• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Cal XVI Gustf
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 15:45:42 följande:
    Det är inte invandrarna eller invandringen som gjort att det dragits ned på brandförsvaret, utan jobbskatteavdragen
    Det är staten som finansierar jobbskatteavdraget men kommunerna som betalar för brandkåren. Därmed kan nog inte jobbskatteavdrag vara orsaken till att en kommun lagt mindre pengar på brandkåren.
  • FDFMGA

Man kan notera att MP nu är större än M enligt senaste Novus inför EU-valet, samt att F! ligger på över fem procent, d v s i paritet med SD.

Nåja, det är ju bara en opinionsundersökning - men kommer valutgången att ge ett liknande resultat tror jag att såväl MP som F! kan tacka SD för draghjälpen.

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=20695&artikel=5871293

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Cal XVI Gustf
    FDFMGA skrev 2014-05-24 17:02:05 följande:
    Nåja, det är ju bara en opinionsundersökning - men kommer valutgången att ge ett liknande resultat tror jag att såväl MP som F! kan tacka SD för draghjälpen.
    Nja, de får väl snarare tacka media för draghjälpen.
  • FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2014-05-24 17:07:16 följande:
    Nja, de får väl snarare tacka media för draghjälpen.
    Det tror jag inte. 

Du syftar förstås på att det sägs att många journalister har vänstersympatier, men det är i så fall inget nytt fenomen och om något förändras bör man söka orsaker som förändrats.

Det är inte bara här på FL utan på nätet överhuvudtaget som det förekommit en massiv antifeministisk och anti-MP kampanj fån nätt och jämt skrivkunniga personer, inte sällan med koppling till SD.

Jag tror att man skulle kunna kalla spektaklet för "kissa i byxan"-kampanjen. Det kan säkert kännas skönt fört stunden att få ge efter för sina behov - men effekterna kan bli betydligt mindre behagliga.

Här på FL har vi exempel på sverigedemokrater som har skannat alla miljöpartisters medvetanden och förklarat hur de tänker, det är ju sånt som får skrattarna att känna sympati med MP som utsatts för vidskepliga sverigedemokraters uppvaktning.

Jag kanske själv kommer att rösta på MP i morgon. Jag hade aldrig gjort detta om jag inte hade fått skratta åt "kissa i byxan"-kampanjen.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Velouria
    FDFMGA skrev 2014-05-24 17:21:44 följande:
    Det tror jag inte. 

Du syftar förstås på att det sägs att många journalister har vänstersympatier, men det är i så fall inget nytt fenomen och om något förändras bör man söka orsaker som förändrats.

Det är inte bara här på FL utan på nätet överhuvudtaget som det förekommit en massiv antifeministisk och anti-MP kampanj fån nätt och jämt skrivkunniga personer, inte sällan med koppling till SD.

Jag tror att man skulle kunna kalla spektaklet för "kissa i byxan"-kampanjen. Det kan säkert kännas skönt fört stunden att få ge efter för sina behov - men effekterna kan bli betydligt mindre behagliga.

Här på FL har vi exempel på sverigedemokrater som har skannat alla miljöpartisters medvetanden och förklarat hur de tänker, det är ju sånt som får skrattarna att känna sympati med MP som utsatts för vidskepliga sverigedemokraters uppvaktning.

Jag kanske själv kommer att rösta på MP i morgon. Jag hade aldrig gjort detta om jag inte hade fått skratta åt "kissa i byxan"-kampanjen.
    Me too...
    Nästan nolltolerans
  • Cal XVI Gustf
    FDFMGA skrev 2014-05-24 17:21:44 följande:
    Det tror jag inte. 

Nej, det syftar jag naturligtvis inte på.

Jag har bara noterat att Fi fått oproportionerligt mycket utrymme i media senaste tiden sett till partiets storlek och vad de egentligen gör just nu. De har egentligen inget speciellt nyhetsvärde för tillfället. Dessutom är det väldigt dåligt med kritiska frågor till Fi.

