• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Jeaninne skrev 2014-07-12 15:50:00 följande:
    Gert skrev 2014-07-12 10:14:00 följande:
    SD kommer bli riksdagsvalets stora vinnare, precis som de blev i EU-valet. Jag gissar på 100-150% ökning jämfört med valet 2010.
    Jag tror på 20 procent. Folk i stugorna börjar vakna nu.

Frågan är när du ska vakna. Dream on.
    Jeaninne skrev 2014-07-12 18:17:56 följande:
    Dorian vet INGET. Men DU får gärna förklara om du nu är insatt i juridik.
    Jaså Dorian vet INGET. Jag har redan förklarat i ett tidigare inlägg. Ja, jag är insatt i juridik tillräckligt för att förstå skillnaderna i civil law och common med prejudikat. Det finns inte utrymme enligt nuvarande svensk lag att göra som i Storbritannien där det alltså INTE strider mot deras lagar med den typen av uppgörelser.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-12 18:24:44 följande:
    Jag hittar inte på. Det förekommer inte på alla studieförbund som erbjuder SFI, nej, men på många. Du kan läsa här t.ex. (SvD, inte Avpixlat om det spelar roll):

http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/med-tackta-ansikten-kan-vi-inte-motas_5205649.svd

"...Samtidigt som Alia strider för sin niqab strider Miriam, född i Guatemala och nyss kommen till Sverige, på sitt håll. Miriam DO-anmäler Hjalmar Strömerskolan i Strömsund för att den gör för lite åt den diskriminering och de trakasserier som muslimska män utsätter kvinnliga klasskamrater ? i vuxenutbildning för invandrare (SFI) ? för. Männen tvingar kvinnorna att sitta längst bak i klassrummet, tvingar muslimska kvinnor att bära niqab och tillåter dem inte att tala för sig själva.

Skolan säger: Muslimska män från främst Uzbekistan har i flera år åberopat sin trosfrihet för att ?kräva särskilda klasser för män respektive kvinnor?, för att ?deras kvinnor skulle få bära ansiktsslöja? och för att ?kvinnorna ej fick tala när andra män lyssnade?. Skolledningen tog inte strid. Männen skulle nog ändra sig med tiden.

Hösten 2006 blev klasserna könsuppdelade men vårterminen 2008 kunde de muslimska männen tänka sig en medelväg: gemensamma klassrum på villkor att skolan satte upp skärmar bakom vilka kvinnorna, helst också de icke muslimska, skulle sitta.

Skärmar sattes upp och kvinnorna placerades bakom skärmarna. Lärarna var emellertid missnöjda. Undervisningen blev omöjlig när kvinnorna satt bakom skärmar och därtill inte fick delta i samtalen. Varje fråga som lärarna ville diskutera måste först tas upp med männen. Muslimska kvinnor fick aldrig ?vistas i enrum med manliga lärare?. Icke muslimska elever var illa berörda av denna ordning.

Skolledningen lyckades nå fram till ytterligare en kompromiss: skärmarna skulle tas bort om kvinnorna istället placerades längst bak.
    ..."

Två exempel, ska vi hitta ett till? ;) ( begreep fortfrande inte varför det var så otroligt att det skulle vara påhittat)
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-12 18:29:48 följande:
    Frågan är när du ska vakna. Dream on.
    Jeaninne skrev 2014-07-12 18:17:56 följande:
    Dorian vet INGET. Men DU får gärna förklara om du nu är insatt i juridik.
    Jaså Dorian vet INGET. Jag har redan förklarat i ett tidigare inlägg. Ja, jag är insatt i juridik tillräckligt för att förstå skillnaderna i civil law och common med prejudikat. Det finns inte utrymme enligt nuvarande svensk lag att göra som i Storbritannien där det alltså INTE strider mot deras lagar med den typen av uppgörelser.
    Fast den där förklaringen räcker inte för mig, som inte läst juridik på universitetet.
  • nihka
    Jeaninne skrev 2014-07-12 16:14:02 följande:
    Fast man måste förstå, att för de flesta muslimer som kommer hit nu är islam något väldigt centralt i deras liv. Inte för alla - de som kommer från Iran är rentav oftast emot teokratin (det är därför de flyttar därifrån), de som kommer från Turkiet (och som inte är kurder) samt de som kommer från de nordafrikanska länderna brukar vara mera "vardagstroende" muslimer.

