• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-23 14:23:59 följande:
    Skulle det vara en extrem åsikt, menar du, att inte vilja förbjuda barnuppfostran med en dask i stjärten? För mig är det snarare motsatsen som är extrem. Det är ju Sverige som är extremlandet, det land som avviker.

Ja. I mina och många andras öron är det bland de extremaste av åsikter. Förstår verkligen inte alls hur den traditionen kan leva kvar, med tanke på vad vi vet om psykologi och hjärnan.

Att med våld lära ett barn någonting är för mig både ologiskt och vidrigt faktiskt.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • M Y L F
    sjuttiofemman skrev 2014-05-23 13:10:56 följande:
    Kan någon tolka budskapet i Sd-kvinnors reklamfilm? Jag ser bara en sliskig filmsnutt som ska locka till sig blickar, det har inget med politik eller något budskap att göra.
    www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/sd-kvinno.../
    Herregud människa, gör du inget annat än hänger på FL?

Hade du inte 2 jobb och studerade? När sover du egentligen...
  • maria diaz
    sjuttiofemman skrev 2014-05-23 08:49:12 följande:
    Rätt fascinerande faktiskt att de som så hett önskar dela upp befolkningen i "vi" och "dom" inte kan svara på en så enkel fråga. Känns lite....PK
    Hela samhället är uppbyggt kring "vi" och "dom".
    Det är inget som SD bestämt ska gälla i alla länder, som vänstern verkar tro.
  • maria diaz
    sjuttiofemman skrev 2014-05-23 07:00:17 följande:

Denna fråga är tydligen väldigt svår att svara på. Nu pratade jag inte om någon som bott i Sverige i 10 år utan någon som är född och uppvuxen här.
    Borde inte vara så svårt att svara på..utgå från alla de punkterna då.
    Ok, du undrar om Zlatan är svensk.
    Etnisk svensk? Nej, naturligtvis inte. Bosnisk pappa, Kroatisk mamma. 
    Juridiskt svensk? Ja.
    Språkligt och socialt? Ja
    Geografiskt? Nej, han bor inte i Sverige. 

Men inget av detta spelar någon större roll normalt sett. Det är bara vänstern som har svårt att förstå det faktum att inte alla som bor i Sverige är svenskar.
    Men det är bara i Sverige vi är nojiga över vem som är "svensk".

Fråga en amerikan, eller en ryss vem som är amerikan eller ryss, så kommer du nog att få svar på tal.
  • sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-23 13:27:01 följande:
    Och du gör ingen sådan uppdelning menar du? Jag tror inte det finns en enda människa som inte resonerar i de termerna. Jag menar, även för en miljöpartist måste det väl finnas folk som inte är svenskar?

Exakt. Problemet är att Sd tycker denna icke-fråga är så viktig att de vill förbehålla sig rätten att definiera det.
  • sjuttiofemman
    maria diaz skrev 2014-05-23 16:44:21 följande:

Juridiskt svensk? Ja.

Men inget av detta spelar någon större roll normalt sett. Det är bara vänstern som har svårt att förstå det faktum att inte alla som bor i Sverige är svenskar.

Fråga en amerikan, eller en ryss vem som är amerikan eller ryss, så kommer du nog att få svar på tal.

Så fort man flyttar utomlands så är man mindre svensk alltså?

Är jag mindre svensk för att jag har en mormor från Estland?
  • puss

för att de har en sjukt skev verklighetsbild.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • nihka
    Breaking Bad skrev 2014-05-22 22:32:25 följande:

Låter som du fick brist på motargument?
    Inte alls.

Jag tycker verkligen att det är fel att strypa asylinvandringen när trycket är så stort som det är just nu och jag tror inte alls att SD vill hjälpa utan att deras främsta mål är att hålla människor från MENA-länder härifrån.

MENA är ingen geografisk benämning inom SD-kretsar utan ett skällsord. 
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-05-23 16:44:21 följande:

Juridiskt svensk? Ja.

Ja, fråga gärna en Amerikan! ;) Landet där det räcker att födas där för att bli medborgare. Där det finns italienska amerikaner och amerikaner med afrikansk påbrå och amerikaner med svenskt påbrå och amerikaner från alla delar av världen som ses som amerikaner. Prova att säga till dem att de inte är etniska amerikaner!
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-22 22:32:55 följande:
    Aha...så det finns ingen gemensam jordbrukspolitik då? Förvånad

Läs på lite innan du skickar för bövelen. Det blir ju pinsamt.

Jodå, det finns en gemensam jordbrukspolitik. Har jag sagt annorlunda? Nej.

Men en gemensam jordbrukspolitik handlar väl om sådant som livsmedelsproduktion och inte om kultur?

Annars håller alla bönder på med kulturarbete när de skyfflar bajs. Hahahaha!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?