När det gäller MP har det ju uppmärksammats en del sista tiden att även de ofta slipper kritiska frågor.

Exempel:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5830840

"I fredags presenterade Sifo en undersökning som visade att medier är mer kritiska mot Alliansen än mot oppositionspartierna. Sifo har gått igenom toppnyheterna med politiskt innehåll i sex stora svenska medier och bedömt ifall innehållet är positivt eller negativt vinklat mot något parti. Den lättaste resan får Miljöpartiet som inte får någon kritisk artikel i Sifos undersökning."

• sjuttiofemman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 16:15:36 följande:
    Så vad är då problemet med att låta folk definiera sig själva? Varför måste SD definiera folk åt dem?

Vi kan upprepa det där tills vi är hesa men vi kommer ändå inte att få något svar. För svaret visar alltför väl vart det partiet står.
  • Velouria
    Philipsson skrev 2014-05-24 10:42:34 följande:
    I princip samtliga kulturer (oisolerade infödingastammar finns det numera få av)  är ju en blandning av inhemska fenomen och utifrån kommande influenser, som inlemmas kulturen. Det innebär ju inte mångkultur för det.

Du bör hur som helst specificera vad DU menar när du talar om mångkultur, eftersom begreppet används på olika sätt. Viktigt är dock att påpeka att begreppet befinner sig i opposition till "integration".

Att från det offentligas sida sträva efter att invandrare lär sig svenska = INTEGRATION
    Att från det offentligas sida sträva efter att inte lär sig svenska = MÅNGKULTUR (man strävar efter att invandrarna ska behålla den etnicitet/kultur de hade innan de kom hit)
    Att lära sig svenska bara underlättar integrationen. Att inte lära sig svenska försvårar den.
    Men att integreras innebär mer än bara det språkliga.

Och mångkultur innebär inte att inte lära sig språket. Mångkultur är att ett land inte har inslag av någon annan kultur än en enda ursprunglig kultur. Det finns samhällen som nästintill ser ut så men de är fruktansvärt isolerade från omvärlden. Sverige är inte längre ett sådant samhälle även om jag ibland tycker att Sverige verkar befinna sig i världens ände.
    En familj kan vara mångkulturella. Alla kan svenska, men de tar tillvara på olika kulturella inslag. 
    Det är i sig inga som helst problem för övriga samhället OM inte det finns människor som likställer detta med fientlighet mot samhället. Så oftast är det den betraktande som orsakar problemet genom att utmåla de som anammat olika kulturer som farliga. Annars kan ju mångkulturella leva i fred och som vanliga samhällsmedborgare. Och ändå kunna svenska.
    Nästan nolltolerans
  • Velouria
    Velouria skrev 2014-05-24 17:33:54 följande:
    Att lära sig svenska bara underlättar integrationen. Att inte lära sig svenska försvårar den.
    Men att integreras innebär mer än bara det språkliga.

Och mångkultur innebär inte att inte lära sig språket. Mångkultur är att ett land inte har inslag av någon annan kultur än en enda ursprunglig kultur. Det finns samhällen som nästintill ser ut så men de är fruktansvärt isolerade från omvärlden. Sverige är inte längre ett sådant samhälle även om jag ibland tycker att Sverige verkar befinna sig i världens ände.
    En familj kan vara mångkulturella. Alla kan svenska, men de tar tillvara på olika kulturella inslag. 
    Det är i sig inga som helst problem för övriga samhället OM inte det finns människor som likställer detta med fientlighet mot samhället. Så oftast är det den betraktande som orsakar problemet genom att utmåla de som anammat olika kulturer som farliga. Annars kan ju mångkulturella leva i fred och som vanliga samhällsmedborgare. Och ändå kunna svenska.
    Men guuuud!

Det blev ju jättefel det där

Menade förstås att ett land utan mångkultur är.....och så resten av texten.
    Nästan nolltolerans
Svar på tråden Varför hatar folk SD?