MEN för de stora grupper som kommer nu - t.ex. somalier, syrier och afghaner - är islam det allenarådande... Självklart är risken stor att dessa människor röstar på ett islamistiskt parti, när de får rösträtt.
    Hallelulja! I sina hemländer är de i krig mot varandra men när de kommer till Sverige så VIPS är de så ense att de alla röstar på samma parti. Är det jobbigt att lägga sig om nätterna när the boogie man lurar överallt?
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-12 18:32:05 följande:
    Två exempel, ska vi hitta ett till? ;) ( begreep fortfrande inte varför det var så otroligt att det skulle vara påhittat)
    Ja, och jag råkar då veta - genom flera SFI-lärare jag känner, både sådana som jobbar nu och sådana som slutat (och i ett fall gått över till Sd i rena ilskan och frustrationen, fast hon var röd som koschenill innan...), att sådana kompromisser är mycket vanliga. För att skolan vill att deras elever ska komma dit till vilket pris som helst, nästan. Det handlar ju tyvärr mycket om vinstintresse - många kommuner har inte längre SFI i egen regi, utan de lägger ut det på olika privata vuxenskolor och studieförbund. Och dessa får betalt efter hur många elever som faktiskt GÅR där...
  • nihka
    Jeaninne skrev 2014-07-12 16:18:07 följande:
    Och angående din första mening så råkar jag veta, att de djupt troende och i synnerhet de frireligiösa ofta röstar på Kd, ja.
    Ja, de kanske har planer på att ta över och tvinga in dig i pingtkyrkan...
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-12 18:35:43 följande:
    Hallelulja! I sina hemländer är de i krig mot varandra men när de kommer till Sverige så VIPS är de så ense att de alla röstar på samma parti. Är det jobbigt att lägga sig om nätterna när the boogie man lurar överallt?
    Det finns inget som hindrar att de kan enas här, mot den STORA fienden - de sedeslösa otrogna hundarna (d.v.s. vi)...
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-12 18:38:15 följande:
    Ja, och jag råkar då veta - genom flera SFI-lärare jag känner, både sådana som jobbar nu och sådana som slutat (och i ett fall gått över till Sd i rena ilskan och frustrationen, fast hon var röd som koschenill innan...), att sådana kompromisser är mycket vanliga. För att skolan vill att deras elever ska komma dit till vilket pris som helst, nästan. Det handlar ju tyvärr mycket om vinstintresse - många kommuner har inte längre SFI i egen regi, utan de lägger ut det på olika privata vuxenskolor och studieförbund. Och dessa får betalt efter hur många elever som faktiskt GÅR där...
    Ja och kan sft utnyttjas till att man sätter i system att så kvar så kan allt hända.
    ( det lade jag upp i en ny tråd som heter svensk intergrationspolitik, intressant)
  • Flash Gordon
    FDFMGA skrev 2014-07-12 11:42:17 följande:
    Lite ont om tid, jag kan hjälpa dig mer senare om du vill.

Sverigedemokrater har generellt stora besvär att förstå abstraktioner. I Sifos Förtroendebarometer har Expressen till och med en procentenhet färre än SD som anger att de har förtroende för dem.

Men tankevurpan du gör är att du ser till fel urval. Jag skrev inte om de som har förtroende - utan om de som SAKNAR förtroende.

Och där ligger SD i särklass, endast Arbetsförmedlingen finns i närheten av brist på förtroende, även om de ligger sisådär 10 procentenheter bättre till.

Säg gärna till om du behöver hjälp med att förstå någon annan statistikSkrattande

Ja, om du hade skrivet det så, så ...

Du skrev att "det finns inget som svenska folket har så lågt förtroende för" och inte "har så stor avsaknad av förtroende för".

Det finns en skillnad mellan de bägge påståendena och som man ropar får man svar.

Förtroendet må vara lågt för SD - det är bara 11% i mätningen som har förtroende för SD, men det är inget jätteunikt med såväl media, myndigheter som andra partier på samma nivå.
    .
    .
    Har du rötter i Norrbotten?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?