Ingen har sagt emot dig, men det är fortfarande inte samma sak som sociala företag.
  • Anonym (My god!)

Du har noll koll du på hur det fungerar märker jag...Drömmer
  • Anonym (Väninnan)

Fast så har det ju aldrig varit förut. Företagen har investerat i sina nya trainees, även om det tagit ett halvår eller mer innan de producerat mer än vad de kostar. Känns även jättekonstigt att just ett sådant rikt och välmående företag som Ernst och Young skulle behöva den hjälpen från samhället. Förstår det mera, om det är en liten enskild firma som får anställningsstöd för att anställa en person (typ den ende anställde) i kanske sex månader. Eller ett företag i en krisbransch på en liten ort, som bör få hjälp att klara sig igenom en lågkonjunktur p.g.a. att många i trakten är beroende av företaget.
  • Petrol

Min erfarenhet är att det rätt sällan ser ut så i praktiken dessvärre.
    Det är fullt möjligt att du har andra  erfarenheter, men från min synvinkel är det ett system som borde skrotas eller åtminstone omarbetas ganska kraftigt för att jag ska kunna se att det faktiskt leder till något gott i ett större perspektiv, så tillsvidare har TS iallafall mig i ryggen på den punkten:)
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!