• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Naranjos
    Gräsrot skrev 2014-04-22 19:49:13 följande:

Ett bra förslag i grunden.

återstår att se i praktiken vad som händer när man sätter det i händerna på myndigheter och politiker

Det innebär att kommunen kan köpa lägenheter och hus för detta ändamål vilket de har rätt till att göra

enl lagen.

Det innebär inte alls att man "köper" bostaden av ägaren. Man exproprierar den och betalar vad man själv anser den är värd - sannolikt till ett belopp motsvarande taxeringsvärdet. Således en form av stöld med statens våldsmonopol i ryggen.

Men om du är så förtjust i förslaget är det ju inget som hindrar dig att ställa upp frivilligt med din bostad för ändamålet. 

Skulle förslaget mot förmodan bli verklighet kan man ju börja på Söder i Stockholm - eller på Östermalm och varför inte direkt på Strandvägen. Då får man nog snabbt ett kvitto på hur mycket förslaget är värt. I Halmstad kan man börja i Tylösand. 

Legaliteten i förslaget är förresten inte självklar. Det finns däremot en gammal undersökning från 90-talet om att expropriera sommarstugor som aldrig blev verklighet - men den kan ju dammas av och med en ny vänsterregering får man nog vara beredd på ganska stor klåfingrighet från statens sida. Kan man stjäla 260 miljarder från AP-fonderna, kan man väl sno några villor på Lidingö och några 8-rumsvåningar på Strandvägen också.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:09:59 följande:
    Du gör samma fel som sjuttiofemman. Ni jämför lathet med rasism.
    "Lathet" tillhör ingen egen kategori av negativa egenskaper som inte platsar under vad man kan tycka att en folkgrupp har för egenskaper. Givetvis är det rasism att påstå att en viss folkgrupp delar en egenskap som lathet. Du är verkligen ute och cyklar mer än vanligt här. Vad får dig att påstå så bisarra saker?
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 20:19:21 följande:
    "Lathet" tillhör ingen egen kategori av negativa egenskaper som inte platsar under vad man kan tycka att en folkgrupp har för egenskaper. Givetvis är det rasism att påstå att en viss folkgrupp delar en egenskap som lathet. Du är verkligen ute och cyklar mer än vanligt här. Vad får dig att påstå så bisarra saker?
    Det var sjuttiofemman som påstod att somalier var lata. Då gav jag frågande exempel på om det var rasistiskt att kalla svenskar och greker för lata. Tydligen är det också rasistiskt. 

Är det även rasistiskt att säga att mexikaner är tjocka, afrikaner är svarta, ryssar är alkoholister och asiater är korta?
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:29:23 följande:
    Det var sjuttiofemman som påstod att somalier var lata. Då gav jag frågande exempel på om det var rasistiskt att kalla svenskar och greker för lata. Tydligen är det också rasistiskt. 

Är det även rasistiskt att säga att mexikaner är tjocka, afrikaner är svarta, ryssar är alkoholister och asiater är korta?

När man kollektivt försöker häfta på folkslag olika negativa egenskaper är det rasism. Döm sedan själv.
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 20:36:18 följande:

När man kollektivt försöker häfta på folkslag olika negativa egenskaper är det rasism. Döm sedan själv.
    Negativa egenskaper? Det är upp till betraktaren att bestämma vad som är negativa egenskaper. Du kanske ser lathet, vara kort,  vara svart som negativa saker, men det gör inte jag. Därav kallar du mig rasist, fast jag inte är det.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-22 19:19:26 följande:
    Snart i en stadsdel nära dig.....

Det är ingen fara. Inte ens Wilhelmsson själv räknar med att förslaget går igenom. Han ville bara väcka debatt och lyfta frågan om alternativ tíll hyresrätter.

Stod att läsa om i Hallandsposten.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-04-22 18:40:31 följande:
    Gäller det bara somalier? Om jag säger att en svensk är lat, är jag rasistisk mot svensken då?
    Du förstår inte skillnaden mellan "somaliER" (plural) och "EN svensk" (singular)?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • oOOo  oOOo
    Naranjos skrev 2014-04-22 19:19:26 följande:
    Snart i en stadsdel nära dig.....
    Intressant formulering att alla solidariskt skall ställa upp? Behövs det verkligen när det finns folk som står på kö för att få hjälpa flyktingar.
  • Dorian Ertymexx
    Minnie7 skrev 2014-04-22 18:54:23 följande:
    Dorian- du lever i en fantasivärld. Alla invandrare erbjuds undervisning i svenska. Har du helt missat det? Kan du i ärlighetens namn försvara att tolk ens ska behövas om man bott mer än 5 år i ett land? Och att ens tro på en integration i ett samhälle utan att kunna språket är ju löjligt.
    Nej, jag lever i den verkliga världen. Ja, det kan jag. Jag är själv språklärare i grunden, och även om jag själv har lätt för språk så har jag egen erfarenhet av att alla inte har det. Barn, oavsett ursprung, kan ha svårt för språkinlärning. Vuxna har nästan automatiskt svårare för språk än barn, så att det kan behövas tolk är för mig inte alls konstigt, och fullt försvarbart.

Och vaddå, skåningar har inte lärt sig korrekt svenska efter 500 år, varför då gnälla på att vissa inte lärt sig det efter fem år?

Men det är onekligen en intressant tes du framför. Om man inte kan tala svenska så kan man inte integreras. Betyder det då att alla stumma och/eller döva per definition är omöjliga att integrera? De barn som föds utan hörsel eller talförmåga, kan de aldrig bli "riktiga svenskar"?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:41:20 följande:
    Negativa egenskaper? Det är upp till betraktaren att bestämma vad som är negativa egenskaper. Du kanske ser lathet, vara kort,  vara svart som negativa saker, men det gör inte jag. Därav kallar du mig rasist, fast jag inte är det.
    Vanligast är att det handflar om negatíva saker. "Alla svarta dansar så bra" är också rasism. Tänk generaliseringar om folkslag utan statistiskt underlag och det behöver inte ens vara folkslag utan det kan vara andra grupper också.

Vad du anser är negativt och inte är förstås underordnat. Det som är intressant är om de du pekar ut med dina generaliseringar anser att det är negativt. Få torde känna sig smickrade av att kallas lata.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?