• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-02 18:04:13 följande:
    Vem har sagt att de ändrar åsikt ofta? Det räcker med en gång. Klart, för en sanntrogen SD-fantast är det väl extremt ofta... Drömmer

Varför vore det INTE möjligt? Är det så svårt för dig att föreställa dig att folk kan ändra åsikt?

Så varför granskas V och S så hårt, om journalisterna är vänster? Som sagt, att MP inte granskas så hårt kan bero på att det finns litet att granska.

Och Elvis lever, delar lägenhet med Tupac i Bukarest och försörjer sig som jazz-musikant på gatorna.

Allt är möjligt bara fantasin är tillräckligt stor.
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-02 18:05:35 följande:
    Mjaha. Du menar alltså att vissa invandrare (eller, snarare, folkgrupper/etniciteter/"raser") är genetiskt mer kriminellt benägna än andra?
    Den slutsats som drogs då var att det handlade om kulturella skillnader mellan folk i samma socioekonomiska situation.

Jag finner inget märkligt i den slutsatsen.

Den är åtminstone mindre otrolig än din variant med alkisföräldrar och vad det nu var.
  • Flash Gordon
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-02 22:56:17 följande:
    Journalister har ett fantastiskt öppet sinnelag. Inte lätt att veta hur det ser ut i Kistagallerian när man rör sig mellan Södermalm och redaktionen.

www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/14-aringar-a...

Reportern: "Är det nazister som ligger bakom attacken?"

Antiraststdemonstration i Kista till helgen då, eller slår det knut totalt hos twittervänstern när verkligheten skiljer sig från idealen?

Hahaha!

Gissa om reporten ifråga bor på Södermalm eller inte.

En kliché av vänster-media-hipstern.

Undrar om hon någonsin ens varit i Kista förrut?
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-02 18:04:13 följande:
    Så varför granskas V och S så hårt, om journalisterna är vänster? Som sagt, att MP inte granskas så hårt kan bero på att det finns litet att granska.

Jajustja, det var den där också.

MP har 40-50+ procen av symaptierna hos journalisterna, beroende på vilka media du tittar på. Det är MP som är anomalin.

S och V ligger på mellan 10-20% var, dvs S ligger långt under det folkliga stöder och V ligger klart över. S är dessutom ett maktparti på riktigt.

Så att S granskas hårdare än MP är inte så konstigt och att V skulle granskas hårt har jag svårt att se.

Men det är MP som är det gynnad partiet.

http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf

Vi väntar fortfarande på en seriös granskning i allmänmedia av deras energipolitik, till exempel.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-04-03 08:22:04 följande:

Jajustja, det var den där också.

MP har 40-50+ procen av symaptierna hos journalisterna, beroende på vilka media du tittar på. Det är MP som är anomalin.

S och V ligger på mellan 10-20% var, dvs S ligger långt under det folkliga stöder och V ligger klart över. S är dessutom ett maktparti på riktigt.

Så att S granskas hårdare än MP är inte så konstigt och att V skulle granskas hårt har jag svårt att se.

Men det är MP som är det gynnad partiet.

www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_jour...

Vi väntar fortfarande på en seriös granskning i allmänmedia av deras energipolitik, till exempel.
    Tror alla miljöpartister nästan hade gillat om media skrev mer om energipolitiken.

Du hävdar att MP är gynnat i media. Jag har inte studerat saken närmare. Men kan konstatera att för mig verkar det rätt tydligt att media skriver mer om så kallade "invandringsproblem" och om SD än de gör om mer "radikal" miljöpolitik och MP.

Att hitta en journalist som på ett seriöst sätt skriver om miljöpolitik, är skitsvårt. Och det trots att miljöproblemen är vetenskapligt belagda på ett sätt som "invandringsproblemen" inte är.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 09:36:43 följande:
    Tror alla miljöpartister nästan hade gillat om media skrev mer om energipolitiken.

Du hävdar att MP är gynnat i media. Jag har inte studerat saken närmare. Men kan konstatera att för mig verkar det rätt tydligt att media skriver mer om så kallade "invandringsproblem" och om SD än de gör om mer "radikal" miljöpolitik och MP.

Att hitta en journalist som på ett seriöst sätt skriver om miljöpolitik, är skitsvårt. Och det trots att miljöproblemen är vetenskapligt belagda på ett sätt som "invandringsproblemen" inte är.

Framförallt är det han proffesorn, Kent Asp som hävdar att MP är gynnade.

Enligt Kent Asp, professor på JMG, gör de ökade sympatierna för MP att partiet får en gräddfil i medierna.

– Miljöpartiet granskas inte lika tufft som andra partier. De befinner sig på sätt och vis i en fredad zon när det gäller bevakningen av  politik, säger han till SVT.

Kan mainstream-media med jämna mellanrum köra reportageserier om SD, "nazister", invandrare och "det nya Sverige" så borde de kunna köra en reportageserie där de granskar MP:s idéer om att lägga ned kärnkraften oc hsubventionera vindkraft, exemeplvis.

• sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-04-02 23:17:37 följande:
    Som när ni Sd-hatare plockar fram att sverigedemokraten Kalle i Bengtsfors sagt "svarting" till nån på fyllan, och utifrån det presenterar slutsatser om hela Sd, menar du?

Inte bara, en det är ett antal dussin sverigedemokratiska förtroendevalda som ägnat sig åt rasistiska aktiviteter. Fullständigt nyktra och i de flesta fall genomtänkt.

Åkesson, Ekeroth, Almkvist och Jomshaug är några av dem.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-04-03 11:37:14 följande:

Framförallt är det han proffesorn, Kent Asp som hävdar att MP är gynnade.

Enligt Kent Asp, professor på JMG, gör de ökade sympatierna för MP att partiet får en gräddfil i medierna.

– Miljöpartiet granskas inte lika tufft som andra partier. De befinner sig på sätt och vis i en fredad zon när det gäller bevakningen av  politik, säger han till SVT.

Kan mainstream-media med jämna mellanrum köra reportageserier om SD, "nazister", invandrare och "det nya Sverige" så borde de kunna köra en reportageserie där de granskar MP:s idéer om att lägga ned kärnkraften oc hsubventionera vindkraft, exemeplvis.

Ja, GÄRNA DET. Hade varit underbart att slippa läsa specialinriktade miljömagasin för att få ta del av den debatten. Mer miljödebatt skulle nog gynna MP. Med tanke på att en mer noggrann granskning även då skulle kyfta ram exakt hur dyr och smutsig och ineffektiv kärnkraften är. Många idag tror ju faktiskt att den är effektiv och ren. Och att den på allvar skulle kunna vara ett alternativ till fossila bränslen. Kärnkraft kan aldrig komma upp i de energivolymer som fossila bränslen idag bidrar med. Det är en omöjlig dröm. Och ett sidospår som vi borde sluta fokusera på så vi kan diskutera riktiga lösningar. 

Vet inte hur professorn kom fram till detta. Själv tycker jag ju vårt mäktigaste parti, Moderaterna, är de som undslipper granskning mest. Finns ju hur mycket som helst att lyfta fram om både partiets historia och dess nutid, som media bar struntar i att lyfta fram.

KD är ju ett annat parti som skulle kunna granskas på ett helt annat sätt. Om de hade granskats som SD hade nog en del intressant kommit fram.

För att inte tala om FP. Som på allvar vill att Sverige ska gå med i en folksrättsbrytande och djupt odemokratisk krigsorganisation som NATO?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 12:17:54 följande:
    Ja, GÄRNA DET. Hade varit underbart att slippa läsa specialinriktade miljömagasin för att få ta del av den debatten. Mer miljödebatt skulle nog gynna MP. Med tanke på att en mer noggrann granskning även då skulle kyfta ram exakt hur dyr och smutsig och ineffektiv kärnkraften är. Många idag tror ju faktiskt att den är effektiv och ren. Och att den på allvar skulle kunna vara ett alternativ till fossila bränslen. Kärnkraft kan aldrig komma upp i de energivolymer som fossila bränslen idag bidrar med. Det är en omöjlig dröm. Och ett sidospår som vi borde sluta fokusera på så vi kan diskutera riktiga lösningar. 

Vet inte hur professorn kom fram till detta. Själv tycker jag ju vårt mäktigaste parti, Moderaterna, är de som undslipper granskning mest. Finns ju hur mycket som helst att lyfta fram om både partiets historia och dess nutid, som media bar struntar i att lyfta fram.

KD är ju ett annat parti som skulle kunna granskas på ett helt annat sätt. Om de hade granskats som SD hade nog en del intressant kommit fram.

För att inte tala om FP. Som på allvar vill att Sverige ska gå med i en folksrättsbrytande och djupt odemokratisk krigsorganisation som NATO?
    Skrattande

Så det tror du? Att MP skulle gynnas när media på allvar börjar titta på vindkraften, dess effekter och dess subventioner? När de visar på det fysikaliskt omöjliga i MP:s påståenden och önskemål om densamma?

Du tror att MP skulle gynnas när media rapporterar (fördomsfritt) om kärnkraftsutvecklingen i Sydkorea och de nya typernas verk i Indien och Ryssland?

När de rapporterar om vilka miljöeffekter och kostnader de olika energislagen verkligen har?

----

Det finns två partier som sticker ut i mediagranskningen: MP och SD. MP för att de lättare kommer undan och SD för att de granskas hårdare än alla andra.
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 12:17:54 följande:

Ni har hållit på i 35 år och gnällt på kärnkraften utan att ha kommit närmare några riktiga alternativ.

Fakta:

Per KWh avger kärnkraft 5 g CO2, vattenkraft 9 g CO2 och vindkraft 15 g CO2. Då är brytning, anrikning rivning m.m. inräknat för KK. Du vill således öka CO2 utsläppen trots alla larm från klimatmessias m.fl?
    Kärnkraft är ingen universallösning och passar heller inte att byggas överallt men den är en viktig del i arbetet med att minska farliga utsläpp av växthusgaser, partiklar m.m.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
Svar på tråden Varför hatar folk SD?