• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-23 14:23:59 följande:
    Skulle det vara en extrem åsikt, menar du, att inte vilja förbjuda barnuppfostran med en dask i stjärten? För mig är det snarare motsatsen som är extrem. Det är ju Sverige som är extremlandet, det land som avviker.

Jag tycker om sådana "extrema" idéer som att vi inte ska slå barn.
  • chrissandra
    sjuttiofemman skrev 2014-05-23 18:07:39 följande:

Så fort man flyttar utomlands så är man mindre svensk alltså?
    Är jag mindre svensk för att jag har en mormor från Estland?

Om du ser det åt andra hållet då?
  • maria diaz
    sjuttiofemman skrev 2014-05-23 18:07:39 följande:

Så fort man flyttar utomlands så är man mindre svensk alltså?
    Är jag mindre svensk för att jag har en mormor från Estland?
    Etnisk Svensk är du inte.
    Juridiskt är du svensk.

Hur kan detta ens vara svårt att förstå?
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-05-23 19:46:26 följande:
    Inte alls.

Jag tycker verkligen att det är fel att strypa asylinvandringen när trycket är så stort som det är just nu och jag tror inte alls att SD vill hjälpa utan att deras främsta mål är att hålla människor från MENA-länder härifrån.

MENA är ingen geografisk benämning inom SD-kretsar utan ett skällsord. 
    Har troligen inget med MENA* att göra.

Var hittar du förkortningen MENA i SD:s partiprogram?

Eller är det fantasier och påhittade slutsatser som vanligt?
  • Runes
    puss skrev 2014-05-23 18:08:40 följande:
    för att de har en sjukt skev verklighetsbild.
    Ex?
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-05-24 01:41:58 följande:
    Har troligen inget med MENA* att göra.

Var hittar du förkortningen MENA i SD:s partiprogram?

Eller är det fantasier och påhittade slutsatser som vanligt?
    Troligen...Vet du eller inte för jag vet!

Behöver man hitta förkortningen "MENA" för att förstå att det är människor från mellanöstern och nordafrika som är SDs primära hatobjekt?

"99 procent av människorna från Nordafrika och Mellanöstern är dåliga medborgare och deras kultur är totalt bortkastad. Det sa Sverigedemokraternas gruppledare i Göteborg, Arne Steen, till Sveriges Radio under Almedalsveckan."

http://www.metro.se/goteborg/sd-topp-kulturen-fran-mellanostern-ar-totalt-bortkastad/EVHmgx!QcCEy1TvNYkA/

De enda SDare avskyr mer är "vänsterextrimister" och det är alla som står politiskt till vänster om SD så SvP och SMR klarar sig där.

Som vanligt. Nämn EN fantasi eller påhittad slutsats som jag har kommit med! Och då gäller inte fantasier som du fantiserat ihop.

• Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-05-24 01:39:44 följande:
    Etnisk Svensk är du inte.

Juridiskt är du svensk.

Hur kan detta ens vara svårt att förstå?

För att etnicitet och nationalitet är påhittade kulturella begrepp, utan vetenskaplig definition och grund, som används olika av olika människor hela tiden. Och som alla kulturella begrepp så utvecklas de och kan byta mening gradvis under tid, i takt med att samhället utvecklas.

Jämför t.ex. Japan med U.S.A så ser synen på etnicitet väldigt olika ut.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-23 20:32:57 följande:

Ja, fråga gärna en Amerikan! ;) Landet där det räcker att födas där för att bli medborgare. Där det finns italienska amerikaner och amerikaner med afrikansk påbrå och amerikaner med svenskt påbrå och amerikaner från alla delar av världen som ses som amerikaner. Prova att säga till dem att de inte är etniska amerikaner!
    Vadå "amerikaner"`? Det finns ingen "amerikansk" etnicitet. Amerika är ju en kontinent (sedan man skapadekanalen i Panamá, två kontinenter) med en massa olika länder och etniciteter.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-05-23 08:49:12 följande:
    Rätt fascinerande faktiskt att de som så hett önskar dela upp befolkningen i "vi" och "dom" inte kan svara på en så enkel fråga. Känns lite....PK
    Precis. Feministiskt initiativ är ett vedervärdigt parti. Bara "vi och dom" för hela slanten. Konstigt att media inte har fattat det än bara.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-24 07:36:40 följande:
    Vadå "amerikaner"`? Det finns ingen "amerikansk" etnicitet. Amerika är ju en kontinent (sedan man skapadekanalen i Panamá, två kontinenter) med en massa olika länder och etniciteter.
    Se inlägget jag svarade på. I vardagligt språk så menar man ofta människor från U.S.A när man säger amerikaner. De själva benämner sig också ofta så.

Vad skulle du säga att den korrekta benämningen på en person från U.S.A är?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?