• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-04-22 11:32:42 följande:

Pja många har fördomar om somalier, att de skulle vara lata tex. Det är rasism. Eller att thailändskor skulle vara extra energiska. Att thailändskor och norrmän skulle vara lättare att integrera beror sannolikt på att de har fler kopplingar till det svenska samhället, tex är det vanligt att thailändskor gifter sig med svenska män i samband med att de flyttar hit. Då finns det en naturlig inkörsport i det svenska samhället. Andra invandrare har kanske inte det och får svårare att tex få ett arbete då kontakter är mycket viktigt för att få en anställning.
    Gäller det bara somalier? Om jag säger att en svensk är lat, är jag rasistisk mot svensken då?
  • Minnie7

Dorian- du lever i en fantasivärld. Alla invandrare erbjuds undervisning i svenska. Har du helt missat det? Kan du i ärlighetens namn försvara att tolk ens ska behövas om man bott mer än 5 år i ett land? Och att ens tro på en integration i ett samhälle utan att kunna språket är ju löjligt.

• Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-04-22 11:32:42 följande:

Pja många har fördomar om somalier, att de skulle vara lata tex. Det är rasism. Eller att thailändskor skulle vara extra energiska. Att thailändskor och norrmän skulle vara lättare att integrera beror sannolikt på att de har fler kopplingar till det svenska samhället, tex är det vanligt att thailändskor gifter sig med svenska män i samband med att de flyttar hit. Då finns det en naturlig inkörsport i det svenska samhället. Andra invandrare har kanske inte det och får svårare att tex få ett arbete då kontakter är mycket viktigt för att få en anställning.
    Jag tror att du inte vet vad rasism är. Du jämför lathet med rasism. Om jag säger att greker är lata, då är jag fördomsfull men knappast rasistisk. Alla fördomar är inte rasistiska. Det är något du måste lära dig.
  • Gräsrot
    Gert skrev 2014-04-22 18:40:31 följande:
    Gäller det bara somalier? Om jag säger att en svensk är lat, är jag rasistisk mot svensken då?

Du är rasist när du häver ur dig rasstereotypa fördomar och tillskriver dessa som individuella genetiska/kulturella egenskaper som bara ska återfinnas hos vissa individer. Samma sak gäller när du använder stereotypa föreställningar för att tillskriva en grupp bättre egenskaper (vanligtvis den grupp man anser sig själv tillhöra pga påhittade godtyckliga kriterier).

Så är din stereotypa föreställning att Svenska medborgare ska vara lata (vilket du inte kan grunda på någon som helst vetenskap) så är du rasist

• nihka
    Gert skrev 2014-04-21 15:08:36 följande:
    Oh the irony.

Om du inte trivs i tråden så är dörren där.
  • daxare
    Gert skrev 2014-04-22 19:00:19 följande:
    Jag tror att du inte vet vad rasism är. Du jämför lathet med rasism. Om jag säger att greker är lata, då är jag fördomsfull men knappast rasistisk. Alla fördomar är inte rasistiska. Det är något du måste lära dig.

Ne, man vill inte lära sig.

Världen är så mycket enklare om den är svart och vit Skrikandes

Kolla på inlägg Idag 19:19 #11562.

Där man vill överbefolka landet kontra antal faktiska bostäder som existerar.

Kanske man ska hejda sig i nått år så man komemr ikapp byggandet igen.

För vad vill man uppnå med en än mer överhettad bostadsmarknad?

Annars varför folk är arga på SD, är för dom inte vet bättre.

Det som man gör med SD är demokratiskt livsfarligt, där man ignorerar den demokratiska processen.

Ett sätt att åter ta rösterna från SD, är att andra partier ser över invandrar politiken.

• Gert
    Naranjos skrev 2014-04-22 19:19:26 följande:
    Snart i en stadsdel nära dig.....
    Jag tycker att Anders Wilhelmsson ska föregå med gott exempel och leva som han lär.
  • nihka
    ulfsas skrev 2014-04-22 12:28:22 följande:
    Kriminalitet, missbruk, bidragsfusk, splittrade familjer, arbetslöshet och barn som far illa. Listan över problem som hemsöker Göteborgs somalier är lika lång som dyster.

Är detta rasism?
    Det beror på. Om du påstår sådana saker utan fog kan det vara grundat i rasism. Om du enbart redovisar statistik är det inte rasism, men om du samtidigt försöker dig på en förklaring och hävdar så som så många Sdare gör att det beror på generellt sämre intelligens och moral hos i det här fallet somalier så är det givetvis rasism.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?