Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-08 22:46:11 följande:
    Vilka brott hade begåtts menar du? Är det brottsligt att donera pengar till Avpixlat? Är det brottsligt att skriva puckade nätkommentarer? Och återigen, är det Expressen eller är det rättsväsendet som ska avgöra huruvida ett brott har begåtts? Din parallell haltar, betänkligt.
    Det är brottsligt att hetsa mot folkgrupp, att förtala, att hota eller uppvigla till brottslig handling.

Kolla länken jag gav senast. RG försöker skaffa sig statistik om vilka som sysslar med det här. Som sagt, ingen har åtalats eller dömts, så att jämföra journalistik med lagmannaskap är milt sagt överdrivet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-04-08 23:13:11 följande:
    Men du är ju om något just en anonym näthatare. Ditt hat mot Sd är ju kapitalt, förblindat.

Vad det handlar om är att när det kommer till kritan så finns det väldigt många som skulle vilja avskaffa demokratin i ett nafs. De kallar sig ofta "demokrater".

Hypotetiskt: Skulle du vilja förbjuda partier som vill begränsa invandringen till Sverige? Visst skulle du...(?)
    Nej, det vill jag inte.

Och näthatare, nu är du fasligt nära ärekränkning där. Vem exakt menar du att jag har hotat anonymt med våld och/eller våldtäkt? Vem har jag skrivit vidrigheter till av det slag som nämns exempel på i inslaget jag länkade ovan nyligen? Att DU anser att jag hatar något betyder inte att jag faktiskt gör det. Din högst subjektiva tolkning är just det - din högst subjektiva tolkning. Men genom sig själv känner man andra, förstås.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-08 23:44:07 följande:
    Man häpnar över vilka övertygelser som finns bland människor. Men jag respekterar dig ändå, givetvis.
    Mervärde för marknaden, som du uttrycker saken, har den som kan tänka sig att utföra ett arbete till billigast möjliga pris.
    Tror du att våra vägar är fulla med polska lastbilschaufförer för att de kör bättre än svenskar? Nä, de är billigare.
    De lata svenskarna får du fart på, om du sänker bidragen. 
    Och trots ditt hat över våra gränser, så ansvarar våra politiker endast för arbetslösa svenskar.
    Det är Sveriges generösa bidragspolitik som gör att människor väljer att flytta till Sverige, trots svårigheten att hitta ett jobb. En halv miljon har inte ens egen försörjning idag.
    Bidragen är sänkta, ändå jobbar inte fler, utan tvärtom färre svenskar. Det här är en politik förd av Alliansen, med SD som troget stöttar dem i riksdagen.

Hat? Varför tror ni att jag (eller vi) hatar? Hat är för mig en rätt ovanlig känsla, jag hatar väldigt litet och väldigt sällan. Däremot tycker jag att nationalism och nationalstaten är extremt förlegad. Den var ett illa omtyckt experiment, ett försök att likrikta mångkulturella, multietniska nationer som tex Sverige till att bli en militär enhet ständigt redo för koloniala krig mot grannarna. Alltså just de "broderfolk" som Sd säger sig vurma för (men som inte alltid delar den vurmen tillbaka, kan tilläggas).
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-08 23:44:07 följande:
    Man häpnar över vilka övertygelser som finns bland människor. Men jag respekterar dig ändå, givetvis.
    Mervärde för marknaden, som du uttrycker saken, har den som kan tänka sig att utföra ett arbete till billigast möjliga pris.
    Tror du att våra vägar är fulla med polska lastbilschaufförer för att de kör bättre än svenskar? Nä, de är billigare.
    De lata svenskarna får du fart på, om du sänker bidragen. 
    Och trots ditt hat över våra gränser, så ansvarar våra politiker endast för arbetslösa svenskar.
    Det är Sveriges generösa bidragspolitik som gör att människor väljer att flytta till Sverige, trots svårigheten att hitta ett jobb. En halv miljon har inte ens egen försörjning idag.
    Om detta vore sant, varför har inte horder av arbetslösa greker och spanjorer, som kan flytta hit utan problem tack vare schengen och EU, vält in för att leva på dessa bidrag? Och om invandrare (som jag förstår att du syftar på utomeuropeiska sådana, främst MENA gissar jag) är så glada i bidrag, varför är just de överrepresenterade som entrepenörer och företagsbyggare? De hade ju bara kunnat ligga på soffan och pilla sig i naveln.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-09 09:39:12 följande:
    Hade du varit lika okej om en "researchgrupp" med högerkopplingar hade fört liknande "statistik" och gjort liknande "uthängningar" av t.ex. sådana som deltog i kravallerna i Husby eller sådana som kastar sten mot poliser i Rosengård? Även om dessa inte varit lagförda av polisen?

Nej, det hade du självklart inte. För där är det ju den svenska rasismen som är anledningen till att dessa stackars ungdomar inte vet hur man beter sig. (Att massor av andra lika socialt utsatta ungdomar i lika socialt utsatta områden aldrig skulle drömma om att bränna upp en bil eller sno en iPhone av nån stackars svenne "för att det är kul" verkar inte spela någon roll).
    Vaddå "hade" - det FINNS sådana grupper! Kryllar ju med uthängningar av folk, till och med barn och ungdomar, på extremhögerinriktade hatsiter, tex Avpixlat! De lade in första kicken. Och andra. Och tredje. RG är rätt nytt jämfört med den långa tradition av uthängningar som SD-fansen pysslar med.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-09 14:16:01 följande:
    I de fall jag känner till har man tagit hjälp av offentliga handlingar från tingsrätter och annat. 

Men okej, jag ställer om frågan: hade det varit ok om en av landets största tidningar hade iscensatt en sådan kampanj?
    Om det är ett problem av den magnitud det faktiskt är, ja. Det är inte okey att underlåta att agera när folk från en grupp försöker hota meningsmotståndare till tystnad.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2014-04-09 18:15:56 följande:

Då testar vi igen då:

Förtal

Brottsbalken, femte kapitlet

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Det blir liksom till att sila tugget då om det skall hållas inom lagen. Finns inte utrymme där för att raljera om järnrör och fols som flyttar till Ungern och Gud kommer ihåg allt annat hån som varit genom åren.
    Lustigt, du verkar komma ihåg smädelserna åt ena hållet bra. Du tar inte upp smädelserna från andra hållet, som ofta är mycket, mycket värre.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-09 20:17:46 följande:
    Nationalism är den faktor som bäst visat sig svetsa samman människor, i århundraden, genom epidemier, krig, och fattigdom.

Så förakta inte nationalismen. Ej heller bör du förväxla den med något den inte är.
    Om du med "svetsa samman" menar förtrycka, förleda och tvinga ut i krig, så ja.

Annars har modern mångkultur, öppenhet och demokrati varit långt mer framgångsrik, faktiskt. Folk är långt mer eniga och glada i varandra i dag än folk var för hundra år sedan.
  • Dorian Ertymexx
    Velouria skrev 2014-04-10 00:56:39 följande:
    Jag tror att du förväxlar nationalism med medmänsklighet. Och nationalism är ingenstans ens nära medmänsklig om man inte menar "mänsklig mot de som är lika mig".
    Nej. Mänsklig mot de som makten just nu föredrar att betrakta som "idealet". Ändras idealet hamnar innegruppen lätt i kylan. I bästa fall. I värsta fall...
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-10 07:41:30 följande:
    I mångkulturella områden???
    Vi har inte samma verklighetsuppfattning märker jag.
    Kanske inte. Frågan är - bor du i ett mångkulturellt område? Det gör jag. Har gjort i praktiskt taget hela mitt liv.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?