Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-04-08 19:40:18 följande:

Stackars lilla Sd. Vem ska de nu skylla på? Just ja, media är ju deras ständiga motståndare tydligen. Fast media gör inget fel, de rapporterar bara. Det säljer lösnummer när brandmän inte på något sätt vill förknippas med ett rasistiskt parti. Däremot säljer det inga lösnummer när en partiledare släpps in. Vad är det som är så konstigt med detta förstår jag inte. S-politiker har garanterat stängts ute från företag förut men då blir det inga rubriker eftersom det inte har något intresse för allmänheten. Bylund går i taket nu för deras illusion om att ha ett stort stöd bland folket sprack just.

Jag skulle absolut göra som brandmännen, men eftersom jag jobbar på ett sjukhus så kan jag inte gå ifrån bara så där. Dock anser jag att Åkesson inte har något där att göra om han dyker upp som politiker och inte patient, detta pga att hans parti inte erkänner alla människors lika värde.
    Precis så. Det är därför offerkoftan är så svår att bära nu, när det är underifrån protesterna kommer.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-08 20:25:58 följande:
    Allvarligt talat, nu får ni fan ta och kamma till er. Först en massa offerkoftande om att ni minsann skulle behöva skyddad identitet om ni verkade här under era riktiga namn och direkt därpå åthävor åt SD som - jämmer och elände - försöker ta martyrpoäng på att de anser sig hotade och motarbetade av oliktänkande. Det måste vara någon form av rekord i att inte se skogen för alla träd Dorian och 75:an har slagit just nu.

Och ska man se det rent krasst tror jag inte det är någon av er som riskerar att outas för det ni skriver här. Prova att donera pengar till en så kallad "hatsajt" i stället, då kan det hända att en av landets ledande kvällstidningar i maskopi med en vänsterextrem "researchgrupp" står där och hänger ut er. Ni behöver inte ha någonting med SD att göra; inte vara med i partiet, inte rösta på dem, ingenting - finns ni med i betalningslistorna går ni inte säkra. Man måste inte hålla med Avpixlat om någonting för att tycka att ett sådant tillvägagångssätt är ett gigantiskt övertramp.

Och sen har ni mage att påstå att media inte har en särskild agenda i hur de hanterar SD, fast det torde vara uppenbart till och med för de hanneswestbergigaste av vänstermänniskor. Det är tamigfan så man baxnar. Vi kan ju summera det hela med en enkel fråga: hade det varit publicistiskt tänkbart för Expressen att publicera en löpsedel som den på valdagen 2010 riktad mot något annat parti än SD? Har ställt frågan förr men bara fått nonsenssvar. 
    Hotade? Har SD-politiker blivit hotade för att de bedriver sin kampanj? Eller menar du att protesterna utgör något slags "hot" i sig?

De som Researchgruppen (som jag gissar att du syftar på) hängde ut var, såvitt jag förstått anonyma näthatare. Ser faktiskt inga problem med att hänga ut anonyma näthatare, lika litet som jag ser problem med att haffa en klottrare eller någon som ägnar sig åt hot IRL.

Nej, media har ingen särskild agenda. Med tanke på hur olika ägare och ägarformer media har, och hur olika dessa ägare och ansvariga utgivare tycker om allsköns saker, så vore det milt sagt absurdt att ens försöka hävda att media har en gemensam agenda. Det är liksom en lightversion av "alla onda arabmuslimer", fast mot media. Media skulle inte skriva så mycket ont om SD om SD inte serverade allt sådant på ett silverfat, konstant, hela tiden. Men det kanske är mycket begärt att ett riksdagspartis medlemmar och fans ska bete sig som folk?
  • Dorian Ertymexx
    felix le chat skrev 2014-04-08 20:42:33 följande:
    Om jag fattat rätt kommer ca 10 % av befolkningen rösta på SD.

