• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gräsrot
    Naranjos skrev 2014-04-22 19:19:26 följande:
    Snart i en stadsdel nära dig.....

Ett bra förslag i grunden.

återstår att se i praktiken vad som händer när man sätter det i händerna på myndigheter och politiker

Det innebär att kommunen kan köpa lägenheter och hus för detta ändamål vilket de har rätt till att göra

enl lagen.

• Naranjos
    Gert skrev 2014-04-22 19:40:20 följande:
    Visst är det konstigt. För bara några månader sen kallade statsminister Fredrik Reinfeldt försvaret för “ett särintresse” som bara Sverigedemokraterna brydde sig om. Efter utvecklingen i Ukraina, och i och med valåret, påstår nu plötsligt flera partier att försvaret är viktigt och måste ges mer pengar.
    Reinfeldt försöker sin vana trogen lura väljarna. Han går ut stort och hävdar att alliansen ökar försvarsanslagen. I verkligheten handlar det om småsummor, som inte ens kompenserar för inflationen och de skenande lönekostnaderna, och anslagen ska inte ske förrän mandatperioden 2018 - 2022.

statsmannen.blogspot.se/2014/04/alliansen-satsar-pa-forsvaret-eller.html

Det där borde SD kunna skjuta i sank (pun intended) ganska omgående.
  • Gathehielm
    nihka skrev 2014-04-22 19:44:26 följande:
    Det beror på. Om du påstår sådana saker utan fog kan det vara grundat i rasism. Om du enbart redovisar statistik är det inte rasism, men om du samtidigt försöker dig på en förklaring och hävdar så som så många Sdare gör att det beror på generellt sämre intelligens och moral hos i det här fallet somalier så är det givetvis rasism.
    När fasen har SD påstått att somalier har sämre intelligens?
    Reasons... we all have them, at times.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 19:00:19 följande:
    Jag tror att du inte vet vad rasism är. Du jämför lathet med rasism. Om jag säger att greker är lata, då är jag fördomsfull men knappast rasistisk. Alla fördomar är inte rasistiska. Det är något du måste lära dig.
    Jag tror att det är du som inte vet vad rasism är. Naturligtvis är det rasism att påstå att alla greker är lata. Fördomar om folkgrupper är ju själva definitionen av rasism.
  • nihka
    Gathehielm skrev 2014-04-22 19:50:30 följande:
    När fasen har SD påstått att somalier har sämre intelligens?
    Otaliga gånger i den här tråden har SDare påstått exempelvis att "negrer" är "apliknande" "mänskligt avfall". Sedan uttrycker inte alla de som hyser den sortens åsikter sig inte lika flagrant rasistiskt.
  • Minnie7

Har aldrig påstått att Somalier skulle vara mänskligt avfall etc. Det är ren fakta att de har sämst sysselsättning i samhället, inget annat. Läs inte in egna tolkningar tack.

• nihka
    Minnie7 skrev 2014-04-22 20:01:38 följande:
    Har aldrig påstått att Somalier skulle vara mänskligt avfall etc. Det är ren fakta att de har sämst sysselsättning i samhället, inget annat. Läs inte in egna tolkningar tack.
    Jag tycker du ska ta till dig dina egna råd...
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 19:51:56 följande:
    Jag tror att det är du som inte vet vad rasism är. Naturligtvis är det rasism att påstå att alla greker är lata. Fördomar om folkgrupper är ju själva definitionen av rasism.
    Jag skrev inte alla greker. Jag skrev greker.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-22 20:04:51 följande:
    Jag skrev inte alla greker. Jag skrev greker.
    Noterat. Naturligtvis är det rasism att påstå att greker är lata. Fördomar om folkgrupper är ju själva definitionen av rasism.
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 20:07:11 följande:
    Noterat. Naturligtvis är det rasism att påstå att greker är lata. Fördomar om folkgrupper är ju själva definitionen av rasism.
    Du gör samma fel som sjuttiofemman. Ni jämför lathet med rasism.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?