• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-05-24 18:16:49 följande:
    Ytterligare ett exempel som jag tycker är belysande.

Ta avpixlat där många sverigedemokrater hämtar kraft, inspiration och får känna gemenskap med likasinnade medan många av oss övriga tycker att sajten är så vidrig att vi drar oss för att besöka den.

Hur påverkar den opinionsmässigt. Min gissning är att den polariserar, såtillvida att den erbjuder en plattform för sverigedemokrater och liknande men samtidigt stöter bort andra som av någon anledning kommer i kontakt med den. Och det är möjligt att de som stöts bort  får det lättare att identifiera sig med partier som gruppen på avpixlat har sina hatexcesser mot.
    Så AVPIXLAT "polariserar"!?

Vad gör då Dagens arena, ETC och andra feministtidskrifter som batikhäxorna på våra allmänfinansierade bibliotek älskar att köpa in (vilket betyder att tidskrifterna i praktiken också är skattefinansierade)? Skulle inte de "polarisera" då?
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-24 08:42:03 följande:
    Ingen nyhet för mig, men säkert för en del andra här på tråden.
    Nej, jag tror att det är du som inte fattar att andra fattar.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 19:17:38 följande:
    Ja, precis som SD fick oproportionerligt mycket uppmärksamhet förra valet. Uppstickare är mer intressanta än gammalt gods.
    Fast Mp kan väl knappast kallas för "uppstickare" numera...det partiet borde naturligtvis granskas som alla andra, men så sker inte, vilket förklaras av att miljöpartister är extremt överrepresenterade bland journalister.

När det gäller Fi så har partiet inte granskats någonting alls i princip.

Sd risades sida upp och sida ner inför 2010.

DIN JÄMFÖRELSE HALTAR ALLTSÅ BETÄNKLIGT

• Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-05-24 23:00:13 följande:
    Fast Mp kan väl knappast kallas för "uppstickare" numera...det partiet borde naturligtvis granskas som alla andra, men så sker inte, vilket förklaras av att miljöpartister är extremt överrepresenterade bland journalister.

När det gäller Fi så har partiet inte granskats någonting alls i princip.

Sd risades sida upp och sida ner inför 2010.

DIN JÄMFÖRELSE HALTAR ALLTSÅ BETÄNKLIGT

Nej, men F! är det.

SD fick också kommentera väldigt okritiskt inför förra valet. Med undantag för alla de klassiska fadäserna som SDs representanter envisas med att begå om och om igen.

Att Mp ökar är inte så konstigt, miljöproblemen blir allt mer synliga och konkreta.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 23:03:16 följande:
    Att Mp ökar är inte så konstigt, miljöproblemen blir allt mer synliga och konkreta.
    Så Mp ska inte granskas då, för att det skulle finnas miljöproblem?

Jo, det är ju så journalisterna resonerar. Inte underligt att tidningarna kånkar. Vem vill betala för att läsa skräpet?

Jag tycker f.ö. det är lika trevligt varje gång man kan läsa om att ytterligare en tidning tvingats lägga ner verksamheten.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-05-24 23:17:40 följande:
    Så Mp ska inte granskas då, för att det skulle finnas miljöproblem?

Jo, det är ju så journalisterna resonerar. Inte underligt att tidningarna kånkar. Vem vill betala för att läsa skräpet?

Jag tycker f.ö. det är lika trevligt varje gång man kan läsa om att ytterligare en tidning tvingats lägga ner verksamheten.
    Vad sägs om att öka din läsförståelse innan du ger dig in i diskussioner? Det var inte vad jag skrev, och det vet du. Du kan sluta halmgubba dig och börja diskutera som vi andra vuxna.
  • Philipsson

Hur kan man gnälla på jobbskatteavdragen? Det är väl bara bra det, att makten snor oss på färre slantar när vi jobbar.

Usch för en regering där sossarna tvingas stödja sig på skattehöjarpartiet V och miljötalibanerna i Mp. Löfvén bakbunden av feministerna i V och HBTQ:arna i MP

Det bästa för Sverige vore en allians mellan SAP och Sd.

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-05-24 22:52:46 följande:
    Så AVPIXLAT "polariserar"!?

Vad gör då Dagens arena, ETC och andra feministtidskrifter som batikhäxorna på våra allmänfinansierade bibliotek älskar att köpa in (vilket betyder att tidskrifterna i praktiken också är skattefinansierade)? Skulle inte de "polarisera" då?
    Jo, det är klart att jag förstår att du provoceras av de kvinnor du kallar batikhäxor. Nu tror jag inte att batikhäxeinvektiven är så frekventa på avpixlat. Googlar man batikhäxa verkar benämningen mest användas av antingen grupper som tycker SD är för mesiga alternativt pojkar som aldrig blev män.

Klart att feminismen provocerar de här grupperna, men inte börjar vanligt folk att mässa om batikhäxor när de ser en kvinnlig bibliotekarie.

Herregud! De flesta har väl inte hört talas om att det finns pojkar som gnyr batikhäxa när de ser en kvinna eller att benämningen batikhäxa är vanlig bland nazister. Och fick de reda på detta så tror jag att en vanlig kommentar skulle kunna bli att det fattas något i huvudet på grabbarna i den ena gruppen - och något mellan benen på gossarna i den andra.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-05-24 23:29:46 följande:
    Om jag talar tydligt och l å n g s a m t kanske du förstår bättre. Jag säger att det finns en (obetonat obestämd form) svensk kultur = paraplybegrepp, inte att det finns blott EN (en, två, tre) svensk kultur.

De flesta människor, inklusive Dorian, förstår det här utan att man måste förklara, men med dig är det uppenbarligen annorlunda.
    Precis som jag trodde. Glad
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 23:17:49 följande:
    Du ska se att vi inte alls kommer bråka. Jag säger att det finns många svenska kulturer. Jag tror Nikha håller med. Men vi kommer inte gräla om det, för det är inte livsviktigt för oss, utan mest teori. Det är för SD-fansen som det är viktigare än vatten och bröd att ha en "nationalitet" som snuttefilt.
    Fast Marit Paulsen sade ju "svensk kultur", inte 'svenska kulturer'...

Du borde ha läst hela boken i samhällskunskap i skolan. Det är nämligen så att människor omfattas av flera kulturella mönster samtidigt.  Det kan ju t.o.m. finnas olika kulturer beroende på i vilken stadsdel man befinner sig i. Kanske t.o.m. beroende på vilken fastighet man bor i, kan det finns olika kulturer.

Detta, dock, hindrar ju inte att stadsdelen eller fastigheten är en del av en större kultur.

Det känns lite märkligt att jag ska behöva påpeka dessa självklara saker, här i tråden. Det finns ju massa skrivet i ämnet. Läs en bok i etnologi, t.ex. av Åke Daun, Billy Ehn, Orvar Löfgren eller K-O Arnstberg.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?