• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • tobbe01
    nihka skrev 2014-07-12 14:34:41 följande:

Jag tror det helt enkelt är människor som inte stödjer SDs politik. Det är så det brukar vara när man inte gillar ett politiskt parti utan föredrar något av de andra. Varför leta efter krångliga förklaringar när det hadlar om att man ogillar något och därför tar avstånd.
    Hahahahahaha ja vi säger väl så "nihka" ha ett bra liv och rösta med hjärtat i höst.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-12 09:19:51 följande:
    Och så många tror att det är helt orimligt att något sådant skulle ske i sverige.
    Ja, men har det skett i Storbritannien - som också är ett politiskt korrekt land, men betydligt mindre politiskt korrekt än Sverige - så kan det såklart ske här också. Det som kan leda oss dit, är just uppfattningen att invandrare inte ska integrera sig i vår kultur, utan att vi ska leva sida vid sida som olika kulturer. För i så fall är ju inte steget stort, till olika lagar och olika domstolar HELLER.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-12 15:39:38 följande:
    Ja, men har det skett i Storbritannien - som också är ett politiskt korrekt land, men betydligt mindre politiskt korrekt än Sverige - så kan det såklart ske här också. Det som kan leda oss dit, är just uppfattningen att invandrare inte ska integrera sig i vår kultur, utan att vi ska leva sida vid sida som olika kulturer. För i så fall är ju inte steget stort, till olika lagar och olika domstolar HELLER.
    Ja det är nog en hel del som sker idag som vi trodde var omöjligt för 25 år sen..
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-12 10:01:24 följande:
    Jag tror att muslimer är ungefär som kristna, att de kan finnas längs hela den politiska skalan från häger till vänster. Jag tror alltså inte på bilden av den fanatiska muslimen som öppet eller i det fördolda arbetar för att Sverige så småningom ska bli ett muslimskt land och anta en lagstiftning där Koranen är utgångspunkten.

Från min utgångspunkt är tron på en sådan utveckling helt befängd, det kommer aldrig att ske.

Och det är utifrån den synen och andra fundamentala värdegrunder vi tolkar så olika och jag köper inte katastrofskildringar av tillståndet i det samtida Sverige och än mindre skräckscenarier om det framtida Sverige.

Ur mitt perspektiv är islam en religion som i mindre utsträckning än kristendomen har anpassat sig till ett mänskligt sätt att se på människor, men ur mitt perspektiv är det inte en religion vi ger asyl här i Sverige utan enskilda människor - där somliga är muslimer.

Ur mitt perspektiv är det invandrare - precis som svenskar - som ska "anpassa" sig till svensk lagstiftning och grundläggande svenska värderingar, inte tvärtom. Vi har inte gett asyl till medeltida synsätt på män och kvinnor eller barbarisk syn på rättsskipning i form av sharia, utan just enskilda människor med godtagbara asylskäl.

Jag tror inte för ett ögonblick att vi någonsin kommer att få någon särlagstiftning i Sverige - mer än den gamla vanliga informella kulturrelativistiska, som t ex att om du kommer från en gedigen högborgerlig klassbakgrund kommer rättsapparaten att behandla och (be)-döma dig annorlunda än om du är en skitig uteliggare.
    Nu låter du ju riktigt vettig igen!

Jo men OM vi ska få dem att anpassa sig efter våra regler och lagar, så måste vi vara mycket tydligare och hårdare från början.

Idag jamsar vi med - t.ex. finns det många SFI-klasser med enbart muslimska kvinnor, för att deras manliga förmyndare (make, bror, far etc.) inte tillåter att de går i en blandad klass. I datasalen sätter skolan upp skärmar mellan kvinnornas del och männens del, så att inte män och kvinnor ska kunna titta på varandra... sådana saker.

Vi ska inte jamsa med på det sättet, utan väldigt tydligt säga på en gång, att "vill ni bo här så får ni finna er i att göra saker på svenskt sätt, och får inte er fru gå till skolan så blir det inga mer bidrag förrän hon börjar gå dit. Inte heller blir det några fler bidrag om er fru nekas arbete för att hon bär niqab. I skolan har vi idrott i speciella lätta idrottskläder som därefter tvättas. Detta gäller även er dotter".
  • Jeaninne
    tobbe01 skrev 2014-07-12 10:05:00 följande:

Att denna tråd är så välbesökt säger mig att SD verkligen behövs. Efter valet i höst får vi veta hur mycket och att SD kommer att göra ett bra val står utom allt tvivel. Jag hjälper till med min röst.

