• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dfeat
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-11 22:48:25 följande:
    Ja, det händer ju ganska ofta.

Det lustiga är att det lilla partiet som "inte är raster men…" tvingas sparka folk för att de är, ja just det, rasister.
    Det är väl inte konstigt att rasister drar sig till Sverigedemokraterna? De båda vill minska invandringen, men av helt olika orsaker. Tycker det är konstigt att SD får skit över att de behöver sparka många, det är väl bra att de rensar partiet från främlingsfientliga åsikter?

För att svara på frågan: Anledningen till att folk hatar SD är dels att de har problem med rasister i sitt parti, men framför allt för att media och politiker gör allt för att smutskasta SD och dra alla över en kam.

Jag kan på riktigt inte begripa vad som skulle vara rasistiskt med att vilja sänka invandringen. Resonerar man så så har man rasistförklarat varenda land på hela planeten förutom Sverige (eftersom Sverige är det enda land som har denna generösa invandring sett till antal och bidrag).

Enligt mig är man väldigt naiv om man inte ser Sveriges problem. Enligt staten själva så går över 7% av Sveriges budget till invandring, och då har de inte ens räknat med alla kostnader. Andra seriösa beräkningar visar till och med på 10-15% av budgeten. Lägg därtill att många kommuner tvingas ta lån för att ha råd med invandringen (malmö har ju allvarliga skuldproblem). Det är inte hållbart i längden. 

Dessutom är det ganska orättvist att pensionärer som byggt upp landet och betalt skatt i i hela sitt liva ska få nöja sig mig kall mat, onytta blöjor och inte ha råd med vård när illegala invandrare får fri vård.

Lägg därtill det stora utanförskapet och höga arbetslösheten bland många invandrare, det är inte värdigt att folk ska behöva bo i ghetton i Sverige.. Detta leder ju till den höga brottsligheten bland invandrare. Politiker har pratat om att "Problemet är inte den höga invandringen, utan att integrationen inte fungerar" i fruktansvärt många år, ändå kommer ingen lösning utan man fortsätter med massinvandring med dålig integration. Det är en tickande bomb.

Hur gör man om ett kärnkraftverk får ett kritiskt fel? Fortsätter man köra kärnkraftverket samtidigt som man försöker lösa problemet, eller stänger man av det, löser problemet och startar det efter att problemet är löst? Ganska bra liknelse. Sverige måste minska invandringen drastiskt, och se till att skaffa en bra integrationsstrategi innan vi börjar öka igen, annars kommer vi få allvarliga sociala och ekonomiska i framtiden (börjar ju redan visa sig nu).

Det är oerhört naivt att tro att invandringen kan fortsätta i den form som den är nu.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dfeat skrev 2014-05-12 14:21:16 följande:

Dessutom är det ganska orättvist att pensionärer som byggt upp landet och betalt skatt i i hela sitt liva ska få nöja sig mig kall mat, onytta blöjor och inte ha råd med vård när illegala invandrare får fri vård.
    Appappappapp. Lugn i stormen. Att tycka så är - har jag lärt mig - liktydigt med att önska att illegala invandrare dör i drivor ute i landet eftersom de inte har råd att söka vård. Så tänk på vad du säger!
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-12 14:32:47 följande:
    Appappappapp. Lugn i stormen. Att tycka så är - har jag lärt mig - liktydigt med att önska att illegala invandrare dör i drivor ute i landet eftersom de inte har råd att söka vård. Så tänk på vad du säger!

Härligt att du inte överdriver.

Att påståendet du svarar på är rent felaktigt är kanske inte värt att nämna. Att svenska pensionärer som inte har råd har exakt samma rätt till fri vård, det är kanske inte så viktigt. Att det kanske inte är så konstigt att folk kritiserar rent felaktiga påståenden, är kanske elakt att nämna?

För vad som stämmer eller inte är kanske inte det primära, utan vilka argument som funkar?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • maria diaz
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-12 10:06:29 följande:
    Och du tror att 700 000 inte är duktiga, arbetsamma och "lojala" (screw that, lojalitet förtjänas av arbetsgivaren!)

