• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-05-24 10:32:39 följande:
    Yttrandefriheten krymper och krymper i landet.
    wp.me/p2oCcR-3QY

Men slutsatsen blir ändå att det är inte olagligt att kalla sverigedemokrater för fascister, vilket är bra i slutänden :)
    Nej, det kan ju inte bli slutsatsen. Det är förtal att säga att Sd är ett rasistiskt, fascistiskt eller nazistiskt parti. Dock, det är ju inte det det står på banderollen.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-24 10:42:34 följande:
    I princip samtliga kulturer (oisolerade infödingastammar finns det numera få av)  är ju en blandning av inhemska fenomen och utifrån kommande influenser, som inlemmas kulturen. Det innebär ju inte mångkultur för det.

Du bör hur som helst specificera vad DU menar när du talar om mångkultur, eftersom begreppet används på olika sätt. Viktigt är dock att påpeka att begreppet befinner sig i opposition till "integration".

Att från det offentligas sida sträva efter att invandrare lär sig svenska = INTEGRATION

Att från det offentligas sida sträva efter att inte lär sig svenska = MÅNGKULTUR (man strävar efter att invandrarna ska behålla den etnicitet/kultur de hade innan de kom hit)

Den definitionen delas nog inte av många. Självklart står inte mångkultur i motsats till integration.

För mig handlar mångkultur om att individen själv får välja vilken kultur de tar till sig, så länge de följer lagen. T.ex. kan ju en arbetslöshetsförsäkring ställa krav på individen att t.ex. lära sig språk o.s.v.

Och människan verkar ju vilja vara mångkulturell. Alla samhällen jag sett är mångkulturer. De påstått homogena nationalkulturerna bygger på stora generaliseringar, och innehåller massa olika mindre kulturer. Nordkorea och liknande diktaturer är väl de som kommer närmast homogenitet.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-05-24 10:02:32 följande:
    Du  hänvisar till vad någon sagt och hävdar att det därför måste stå i SD:s partiprogram.

Jag hittar fortfarande INGET på SD:s hemsida som skulle kunna betyda att människor från MENA är sämre än andra.
    Jag säger som till Philipsson, för hen har ju inte heller visat förmåga att kunna skilja på vad hen tänker och på vad andra säger: Nej jag har inte påstått att det måste stå i SDs partiprogram. Jag har sagt att människor från mellanöstern och nordafrika är SDs primära hatobjekt och gett ett exempel - vilket det finns många av.

Denna SD-politiker som säger att "99 procent av människorna från Nordafrika och Mellanöstern är dåliga medborgare och deras kultur är totalt bortkastad" fortsätter att få verka inom SD. SD med sin "nolltollerens" mot rasism. Det finns såpass mycket stöd inom partiet för den här typen av tänk att det tydligen inte är några problem att få uttala dem oavsett om du är politiker på officiella tillställningar eller en del av avpixlatmobben.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-24 10:30:56 följande:
    Ett vedertaget begrepp i USA ja.
    Nej, ett vedertaget begrepp. Sedan får var och en själv välja vad man vill kallas beroede på hur man associerar sig. DU bestämmer inte det.
  • sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-05-24 12:29:50 följande:
    Jag säger som till Philipsson, för hen har ju inte heller visat förmåga att kunna skilja på vad hen tänker och på vad andra säger: Nej jag har inte påstått att det måste stå i SDs partiprogram. Jag har sagt att människor från mellanöstern och nordafrika är SDs primära hatobjekt och gett ett exempel - vilket det finns många av.

Denna SD-politiker som säger att "99 procent av människorna från Nordafrika och Mellanöstern är dåliga medborgare och deras kultur är totalt bortkastad" fortsätter att få verka inom SD. SD med sin "nolltollerens" mot rasism. Det finns såpass mycket stöd inom partiet för den här typen av tänk att det tydligen inte är några problem att få uttala dem oavsett om du är politiker på officiella tillställningar eller en del av avpixlatmobben.

• Moderna tider
    sjuttiofemman skrev 2014-05-24 10:43:15 följande:

Kan du då förstå att det kan finnas en bitterhet hos en del av befolkningen när ditt älskade parti pekar på dem och säger "du är inte svensk"?
    De tänker nog: "vad är jag då om inte svensk? För jag är inte det som mina föräldrar är, jag är född i Sverige och är svensk. Men min hudfärg är inte ljus och då ses jag inte som svensk".

Rotlöshet är ingen bra känsla i sökandet efter identitet och samhörighet när man är i tonåren eller strax över.
    Vad tjänar vi på att skapa en rotlöshet som Sd så hett eftertraktar..?!
    Rotlöshet har i grunden inget med SD att göra utan har andra orsaker och det är tvivelaktigt om SD har ens en marginell påverkan på någons känsla av rotlöshet. Då är det nog värre med alla "välmenande" SD motståndare och "antirasister" som hela tiden trummar in budskapet om att invandrare är just invandrare.

Att det är för den goda sakens skull och för att "försvara invandrare" ändrar inte på det faktum att det blir lite som med tvättmedelsreklam där ett ständigt upprepande gör att ett visst tvättmedelsmärke säljer oavsett hur tafflig reklamen är. Det vill säga när SD motståndare och "antirasister" hela tiden upprepar att invandrare är invandrare, hur aktningsvärt deras motiv än är, så lär det till slut slå igenom.

Som någon beskrev saken: Jag kan bemöta en rasist men hur gör jag med alla välmenande människor?
  • Dorian Ertymexx
    Breaking Bad skrev 2014-05-22 23:35:52 följande:

Tänk om det fanns en brandkår på plats, sponsrad av SD. Just ja, det går ju inte, för dom pengarna gick åt till att försörja dom 50000 som hade råd att fly med flyktingbåten innan dig. Typiskt oxå att vänsterblocket i sverige inte insåg hur man hjälper flest människor i nöd.
    Lägg av med de där töntiga nonsenseargumenten. Det är inte invandrarna eller invandringen som gjort att det dragits ned på brandförsvaret, utan jobbskatteavdragen, du vet, de där som SD röstade FÖR, istället för att yrka på att satsa pengarna på äldre, som de säger sig värna om sååå mycket.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-05-22 23:39:01 följande:
    Om jag hade 50.000:- och inte vill vare sig utbilda mig, eller arbeta, så självklart.
    Aha. Ja, det säger mer om dig än om oss invandrare. Jag skulle inte göra det. Få skulle göra det. Men genom sig själv känner man andra...
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-05-24 08:42:03 följande:
    Ingen nyhet för mig, men säkert för en del andra här på tråden. Din kompis Dorian t.ex.
    Så det finns bara EN svensk kultur? Wow, tala om det för din idol Jimmy "etnisk skåning" Åkesson...
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-05-24 10:50:13 följande:
    Det skulle nog åstadkomma bitterhet hos en del av befolkningen om vilket som helst parti skulle säga "du är svensk" också.
    Så vad är då problemet med att låta folk definiera sig själva? Varför måste SD definiera folk åt dem?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?