• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-23 17:59:03 följande:
    Rasism handlar om en folkgrupp eller kultur. Man kan inte vara rasist mot, säg, sjuktsköterskor, vänsterpartister eller hells angels. Man kan hata dem, ja, men det är inte rasism. Rasism handlar om en folkgrupp, ras, etnicitet, kulturell grupp eller liknande.
    Du har fördomar mot en grupp människor, vanligtvis sverigedemokrater. Du anklagar dem för att vara lögnare och rasister. Det är rasism.
  • nihka
    Minnie7 skrev 2014-04-23 09:08:46 följande:
    Klart som korvspad att majoriteten röstar på SD pga deras invandringspolitik. Övriga partier kommer ju med nada och folk har fått nog. Skrämmande att inte de övriga partierna ser detta och tar debatten. Nej nej, istället ska man förneka, hålla sig ifrån och ignorera. Det biter sällan utan kommer skapa fler röster på SD. Enda sättet att överhuvudtaget ha en match emot SD är att våga diskutera invandringspolitik, utan att bli kallad rasist. Att våga ställa krav på språkkunnighet, som FP en gång försökte sig på, utan att bli kallad rasist. Att enbart ta in så många att en integrering över huvudtaget är möjlig och att flyktingar slipper vänta i åratal på ett beslut. DET är grymt. Men detta vågar inte partierna diskutera och då går det som det går.
    Det här med att man inte "tar debatten" med SD är det fler än du som påstår. Jag ser inte att SD är utestängda här:

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/

SD lägger ut sina debatter som de hela tiden själva anser att de själva "vinner". Kommentarer om att den och den SDaren "sopade golvet" med den och den "sjuklöverföreträdaren" är vanliga, så hur det inte förekommer några debatter är för mig en gåta.

Att man sedan inte vill debattera samma saker om och om igen tycker jag är förståeligt.
    Det är lite som att vi skulle ha ett parti som vill att alla svenskar ska ha en gul och en blå socka alltid. Övriga partier talar om vad man tycker om förslaget och den syn det företräder. Man är inte intresserad. Partiet som vill att alla svenskar ska ha likadana strumpor är inte nöjda med detta utan vill debattera tills alla vill samma sak som dem. När ingen vill mala mer med dem påstår man att alla andra inte vill "ta debatten" kring svenskhet. Alla andra partier vill inte vara del av något som styr upp människor på detta sätt utan tänker att man kan vara svensk utan speciella strumpor. Man anser inte heller att det är en ny debatt när partiet återkommer om att det ska vara tåstrumpor...

Den här metoden - för det är vad det är, en metod där man påstår att någon inte "tar debatten", har som syfte att trötta ut folk om att prata om något man inte vill ha tills man vill ha det, men det kommer inte att hända och det är faktiskt helt demokratiskt att säga "Nej" till förslag man inte gillar.

Flyktingar väntar inte alls flera år på beslut. Det är en myt. En orsak till att det kan dra ut på tiden är exempelvis att de själva inte medverkar till att verkställa ett utvisningsbeslut, så den "grymheten" får man ta på sig själv.
  • daxare
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-23 18:00:12 följande:
    Ändå är invandringspolitiken en av de mindre viktiga frågorna för majoriteten av befolkningen. Och det är lustigt att ett parti som så kämpar för att inte vara ett enfrågeparti alltid faller tillbaka på just denna enda fråga.

Såklart det inte är en majoritet, vad får dig att tro detta?

Men mer och mer folk, anser frågan är viktigare än vad de vedervärdiga andra sakerna som SD står för.

Att SD är ett enfrågeparti, råder det ingen tvekan om.

Men när de kommer i maktposition, så komemr det inte längre vara ett enfrågeparti.

Varför lämna den guldkon som kalvar över förväntan?

De som jag känner och röstar på SD, gör detta enbart pga invandrarpolitiken inte är önskvärd i traditionella partier.

Så lustigt nog, så röstar dom på ett parti, som de inte heller delar invandrarpolitiken med helt.

Men att de i alla fall känner att de vill stå för en ändring.

När jag berättar för dom hur de är i andra frågor, så gillar dom det inte alls.

Men de anser det är viktigare att adressera det, och då får man bita i det sura äpplet i andra frågor anser de.

• Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-04-23 18:03:43 följande:
    Du har fördomar mot en grupp människor, vanligtvis sverigedemokrater. Du anklagar dem för att vara lögnare och rasister. Det är rasism.
    Om SD är ett eget folk, en egen folkgrupp, ja. Annars nej.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 09:35:06 följande:

Ingen har huvudet i sanden. En majoritet av politiker och av folket håller helt enkelt inte med dig. Invandringspolitiken är enligt flera studier långt ifrån den fråga som folket tycker är viktigast. Trots det tar den oproportionerligt stor plats i debatten. Trots det görs massor av undersökningar i ämnet.

Att riksdagspartier då i detta läge ska ignorera sina egna väljares vilja och efterapa Sveriges impopuläraste parti för att tysta en högljudd majoritet är både ologiskt och på gränsen till odemokratiskt.

En mer öppen debatt om vad de påstådda "invandringsproblemen" beror på. Och ett fokus från politiker på att lösa dem. Är en bättre strategi. För SD bidrar ju konstigt nog knappt med en enda lösning på dessa problem.

Och att SD storlek beror på nån slags mörkläggning är nog en myt. Liknande partier har vuxit sig fram snabbare och starkare i alla jämförbara länder. De växer snarare snabbare i länder med mer invandringsskritiskt debattklimat.
    Du skriver genomgående väldigt genomtänkta inlägg som visar en uppfriskande klarsynthet i en annars SD-genomdränkt konspirationsargumentation. 
  • daxare
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-23 17:59:03 följande:
    Rasism handlar om en folkgrupp eller kultur. Man kan inte vara rasist mot, säg, sjuktsköterskor, vänsterpartister eller hells angels. Man kan hata dem, ja, men det är inte rasism. Rasism handlar om en folkgrupp, ras, etnicitet, kulturell grupp eller liknande.

Det funkar i andra områden också.

Dock så används det vanligast inom just människor av annan börd, ras eller vad man nu vill kalla det..

Verkar som folk hakar upp sig på själva ordet RASism.

• daxare
    Ogre 2 skrev 2014-04-23 18:12:52 följande:
    SD = Rester av Sveriges nazister. Det är ren fakta

Nope, en kontraproduktiv generalisering du gör där.

Varken i parti, eller alla väljare som de har.

Sen säger jag inte emot, att det finns ett par murmeldjur där.

• Dorian Ertymexx
    daxare skrev 2014-04-23 18:07:39 följande:

Såklart det inte är en majoritet, vad får dig att tro detta?

Men mer och mer folk, anser frågan är viktigare än vad de vedervärdiga andra sakerna som SD står för.

Att SD är ett enfrågeparti, råder det ingen tvekan om.

Men när de kommer i maktposition, så komemr det inte längre vara ett enfrågeparti.

Varför lämna den guldkon som kalvar över förväntan?

De som jag känner och röstar på SD, gör detta enbart pga invandrarpolitiken inte är önskvärd i traditionella partier.

Så lustigt nog, så röstar dom på ett parti, som de inte heller delar invandrarpolitiken med helt.

Men att de i alla fall känner att de vill stå för en ändring.

När jag berättar för dom hur de är i andra frågor, så gillar dom det inte alls.

Men de anser det är viktigare att adressera det, och då får man bita i det sura äpplet i andra frågor anser de.

Det heter fortfarande invandrINGSpolitik. Och det där är skitsnack, alla partier diskuterar invandring och flyktingpolitik. Det är en SD-myt att andra partier inte diskuterar detta. Klart, de diskuterar det inte såsom SD vill, som att alla invandrare som inte är blekvita är "problem" och "det största hotet sedan Hitler", och det lär de inte göra framöver heller.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • daxare
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-23 18:17:37 följande:
    Det heter fortfarande invandrINGSpolitik. Och det där är skitsnack, alla partier diskuterar invandring och flyktingpolitik. Det är en SD-myt att andra partier inte diskuterar detta. Klart, de diskuterar det inte såsom SD vill, som att alla invandrare som inte är blekvita är "problem" och "det största hotet sedan Hitler", och det lär de inte göra framöver heller.

Jag förstår att du inte vill ta upp huvudet ur sanden.

Jag har, därför informerar jag om detta och faran vi står inför.

Tyvärr så tror jag att jag står där om ett par år, och säger vad var det jag sa.

Även du vet om att media har kallat FP och C, för rasister.
    pga de vill sätta krav på invandrare som kommer hit.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?