1 av 10 på jobbet
    1 av 10 föräldrar på dagis
    1 av 10 på bussen i morse

osv osv

I ett demokratiskt land kan man inte bortse från 10 % av befolkningen oavsett deras
    åsikter och behandla dom odemokratiskt.
    Håller du inte med SD, Vänstern, Moderaterna eller vad som så ta debatt  !
    Ingen behandlar dem odemokratiskt, faktiskt. Folk behandlar dem som ett parti som alla andra - och det är det SD ogillar. För de vill inte ha öppen kritik, de vill inte ha svar på tal. Därför fick inte eleverna som skulle lyssna på Kent Ekeroth ställa frågor eller kommentera. De skulle bara ta emot, inte använda sin demokratiska rätt att säga emot eller ställa frågor. Detta med Säpos hjälp och goda minne.

Det är inte en politikers rätt att klampa in var som helst, hur som helst, även om vissa verkar tro det. Inte heller är det deras rätt att använda folk som inte ställer upp som propagandamaterial.

Många tar gärna debatten mot SD, problemet är bara alla döds och/eller våldtäktshot (om man råkar vara beskaffad med vagina) som man riskerar utstå efteråt. Jag har aldrig hört så mycket nedlåtande skit från ens de värsta extremmoderater, Ayn Rand-fantaster, stalinister eller kristdemokrater som jag gjort från SD. Och jag har varit i väldigt heta debatter med alla sorter genom åren. Och även om samtalen ibland rasat ihop och blivit en grälfest med ad hominem och halmgubbar, påhopp och härskartekniker, har det sällan varit ens i närheten av vad jag läser här på nästan daglig basis.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-08 21:53:12 följande:
    Och du erkänner förstås att din mamma är lika mycket värd som Jimmie Åkesson?
    Eller att dina kompisar är lika mycket värda för dig, som mina kompisar?

Det där med allas lika värde är endast en illusion. Ett verktyg för att vinna debatter.
    Svenskar är mer värda än japaner för den svenska regeringen, exempelvis. Och skall så vara.

Skillnaden är om någon ger dig betalt för att rädda liv.  Då är det din plikt att rädda liv, oavsett om det är din pappa eller Nordkoreas diktator.
    Alla är lika mycket värda, utom de som vill förringa andras värde. De har samma värde som de individer eller grupper som de vill sätta på lägsta värdet. De sätter så att säga sig själva på den platsen.

Och att blanda ihop en juridisk, etisk, filosofisk tolkning av allas lika värde med en subjektiv, personlig tolkning är bara fånigt. Det är som att säga att din turkrona skulle vara värd en miljon bara för att det är just DIN turkrona. Den är kanske värd mycket för dig, men för oss andra är det just bara en enkrona, värd vare sig mer eller mindre än alla andra enkronor.

Det är allas plikt att rädda liv (eller i alla fall människoliv) om man har möjlighet. Tror inte någon domstol skulle se genom fingrarna med att man går förbi en döende främling med ursäkten "han var inget värd för mig".
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-08 22:02:32 följande:
    Nej, det är han inte. 
    Min mamma är värd tusen gånger mer.

Därför tror jag inte på "allas lika värde".
    Alla är inte lika mycket värda.
    För DIG ja. Skilj på subjektivt värde och objektivt värde. Givetvis är mina nära och kära mig mer värda subjektivt än random främling på stan, men objektivt, ur ett etiskt, juridiskt perspektiv är alla lika mycket värda. Jag skulle försöka rädda Jimmy lika mycket som jag skulle försöka rädda min vän om de hängde på ett broräcke. Om du inte skulle göra det, tja, då får det stå för dig.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-08 22:11:16 följande:
    Ja, de har blivit både hotade och attackerade. Martin Kinnunen (heter han väl?) slogs ner i T-banan av tre tjejer med uttalade vänstersympatier som tyckte sig handla i demokratins namn, dvs den demokrati som säger att alla människor utom sverigedemokrater är lika mycket värda. Och så kan du ju kolla upp Sebastian Stakset för att ta ännu ett exempel. Den senare får till och med i statlig radio redogöra för hur han tycker man ska "minska klassklyftorna". Tveksamt om det varit fallet om det vore Reinfeldt eller Löfvén som prytt hans hat-tishor va?

