• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Breaking Bad
    sjuttiofemman skrev 2014-05-22 20:36:03 följande:
    Mm att hjälpa på plats skulle vara en bra lösning håller inte ens UNHCR med om, det var den organisationen som skulle få pengarna. Om inte ens de håller med, då kan det knappast vara en bra ide.

Du talar i nattmössan min vän, eller har du något som styrker ditt påstående att det inte är en bra lösning att hjälpa folk i nöd på plats?
  • nihka
    Breaking Bad skrev 2014-05-22 20:38:53 följande:

De platser som är i störst behov av hjälpinsatser tex.
    Jag är för att vi skickar pengar och andra hjälpinsatser, men det känns inte lite fräckt av SD att sitta här i Sverige och försöka "bestämma" åt andra länder att de ska ska ta emot en massa flyktingar medan man tycker att vi ska i stort sett ska låta bli.

FN vädjar ju inte bara om pengar och resurser till flyktinglägren utan också att fler länder, bl a de inom EU ska ta emot fler flyktingar.
  • sjuttiofemman
    Breaking Bad skrev 2014-05-22 20:44:48 följande:
    Du talar i nattmössan min vän, eller har du något som styrker ditt påstående att det inte är en bra lösning att hjälpa folk i nöd på plats?

Klistrar in ett inlägg som jag skrev tidigare:

Genom att de ska bo i flyktingläger där det är brist på sjukvård och möjligheter att tillgodose grundläggande behov? Finns ingen skola, inga arbeten eller framtid. I Sverige och många andra länder kan vi ge människor möjligheter till en framtid och samtidigt behövs dessa människor. UNHCR (som Sd vill ge biståndet till) anser att det inte räcker att endast "hjälpa på plats" à la Sd.

Så om organisationen som vill ha pengar säger "tack men det räcker inte, ni måste ta emot människor på flykt också", då borde det väl vara en stark signal att Sd måste tänka om..?
  • vår2012
    sjuttiofemman skrev 2014-05-22 20:14:24 följande:

Ja den där personen hittade på så mycket eget i sina inlägg att jag inte är förvånad.
    Hittade på så mycket?

Du länkar ju massa och det är sanning medan min länk är påhittad?

Du länkar ju mest olika bloggar och Aftonbladet. Jag länkade ju iallafall till verklig statistik.
  • Krishna
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.

Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 

Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?

Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

Jag kan inte annat än hålla med dig i det du skriver! Någonstans måste vi stanna upp och inse situationen, den svenska ekonomin och vad saker och ting kostar. För mig betyder det mer att min mormor får bra och rätt vård än att pengarna går till att vi hjälper andra att komma hit. Det räcker inte till både och.

Det är inte vara invandringfrågor som SD är bra på, de faller mig i smaken på andra punkter också.

Vi får helt enkelt se vad svenska folket vill i valet!
  • Krishna
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:

Jag kan inte annat än hålla med dig i det du skriver! Någonstans måste vi stanna upp och inse situationen, den svenska ekonomin och vad saker och ting kostar. För mig betyder det mer att min mormor får bra och rätt vård än att pengarna går till att vi hjälper andra att komma hit. Det räcker inte till både och.

Det är inte vara invandringfrågor som SD är bra på, de faller mig i smaken på andra punkter också.

Vi får helt enkelt se vad svenska folket vill i valet!
  • vår2012
    nihka skrev 2014-05-22 20:07:20 följande:
    Det är ingen som har kallat dig fascist/nazist. Inte här i allafall.

Du kanske blandar ihop denna diskussion med en tidigare någon annanstans?
    Nja 75:an började dra upp SMR och skrev att vi använde samma argument. Det vanligaste kortet en vänsterextremist tar till när egna argument tar slut.

Jag hade faktiskt ingen aning om att det var så känsligt att ifrågasätta något h*n postade.

Man är faktiskt inte rasist för att man läser bloggar på nätet lite kritiskt. Att vara extremt källkritisk på nätet lär man sig redan i åk 1 i skolan numera. Det gjorde man inte på 75:ans tid men man kan faktiskt snappa upp sånt i efterhand ändå.
  • sjuttiofemman
    vår2012 skrev 2014-05-22 21:04:28 följande:
    Hittade på så mycket?

Du länkar ju massa och det är sanning medan min länk är påhittad?

Du länkar ju mest olika bloggar och Aftonbladet. Jag länkade ju iallafall till verklig statistik.

Du hittade tex på att jag kallat dig för nazist vilket jag inte gjort.

Och så menar du nu att jag påstått att din länk är påhittad?

Bloggen vi diskuterade hade Migrationsverket som källa, det vet du mycket väl. Där hittade du inte på iallafall, bara undanhöll den väsentliga delen.
  • Breaking Bad
    nihka skrev 2014-05-22 20:54:33 följande:
    Jag är för att vi skickar pengar och andra hjälpinsatser, men det känns inte lite fräckt av SD att sitta här i Sverige och försöka "bestämma" åt andra länder att de ska ska ta emot en massa flyktingar medan man tycker att vi ska i stort sett ska låta bli. FN vädjar ju inte bara om pengar och resurser till flyktinglägren utan också att fler länder, bl a de inom EU ska ta emot fler flyktingar.

FN vädjar om att EU ska ta emot mer flyktingar men även om hjälpinsatser i drabbade områden. Båda behövs. Inget parti vill ha fri asyl-invandring. SD vill begränsa mer än flesta andra partier eftersom vi haft en relativt generös invandring under många år. SD vill istället rikta fokus på insatser där akut hjälp behövs, och på så sätt hjälpa ännu FLER människor i nöd. Är det något fel med detta? Sen att det finns massa ulvar i fårakläder inom partiet som säkerligen tycker mer än de borde är en annan femma.
  • Breaking Bad
    sjuttiofemman skrev 2014-05-22 21:03:03 följande:
    Klistrar in ett inlägg som jag skrev tidigare: Genom att de ska bo i flyktingläger där det är brist på sjukvård och möjligheter att tillgodose grundläggande behov? Finns ingen skola, inga arbeten eller framtid. I Sverige och många andra länder kan vi ge människor möjligheter till en framtid och samtidigt behövs dessa människor. UNHCR (som Sd vill ge biståndet till) anser att det inte räcker att endast "hjälpa på plats" à la Sd. Så om organisationen som vill ha pengar säger "tack men det räcker inte, ni måste ta emot människor på flykt också", då borde det väl vara en stark signal att Sd måste tänka om..?

Ditt fel ligger i att SD inte endast vill hjälpa på plats.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?