Gert skrev 2014-07-12 10:14:00 följande:
    SD kommer bli riksdagsvalets stora vinnare, precis som de blev i EU-valet. Jag gissar på 100-150% ökning jämfört med valet 2010.
    Jag tror på 20 procent. Folk i stugorna börjar vakna nu.

• realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-12 15:49:04 följande:
    Nu låter du ju riktigt vettig igen!

Jo men OM vi ska få dem att anpassa sig efter våra regler och lagar, så måste vi vara mycket tydligare och hårdare från början.

Idag jamsar vi med - t.ex. finns det många SFI-klasser med enbart muslimska kvinnor, för att deras manliga förmyndare (make, bror, far etc.) inte tillåter att de går i en blandad klass. I datasalen sätter skolan upp skärmar mellan kvinnornas del och männens del, så att inte män och kvinnor ska kunna titta på varandra... sådana saker.

Vi ska inte jamsa med på det sättet, utan väldigt tydligt säga på en gång, att "vill ni bo här så får ni finna er i att göra saker på svenskt sätt, och får inte er fru gå till skolan så blir det inga mer bidrag förrän hon börjar gå dit. Inte heller blir det några fler bidrag om er fru nekas arbete för att hon bär niqab. I skolan har vi idrott i speciella lätta idrottskläder som därefter tvättas. Detta gäller även er dotter".
    Låter vettigt. Men lååångt ifrån vad svenska politiker förmår.
  • realist14

Man skulle låta alla politiker se den fantastiska filmen "Avatar" som en liten lektion i hur vacker integration kan se ut :)

• Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-12 12:03:31 följande:
    Nej det är det inte. Brittisk lag gäller. Däremot är familjerätt inte något slags bindande lag - den appliceras bara när parter inte kan komma överens. De muslimska domstolarna är försök att skapa sämja. De bryter alltså inte mot brittisk lag på något vis.

Och vad du glömmer nämna är att liknande domstolar finns för judar också. Och, troligen, också för kristna som Jehovas Vittnen, men det har jag inget skriftligt på.
    Du har fel, och det är på väg att bli ÄNNU värre. Detta rapporterar brittiska tidningar om just idag:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2587215/Sharia-Law-enshrined-British-legal-lawyers-guidelines-drawing-documents-according-Islamic-rules.html

Även infödda brittiska jurister måste lära sig att döma efter Sharialagar! Det gäller sådana saker som att adoptivbarn och utomäktenskapliga barn, samt personer som inte är troende muslimer inte har någon arvsrätt, att bröder ärver mer än systrar... Dessutom räknas inte andra äktenskap än sådana som ingåtts inom islam i detta sammanhang, så om ett par har gift sig i Anglikanska kyrkan eller borgerligt, så räknas deras barn också som utomäktenskapliga och saknar alltså arvsrätt...

Du, Dorian, som brukar vurma så mycket för fri sex hit-och-dit, borde väl bli speciellt upprörd över detta att utomäktenskapliga barn ska degraderas till andra klassens medborgare..?
  • Jeaninne
    Nej det är det inte. Brittisk lag gäller. Däremot är familjerätt inte något slags bindande lag - den appliceras bara när parter inte kan komma överens. De muslimska domstolarna är försök att skapa sämja. De bryter alltså inte mot brittisk lag på något vis.

Och vad du glömmer nämna är att liknande domstolar finns för judar också. Och, troligen, också för kristna som Jehovas Vittnen, men det har jag inget skriftligt på.
    Jag vet att de finns för judar också, och det är lika illa det. Om de finns för kristna minoriteter vet jag faktiskt inte - det har jag aldrig läst någonstans i alla fall.
  • Jeaninne

...och sedan måste jag rätta dig på ännu en punkt. Det är väl klart att familjerätt är lika "bindande" som alla andra avdelningar i lagboken! Var fick du det ifrån..? Du kanske rör ihop det med att det på svenska socialkontor finns en enhet som kallas "familjerätten"? Det stämmer att de endast är rådgivande ja, och att föräldrarna får gå vidare till Tingsrätten som tar lagligt bindande beslut (som t.ex. kan sluta med att barn hämtas med handräckning av polis) om de inte kommer överens om t.ex. vårdnad och umgänge.

MEN detta har inget med de brittiska muslimska domstolarna att göra.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?