• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-05-24 23:29:35 följande:
    Jo, det är klart att jag förstår att du provoceras av de kvinnor du kallar batikhäxor. Nu tror jag inte att batikhäxeinvektiven är så frekventa på avpixlat. Googlar man batikhäxa verkar benämningen mest användas av antingen grupper som tycker SD är för mesiga alternativt pojkar som aldrig blev män.

Klart att feminismen provocerar de här grupperna, men inte börjar vanligt folk att mässa om batikhäxor när de ser en kvinnlig bibliotekarie.

Herregud! De flesta har väl inte hört talas om att det finns pojkar som gnyr batikhäxa när de ser en kvinna eller att benämningen batikhäxa är vanlig bland nazister. Och fick de reda på detta så tror jag att en vanlig kommentar skulle kunna bli att det fattas något i huvudet på grabbarna i den ena gruppen - och något mellan benen på gossarna i den andra.
    Det verkar hur som helst finnas män som dyrkar batikhäxor.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 23:34:46 följande:
    Precis som jag trodde. Glad
    Självklart!
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-05-24 23:47:01 följande:
    Fast Marit Paulsen sade ju "svensk kultur", inte 'svenska kulturer'...

Du borde ha läst hela boken i samhällskunskap i skolan. Det är nämligen så att människor omfattas av flera kulturella mönster samtidigt.  Det kan ju t.o.m. finnas olika kulturer beroende på i vilken stadsdel man befinner sig i. Kanske t.o.m. beroende på vilken fastighet man bor i, kan det finns olika kulturer.

Detta, dock, hindrar ju inte att stadsdelen eller fastigheten är en del av en större kultur.

Det känns lite märkligt att jag ska behöva påpeka dessa självklara saker, här i tråden. Det finns ju massa skrivet i ämnet. Läs en bok i etnologi, t.ex. av Åke Daun, Billy Ehn, Orvar Löfgren eller K-O Arnstberg.

Du menar subkulturer ja. Det handlar tex om stadsdelars kulturella samhörighet och som ofta är överordnad den etniskt kulturella tillhörigheten. Men vad har detta med den svenska kulturen (dvs det hopkok av influenser från världen som skapat en svensk kultur) att göra?
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-24 23:47:01 följande:
    Fast Marit Paulsen sade ju "svensk kultur", inte 'svenska kulturer'...

Du borde ha läst hela boken i samhällskunskap i skolan. Det är nämligen så att människor omfattas av flera kulturella mönster samtidigt.  Det kan ju t.o.m. finnas olika kulturer beroende på i vilken stadsdel man befinner sig i. Kanske t.o.m. beroende på vilken fastighet man bor i, kan det finns olika kulturer.

Detta, dock, hindrar ju inte att stadsdelen eller fastigheten är en del av en större kultur.

Det känns lite märkligt att jag ska behöva påpeka dessa självklara saker, här i tråden. Det finns ju massa skrivet i ämnet. Läs en bok i etnologi, t.ex. av Åke Daun, Billy Ehn, Orvar Löfgren eller K-O Arnstberg.
    Jag kan bidra med att berätta att vi har 2 fötter, ett på varje ben och att vänsterfoten sitter på vänster ben och högerfoten på det andra benet.

Det känns lite märkligt att jag ska behöva påpeka dessa självklara saker, här i tråden. Bry dig inte om att läsa någon bok i ämnet utan sänk bara hakan.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-05-24 23:50:02 följande:
    Det verkar hur som helst finnas män som dyrkar batikhäxor.
    Under en kort period för rätt länge sen hjälpte jag till med datoriseringen av ett bibliotekssystem. Det var rätt många kvinnor som jobbade där, jag gillade de flesta.

Några batikhäxor såg jag inte till. Däremot fanns det faktiskt en lustig man som brukade snoka runt i hyllorna efter misstänkt  litteratur. Någon gång kunde man höra honom väsa batikhäxa och sen följde en besvärjelse som antingen skulle skydda honom från häxornas feministiska ondska.

Hm, undrar vad det blev av honom.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • maria diaz
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 23:03:16 följande:
    Att Mp ökar är inte så konstigt, miljöproblemen blir allt mer synliga och konkreta.
    Med samma slutledningsförmåga som ovan, bör din förklaring till att SD ökar vara att.....????
  • Nenne666

Val imorn inom eu. Fortsätter det såhär att alla fokuserar på hur hemskt sd är utan att lyfta fram sitt eget parti så är det i slutändan sd som får mest publicitet, pr. Vill man inte ha dom i ljuset så håll käft.

• sjuttiofemman
    Nenne666 skrev 2014-05-25 01:59:52 följande:
    Val imorn inom eu. Fortsätter det såhär att alla fokuserar på hur hemskt sd är utan att lyfta fram sitt eget parti så är det i slutändan sd som får mest publicitet, pr. Vill man inte ha dom i ljuset så håll käft.

På nätet är högern generellt sett flitiga på att sprida sina fördomar och propaganda. Därför är det viktigt att göra motstånd så deras populistiska politik inte får stå oemotsagd. Politikerna på riksnivå är duktiga på att framhålla sin politik och ignorerar för det mesta Sd, bra så.

Men vid såna här tillfällen är det bra att politikerna säger ifrån mot sd's rasism:

www.familjeliv.se/Hem/sjuttiofemman/inbox.php?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?