• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Väninnan)
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 14:35:07 följande:
    Min bästa väninna är också på ett sådant ställe, fast det är en systyga. Deras ledare är en riktig kommandora, som hela tiden hackar på dem. "Är det inte bättre att skaffa sig ett jobb?" har hon sagt flera gånger. Hon kan ju inte veta bakgrunden - vad alla där har i ryggsäcken. Hade de kunnat skaffa jobb så hade de nog gjort det. Och om någon säger något om att de inte fått ersättning från soc för något ändamål de sökt till, så säger hon alltid att "det är inte mer än rätt. Bidrag ska vara minsta möjliga för överlevnad". Hon är alltså inte på deras sida gentemot myndigheter, vilket en ledare väl borde vara på ett sådant ställe..?

Dessutom blir det väldigt dyrt. Det finns material (garn, tyg etc.) som man får använda, om man tillverkar något som går att sälja i den tillhörande second hand-butiken. Men ledaren avgör om man är duktig nog. Är man inte det, så måste man köpa allt material själv - och för att vara sysselsatt 34 timmar i veckan (resten är friskvård plus jobbsökeritid) går det ju åt massor av garn! Som då måste betalas från socialbidraget eller aktivitetsstödet.

Soc går inte in heller med extrapengar för material på sin FAS 3-plats, trots att det är obligatoriskt att vara där. Så nu är min väninna fattigare än innan hon började där! (Fast hon har lägenheten full av virkade dukar och kuddfodral! )
    Kollade med min väninna nu, förresten. Hon är på Studieförbundet Bilda.
  • Petrol
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 15:19:46 följande:

Jo, för många gånger funkar ju inte praktik på riktiga företag som det ska. Han eller hon som praktiserade på Ernst och Young är ett av få undantag. OM det är sant, för Ernst och Young är ett av de populäraste revisions- och konsultföretagen för unga akademiker med toppbetyg från Handels m.fl. högstatusutbildningar... jag har faktiskt svårt att tro att de skulle ta emot praktikanter via Af. Men, men...  Drömmer

Många företag har tyvärr satt detta med praktikanter i system. Praktikanten får inte lära sig något, utan sätts på tunga och enkla arbetsuppgifter som de lär sig på första dagen - och sedan får de sköta detta i sex månader (eller hur lång praktikperioden nu är). Därefter säger arbetsgivaren till Af att det var något fel på praktikanten - och då får de, efter en kort karenstid, en ny praktikant. Som de behandlar likadant.

Har t.ex. en närstående som blev utnyttjad på det sättet på Akademibokhandeln. Han hade läst en massa litteraturvetenskap, och såg fram emot att få arbeta på bokhandel, diskutera litteraturen med kunderna, köpa in litteratur o.s.v.. Men det enda han fick göra var att packa upp tunga lådor på lagret, samt ta ut konsolerna på lagret, göra rent dom och sätta tillbaka böckerna igen. Städa, damma... 

Han fick knappt prata med några kunder på hela tiden! Dessutom fick han en åthutning när han hade tagit på sig en Akademibokhandeln-personaltröja, som inte användes av någon, i en garderob. Han fick inte ha företagets kläder, för då skulle kunderna kunna tro att han var anställd där, typ. Det var för övrigt absolut inget fel på honom - inga tatueringar eller piercingar eller punkfrisyrer som skulle kunna skämma ut företaget.   
    Jag tror nog inte att man kan sammanfatta det mkt bättre än sådär om jag ska vara helt ärlig. Och sociala företag är väl egentligen samma sak, fast de saknar helt risk/chans att faktiskt få en anställning vilket gör det ännu mer korkat såtillvida att man inte verkligen är helt och hållet oanställningsbar i övrigt av någon anledning. Och det är ju en kategori som man måste vara både blind och lobotomerad för att lyckas placera TS i så att säga.
  • Anonym (Snåljåpen?)

Jag tycker alla ska ha 20,000 i månaden, dom arbetslösa alltså.
    Andra kan stå kvar  på sina nuvarande löner.

Då blir det ju en dräglig tillvaro för alla i Sverige

• Anonym (Arbetslös)
    SussiAlive skrev 2013-10-22 15:31:02 följande:
    Vilken typ av arbeten söker du?

Inom informationshantering och museer i första hand, men jag har också sökt administration, städ, McDonalds, vårdjobb etc. Jag söker det som är på dagtid, spelar mindre roll vad det är.
  • Anonym (Blasé)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 09:36:21 följande:
    Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   
    Låter som en helt ordinär arbetsplats. Vad är ditt förslag att man ska satsa pengarna på? Att byta namn på vuxendagiset, vilket är sossarnas bästa idé, lär inte förändra situationen nämnvärt...
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Blasé) skrev 2013-10-22 15:42:09 följande:
    Låter som en helt ordinär arbetsplats. Vad är ditt förslag att man ska satsa pengarna på? Att byta namn på vuxendagiset, vilket är sossarnas bästa idé, lär inte förändra situationen nämnvärt...

Nej, det är sant. Det känns bara så meningslöst. Det ger inte mig något, det ger inte samhället något och det kan inte bli mycket av det. Ändå kostar det pengar. . .
  • Anonym (Väninnan)

Dessutom tror jag att det är egalt för den arbetslöse, om han eller hon har "Fas 3-plats" under en viss period i sitt CV, eller en längre helt blank lucka. Faktiskt. Jag tror att de flesta kastar ansökan i papperskorgen bara de ser "Fas 3".

• SussiAlive
    Skickar du bara in ansökan eller gör du nåt annat också? Skriver du en ny eller ändrar du bara vilken tjänst du söker?

Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 15:33:39 följande:

Inom informationshantering och museer i första hand, men jag har också sökt administration, städ, McDonalds, vårdjobb etc. Jag söker det som är på dagtid, spelar mindre roll vad det är.

• Anonym (Räka)

TS - finns det någon möjlighet för dig att kanske bara ta ut en del av studielånet? Nu är det iofs ett tag sen jag pluggade men då kunde man ju t.ex. ta 75% av lånet vilket ju i sin tur gjorde att man kunde studera längre tid, förstår du hur jag menar?

Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!