• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Politisk härdsmälta
    effemgea skrev 2014-04-17 22:36:51 följande:
    Förmodligen är det så.

En nyfiken fråga bara. Jag har inte läst något om det här mer än att det handlar om någon från Röda Korset.

Jag betraktar Röda Korset som en politiskt obunden och global organisation, snarare lite småborgerlig än vänsterprofilerad. Kan det vara "Röda" i Röda Korset son får sekten att tro att det är en vänsterorganisation?

Eller har jag missat något väsentligt?
    Det blir lätt lite förvirrat när du envisas med hemmasnickrade begrepp.

Den organisation det handlade om var alltså Rädda Barnen och vice förbundsordförande för deras ungdomsförbund, Jorge Londoño.

Vad  Jorge Londoño beträffar befinner han sig så långt ut på vänsterkanten att han håller på att trilla av. SR-profilen Samson Wiklund beskrev sig själv som "Politiskt blodröd". Sitt intresse för att angripa meningsmotståndare med avföring har de gemensamt.
  • Nenne666

Men om alla i tråden va sakliga och glömde det politiska... ? Är dagens situation rimlig och vilket parti bör ta parti? Inte ens vänsterextremister kan tycka att det är mänskligt för drabbade invandrare? Eller? Det borde väl göras bättre? När man skjuter varandra så måste man väl, alla till en förändring ... Det kan väl aldrig bli fult eller rasistiskt?

• nihka
    maria diaz skrev 2014-04-16 23:18:55 följande:
    Även du måste förstå att 100 kronor räcker till fler människoliv i ett flyktingläger än till en flykting i Norrland.
    Pengar är en begränsad resurs, tyvärr.

Sedan kan du länka till svenska "nyheter" bäst du vill.
    Det handlar om människor som behöver hjälp i krisens närområde.
    Klart jag länkar till FNs uttalanden när FN vädjar om att fler EU-länder ska ta emot fler flyktingar. FN vet till skillnad från dig vad de pratar om när det gäller FNs behov av flyktinghjälp.
  • hedersknyffel
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.
    Brunskjortor med högerinriktning; mera????????????
    Livet på.FL är hårt men rättvist!
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 02:05:40 följande:
    Klart jag länkar till FNs uttalanden när FN vädjar om att fler EU-länder ska ta emot fler flyktingar. FN vet till skillnad från dig vad de pratar om när det gäller FNs behov av flyktinghjälp.
    Men - är det inte då dags att andra länder börjar ta del av det som flödar ur cornucopian - och att Sverige tar det lite lugnt några år, släpper på gasen och försöker ordna upp nuvarande situation?
  • effemgea
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-17 22:57:51 följande:
    Det blir lätt lite förvirrat när du envisas med hemmasnickrade begrepp.

Den organisation det handlade om var alltså Rädda Barnen och vice förbundsordförande för deras ungdomsförbund, Jorge Londoño.

Vad  Jorge Londoño beträffar befinner han sig så långt ut på vänsterkanten att han håller på att trilla av. SR-profilen Samson Wiklund beskrev sig själv som "Politiskt blodröd". Sitt intresse för att angripa meningsmotståndare med avföring har de gemensamt.
    Jag tror att metoden att ta ett enskilt exempel och generalisera utifrån detta är det främsta skälet till att det blir så tokigt.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • skapadebatt
    Gräsrot skrev 2014-04-17 20:59:42 följande:

Det är även det parti som ständigt misslyckas med att arbeta med frågan också.

Det är ett trygghets och kvalitetsbevis att veta att vårdpersonalen ser till att hålla borta personer med rasistiska åsikter. Det handlar till sist om arbetsgruppens trovärdighet då de har med människor som i vissa fall står i beroendesituation gentemot dem.

Att säga att man inte behöver arbeta med frågan aktivt är ungefär som en skola som skulle undra vad de ska ha ett arbete mot mobbing för då de inte anser att de har det problemet på sin skola.

Mindre rasister på arbetsplatsen ger oftast vinster i både trivsel och plånbok.

Det spelar väl egentligen ingen roll om det är någon som jobbar inom vården som har rasistiska åsikter så länge den personen inte visar sina åsikter i sitt arbete. Det gäller väl allting, är man professionell i sitt arbete så spelar det ingen roll vad du har för åsikter. Då kan man bortse från sina åsikter under arbetet.

Det är väl självklart att man ska arbeta aktivt mot rasism, det har jag inte sagt någonting om. Men det gör man knappast genom att vårdpersonal har en pin på sina arbetskläder.
  • sjuttiofemman
    skapadebatt skrev 2014-04-18 09:05:02 följande:
    Det spelar väl egentligen ingen roll om det är någon som jobbar inom vården som har rasistiska åsikter så länge den personen inte visar sina åsikter i sitt arbete. Det gäller väl allting, är man professionell i sitt arbete så spelar det ingen roll vad du har för åsikter. Då kan man bortse från sina åsikter under arbetet.

Det här förstår inte Gert. Enligt honom är man så sprickfärdig av åsikter att man bara måste yttra dem i tid och otid. Och tillåter inte arbetsgivaren/organisationen det så ska hämndaktioner sättas igång, men bara när det är åsikter som stämmer överens med Sd. Alla andra åsikter ska kväsas.

Gert tycks inte förstå att personliga åsikter inte alltid kan uttryckas överallt.
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-04-18 02:05:40 följande:
    Nej, FN vet inte alltid vad som är bäst.
    Inte Aftonbladet heller.

Det kostar 30.000:- att ge en flyktingfamilj skydd i en stuga i Norrland.
    Röda korset gör samma sak för 385:- i ett av deras flyktingläger.
    Jag vill ge skydd till så många människor som möjligt för pengarna.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-18 03:28:30 följande:
    Men - är det inte då dags att andra länder börjar ta del av det som flödar ur cornucopian - och att Sverige tar det lite lugnt några år, släpper på gasen och försöker ordna upp nuvarande situation?
    Om alla EU länder agerade som Sverige och ett fåtal andra EU länder skulle det göra avsevärd skillnad och det är ju just vad FN vädjar om. Ett led i att nå dit är INTE att dra sig tillbaka själv. Läget i Syrien kommer att förvärras och om det inte snart är hela världens angelägenhet genom att man självmant gör det till det kommer det att bli det alldeles av sig självt. Om det fortgår som det gör och grannländerna kollapsar har vi ett problem som heter duga. Smärtgränsen är nådd och passerad med råge för exempelvis Libanon. Det är helt enkelt för många människor att ta hand om "på plats".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?