Researchgruppen hade på vad som högst sannolikt är olaglig väg kommit över PayPals betalningsregister över donationer till Avpixlats konto. Bara där borde ju varningsklockorna ringa, men nej, i den goda sakens namn är till och med sådant acceptabelt. Och vore det "bara" näthatande politiker som hängdes ut så skulle det väl vara en sak, men här gav man sig på vanliga privatpersoner som "råkade" tycka fel och donera pengar till fel rörelse. Kan du verkligen inte se att den sortens aktioner kan skrämma bort folk från SD et al - men av helt fel skäl? Man kan tycka att folk inte borde söka sig till Sverigedemokraterna, men inte av rädsla att i den självgoda kvällspressen hängas ut som "demokratins fiende".

Gällande media ser jag att du inte svarade på min fråga om löpsedeln på valdagen. Det låter jag tala för sig självt.

Vanliga SD-röstare är inte förföljda. Som sagt, de som jagats av RG är just näthatarna, de som skrivit flitigt på Avpixlat, och de som skrivit rasistiskt eller på annat sätt hatiskt innehåll. Och hade inte SDs språkrör varit så fullt av hatinlägg, och så många därifrån skrivit hot och hat mot privatpersoner, hade RG inte ens behövt existera, än mindre hänga ut folk. Jag är emot uthängningar, men mindre emot att man hänger ut näthatare. Att vara anonym är inte grönt kort på att bete sig som ett arsel, rent ut sagt, och om polisen inte gör sitt jobb så måste tyvärr andra se till att det är avskräckande att ägna sig åt olaga hot.

Och det är fördjävligt att politiker, oavsett färg, utsätts för våld. Liksom det är fördjävligt att folk som säger emot politiker utsätts för våld, hot och hat. Tyvärr (?) är exemplen på de som hotats, hatats och misshandlats av SD-fansen fler än de SD-are som utsatts.

• Dorian Ertymexx

Sådant här är liksom bara lightvarianten av vad man kan hitta på tex Avpixlat.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-08 22:30:01 följande:
    Du fortsätter försvara Expressens tilltag. Varför ska de och RG få agera rättsskipare, har vi inte polisväsendet för sådant?

Och sen undrar jag hur du kan vara så tvärsäker på vilken sida som är mest utsatt.
    De är inte rättsskipare. De har inte dömt någon eller markerat något straff. Dessutom gör de ju inget som inte SD-arna vill ska ske mot invandrare i pressen. Litet dubbelmoral att vilja veta namn och ursprung på en brottsling, men vilja mörka en annan, beroende på dennes lojalitet kontra SD va.

Tja, rent objektivt kan jag inte vara det. Men då jag vet att SD skulle bära en gyllene offerkofta om de hade bevis på den typen av förföljelse (och enskilda individer har försökt fingera sådant också) så kan jag bara utgå ifrån att tystnaden från deras sida visar på brist på just den sortens hot. Finns säkert folk som hotar SD-politiker också, ingen tvekan om saken, men det är liksom inte det uppiskade drev som hänger på tex Avpixlat. SD hade ju en chans att tala för sin sak, om de hade haft en sådan, när kvinnor gick ut med att de mötte enorma vågor av näthat. SD brukar som sagt inte passa på sådana chanser.
  • Dorian Ertymexx

Väldigt intressant program, apropå näthatet. Notera vad ex-ND-aren själv säger om det en bit in i programmet.

Länk

• Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-08 22:25:44 följande:
    Om det hade kostat dig 1000 kronor per person du räddar, och du bara hade 1000 kronor, så hade du valt att rädda din vän, eller hur?
    Det jag vill komma till, är att i ett GLOBALT perspektiv, så är vi alla lika mycket värda givetvis.
    Men för ett land och dess politiker med begränsade resurser, så är givetvis det egna folket värt mer än andra länders folk.
    Det egna folket? Lever du kvar på 1800-talet? Idag är det produktiva människor som har mervärde på marknaden, helt oavsett ursprung. En duktig, skicklig muslim är för marknaden mer värd än en lat, korkad svensk. Etnicitet, kultur, religion, sådant är irrelevant för marknaden. Och därmed för politikerna. Och, faktiskt, även för de flesta av oss som är privatpersoner. Jag tycker inte att en ursvensk är mer värd än en nysvensk.Eller ens en turist, för den delen. Det är din åsikt, den får du stå för. Människovärdet bestäms inte av några påhittade gränser.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?