Ändå är det så många företag som missbrukar praktikanter och Fas 3. Konstigt va?
    Om någon varit i Sverige i exempelvis fyra år utan att ha hittat ett jobb, tror du då på allvar att den människan valde Sverige för jobbets skull??
    Jag kan bara se på mig själv.  Om jag inte hittar ett jobb i Sverige på ett halvår, så drar jag utomlands.

Det stora problemet för Sverige är att vi idag är mest kända för våra generösa bidrag.
    Inte för att här finns gott om jobb.
    Det är en stämpel som vi måste tvätta bort.
  • Dorian Ertymexx
    chrissandra skrev 2014-05-12 10:28:25 följande:

Jag tror inte att alla arbetslösa är duktiga, arbetssamma och lojala.
    Visst finns det några guldkorn men de brukar snabbt bli anställda.

Missbrukar företag praktikanter och FAS 3? Är det inte meningen att de som hamnar på en arbetsplats ska lära sig arbeta/arbetet?

Det är absolut ingen dans på rosor att ta in oerfarna, icke arbetsvana, icke arbetsvilliga och försöka integrera dem på en arbetsplats.
    Skitsnack, helt enkelt. Som sagt, varför anställa om man kan få det gratis, eller rentav med pengar som bonus!

Ja, det gör de. Nej, meningen är att man ska praktisera, och att det ska leda till jobb. Inte att man ska bli kickad så fort det börjar närma sig löneanställning. Alltför många företag garvar sig igenom praktikanter utan att ha minsta plan på att anställa.

Ja, fast nu talar vi om arbetslösa, inte om Sverigedemokrater.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-05-12 13:41:44 följande:

Varför försöker muslimska grupperingar få makt i västerländska länder genom att använda demokrati när de är emot demokrati? Same shit. Man måste vara med för att kunna påverka.
    Varför skulle "muslimska grupperingar" vara mot demokrati? Du vet väl att många muslimska länder är just demokratier va?
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-05-12 16:29:15 följande:
    Om någon varit i Sverige i exempelvis fyra år utan att ha hittat ett jobb, tror du då på allvar att den människan valde Sverige för jobbets skull??
    Jag kan bara se på mig själv.  Om jag inte hittar ett jobb i Sverige på ett halvår, så drar jag utomlands.

Det stora problemet för Sverige är att vi idag är mest kända för våra generösa bidrag.
    Inte för att här finns gott om jobb.
    Det är en stämpel som vi måste tvätta bort.
    Ja, det tror jag. Att vilja ha ett jobb och att få ett jobb är inte samma sak. Det finns en strukturell rasism som gör att folk med fel namn inte får jobb. Och SD har en stor del i det.
  • Dorian Ertymexx

Och så då ett direkt exempel på vad vi menar med att SD har en annan demokratisyn än andra:

http://hd.se/helsingborg/2014/05/12/ordningsregler-fick-sd-att-nobba/

SD vägrar alltså vara med i en debatt där de inte får uttala sig negativt om religion, kön eller etnicitet. Och anklagar arrangörerna för att vara "odemokratiska". För det ingår, enligt SD alltså, i demokratin att få kränka, hetsa och ärekränka.

• maria diaz
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-12 17:09:18 följande:
    Ja, det tror jag. Att vilja ha ett jobb och att få ett jobb är inte samma sak. Det finns en strukturell rasism som gör att folk med fel namn inte får jobb. Och SD har en stor del i det.
    På 60- och 70-talet fick alla invandrare jobb inom två veckor på båtvarvet eller på Volvo torslanda.
    Kom inte dragandes med den gamla myten om efternamn.
    Finns det jobb så får de jobb.
  • maria diaz
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-12 17:16:56 följande:

Och så då ett direkt exempel på vad vi menar med att SD har en annan demokratisyn än andra:

hd.se/helsingborg/2014/05/12/ordningsregler-f.../

SD vägrar alltså vara med i en debatt där de inte får uttala sig negativt om religion, kön eller etnicitet. Och anklagar arrangörerna för att vara "odemokratiska". För det ingår, enligt SD alltså, i demokratin att få kränka, hetsa och ärekränka.

De gjorde rätt som hoppade av.
    Hur ska man kunna debattera rasism och främlingsfientlighet utan att få diskutera kön, religion, etnicitet och sexuell läggning??

Debatter utan möjlighet att debattera fritt kan de lika gärna lägga ned.
    Sverige ska vara ett öppet land där du får uttrycka dig fritt.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?