• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-23 17:50:15 följande:
    SDare är en grupp människor, ja. Det behöver inte vara ett folkslag för att det ska vara rasism. Fråga nihka.
    Hahaha. Nej, SDare är ingen grupp i den bemärkelsen - inte mer än coopmedlemmar eller medlemmar i en bostadsrättförening. Man får ha något mer i grunden gemensamt - något man är förutom coopmedlem eller bostadsrättsföreningsmedlem innan man kan kalla utfall mot gruppen för rasism.
  • sjuttiofemman
    daxare skrev 2014-04-23 17:53:13 följande:
    Väldigt konstigt sätt att diskutera.Att göra kopplinga som denna är ju hur enkla som helst.Som tex om du är emot narkotika, så är du för kriminellanätverk som pysslar med narkotika.baraför ni bägge vill ha det olagligt. Ska man göra såna här, så kan ju jag få dig att gilla hitler eftersom du har samma åsikter som han. Sen säger jag inget om att de gör idiotiska saker SD, för de gör de på löpande band.Dock skiter folk i detta som röstar på dom, jsut för dom anser en ändring i invandrarpolitiken är viktigare. Hade man sett till traditionella partier haft ett en modernare politik.Så hade SD skit, inte tolereras på samma sätt.Och de hade tappat röster i en rasande hastighet.Eftersom det finns alternativ, till invandrarpolitiken som inte idag finns. Finner det roande att en del verkligen inbillar sig vi har en politik här.Alla försök har ju kväst i sin vagga, av media främst innan folk en dag insåg det fanns SD att rösta på.Nu är vi här

Jag raljerade och drev med Sd, det torde de flesta förstå. Eftersom Sd hatar muslimer mest av allt så tyckte jag kopplingen var rolig.
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-23 18:24:46 följande:
    Hahaha. Nej, SDare är ingen grupp i den bemärkelsen - inte mer än coopmedlemmar eller medlemmar i en bostadsrättförening. Man får ha något mer i grunden gemensamt - något man är förutom coopmedlem eller bostadsrättsföreningsmedlem innan man kan kalla utfall mot gruppen för rasism.
    De flesta sverigedemokrater är ju vita svenskar. Alltså är det rasism att kalla sverigedemokrater (vita) för lögnare och rasister.
  • nihka
    daxare skrev 2014-04-23 18:23:45 följande:.

Även du vet om att media har kallat FP och C, för rasister.
    pga de vill sätta krav på invandrare som kommer hit.
    Sådana utspel är det inte så många som står bakom. Det är väl lite roligt att för omväxlings skull få säga det om ett annat riksdagsparti än SD och kanske ett sätt att väcka debatt eller sälja lösnummer.

Om jag minns rätt så handlade den kvalitativa debatten exempelvis om huruvida ett språktest skulle ha avsedd verkan och vara kostnadsmässigt motiverat. Själv är jag tveksam till det men tycker ändå att man kunde prova och utvärdera.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-04-23 18:29:28 följande:
    De flesta sverigedemokrater är ju vita svenskar. Alltså är det rasism att kalla sverigedemokrater (vita) för lögnare och rasister.

Du brukar ju säga att 20% av sverigedemokraterna är invandrare, hur går det ihop?
  • daxare
    sjuttiofemman skrev 2014-04-23 18:28:26 följande:

Jag raljerade och drev med Sd, det torde de flesta förstå. Eftersom Sd hatar muslimer mest av allt så tyckte jag kopplingen var rolig.

Det undgick mig helt, att du försökte vara ironisk eller sarkastiskt eller vad man vill kalla det.

Det kanske är roligt att säga så, men för mig som inte läst alla inlägg du skrivit.

Så kanske jag inte bildat mig den kunskapen om dig, att du skojar till det.

Och jag lär knappast vara ensam om att inte läst alla dina inlägg.

Och då står man med ditt inlägg, där det ser ut som att du gör ett faktiskt påstående.

• Dorian Ertymexx
    Aha. Fair enough. Men då sjuklövern också består av mestadels vita svenskar, så är SD-are också rasister när de häcklar dem.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Nu är du ute och cyklar igen. Hej vad det går i nedförsbackar! Gruppen "vita svenskar" är inte exklusiv för SD. Om alla "vita svenskar" hade ingått i någon grupp och någon beskyllt dem för att vara ett lögnaktigt släkte hade det varit rasism.
  • daxare
    nihka skrev 2014-04-23 18:32:05 följande:
    Sådana utspel är det inte så många som står bakom. Det är väl lite roligt att för omväxlings skull få säga det om ett annat riksdagsparti än SD och kanske ett sätt att väcka debatt eller sälja lösnummer.

Om jag minns rätt så handlade den kvalitativa debatten exempelvis om huruvida ett språktest skulle ha avsedd verkan och vara kostnadsmässigt motiverat. Själv är jag tveksam till det men tycker ändå att man kunde prova och utvärdera.

Mest ville visa att det fanns exempel, där man inte försökte diskutera det politiskt.

Utan såga det jäms fotknölarna i media.

Och med detta göra så att partier undviker ta tag i frågan, bara för media slaktar dom sen.

Om man leker med tanken att nått av de traditionella partierna kommer på nått bra om invandringen, som även SD varit inne och funderat kring.

Så behöver vi knappast diskutera hur det skulle se ut i medierna, mot dessa partier.

• nihka
    daxare skrev 2014-04-23 18:39:50 följande:

Mest ville visa att det fanns exempel, där man inte försökte diskutera det politiskt.

Utan såga det jäms fotknölarna i media.

Och med detta göra så att partier undviker ta tag i frågan, bara för media slaktar dom sen.

Om man leker med tanken att nått av de traditionella partierna kommer på nått bra om invandringen, som även SD varit inne och funderat kring.

Så behöver vi knappast diskutera hur det skulle se ut i medierna, mot dessa partier.

Och jag visade att det var just det man gjorde - diskuterade det politiskt. Språktestförslaget lades på hyllan inte för att det var rasistiskt utan för att nyttan med det var tveksam.

Det tas nya beslut hela tiden kring all frågor inklusive invandrarfrågor. På dig låter det som det står helt still för att man inte tar till sig SDs politik. Så är det ju bara inte.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?