• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    realist14 skrev 2014-07-14 14:27:37 följande:
    Att hata och att säga vi och dem och allt som är på innelistan just nu, gäller inte alla och hela tiden, det går bra att både hata och bete sig illa mot vissa. Kosekvens och förnuft fick visst inte plats när pk-agendan skrevs.
    Jag har aldrig varit med om maken till självupptagenhet. SD är det enda parti jag vet där så många följare på fullt allvar tror att de som ogillar deras parti och politik på något sätt är otillräkneliga.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-07-15 00:42:37 följande:
    Jag har aldrig varit med om maken till självupptagenhet. SD är det enda parti jag vet där så många följare på fullt allvar tror att de som ogillar deras parti och politik på något sätt är otillräkneliga.
    Alltid lika roligt när SD-fans gnäller om PK. Finns fan inget parti som är så PK-skitnödiga som SD - de ska hela tiden ändra i sina texter för att låta mindre rasistiska, mindre homofoba, mindre misogyna. Så fort en text läggs upp och den får minsta kritik så "försvinner" den, och en ny, mer PK-aktig en kommer upp.

SD och deras fans är de sista som ska gnälla om PK!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-14 23:38:23 följande:
    Jag tror inte att du har kapacitet att avgöra vad som är en rimlig generalisering jämfört med en orimlig.
    Jodå, självklart har jag den kapaciteten. Generalisera kan man göra när man har ett tillräckligt statistiskt underlag för att göra den eller den generaliseringen. Det finns statistiska begrepp man kan använda sig av för att specificera exakt vilka generaliseringar man kan göra utifrån en viss mängd data. Helt klart är att man inte kan generalisera utifrån enskilda fall. Utifrån enskilda fall kan man bara framställa hypoteser (vilka man sen kollar av med verkligheten).
    Som svar på din fråga så kanske det inte är så märkligt egentligen att folk inte står för vad de sagt - men vi är väl alla produkter av våra ursprung. Själv kommer jag från en typisk arbetarklassmiljö där det var en hederssak att "lagt ord ligger". Sånt sitter i - ja, jag skulle skämmas en smula om jag skrev att detta är mitt sista inlägg i tråden och sen inte klarade av att stå fast vid mitt ord.
    Nu hittar du på igen. Jag står ju visst för jag jag har sagt. När man inte står för vad man har sagt, så vill man ju inte erkänna att man har sagt det eller det.

I mitt fall så är det så att jag gör skillnad på betydelsen av löften. Löften gentemot mig själv bryter jag rätt ofta. När det gäller löften gentemot andra så bryter jag dem utan samvetskval, när de inte påverkar dem negativt att jag så gör. Däremot om ett löftesbrott skulle påverka andra människors negativt, då avstår jag från att bryta dem.

Hsh ligger hela denna diskussion helt utanför trådens ämne så det bästa vore  om du slutade att ta upp det i inlägg efter inlägg.

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-15 10:36:37 följande:
    Jodå, självklart har jag den kapaciteten. Generalisera kan man göra när man har ett tillräckligt statistiskt underlag för att göra den eller den generaliseringen. Det finns statistiska begrepp man kan använda sig av för att specificera exakt vilka generaliseringar man kan göra utifrån en viss mängd data. Helt klart är att man inte kan generalisera utifrån enskilda fall. Utifrån enskilda fall kan man bara framställa hypoteser (vilka man sen kollar av med verkligheten).
    Som svar på din fråga så kanske det inte är så märkligt egentligen att folk inte står för vad de sagt - men vi är väl alla produkter av våra ursprung. Själv kommer jag från en typisk arbetarklassmiljö där det var en hederssak att "lagt ord ligger". Sånt sitter i - ja, jag skulle skämmas en smula om jag skrev att detta är mitt sista inlägg i tråden och sen inte klarade av att stå fast vid mitt ord.
    Nu hittar du på igen. Jag står ju visst för jag jag har sagt. När man inte står för vad man har sagt, så vill man ju inte erkänna att man har sagt det eller det.

I mitt fall så är det så att jag gör skillnad på betydelsen av löften. Löften gentemot mig själv bryter jag rätt ofta. När det gäller löften gentemot andra så bryter jag dem utan samvetskval, när de inte påverkar dem negativt att jag så gör. Däremot om ett löftesbrott skulle påverka andra människors negativt, då avstår jag från att bryta dem.

Hsh ligger hela denna diskussion helt utanför trådens ämne så det bästa vore  om du slutade att ta upp det i inlägg efter inlägg.

Hur vet du att ditt brott mot löftet att sluta skriva i tråden inte påverkar andra negativt? Det kan ju ha funnits någon som ansett att du är en man som står fast vid sitt ord - eller någon annan som tröttnat på stollerierna om batikhäxor och drog en lättnadens suck när du påstod att ditt sista inlägg var ditt sista.

Nåja, jag har faktiskt sett trådar där enskilda personer gjort piruetter i form av upprepade påstående att detta är deras sista inlägg.

Detta är för övrigt inte mitt sista inlägg i tråden. Jag måste ju kommentera de våldsamma generaliseringar du och SD-damen gjorde utifrån hennes påhittade exempel om SFI-undervisningFlört
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-15 10:30:59 följande:
    Alltid lika roligt när SD-fans gnäller om PK. Finns fan inget parti som är så PK-skitnödiga som SD - de ska hela tiden ändra i sina texter för att låta mindre rasistiska, mindre homofoba, mindre misogyna. Så fort en text läggs upp och den får minsta kritik så "försvinner" den, och en ny, mer PK-aktig en kommer upp.

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-15 11:03:41 följande:
    Detta är för övrigt inte mitt sista inlägg i tråden. Jag måste ju kommentera de våldsamma generaliseringar du och SD-damen gjorde utifrån hennes påhittade exempel om SFI-undervisningFlört
    Så, men då vore det på sin plats att du citerade nåt inlägg där jag har skrivit om det...

Jag kan bespara dig arbetet med att leta. Du kommer ändå inte att hitta nåt, eftersom jag inte har skrivit nåt om det öht.

Varför kan du inte hålla dig till sanningen?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-15 10:30:59 följande:

Så nu skäller du på Sd för att partiet skulle vara pk, när du ju tidigare har talat dig varm för pekåismen! Snacka om bakvänt resonemang.

Ungefär som när diktatorn ger sig på demokratiska partier för att de skulle vara odemokratiska.
  • realist14
    nihka skrev 2014-07-15 00:25:50 följande:
    I min kommun ser det iaf inte ut så.

Säkert är det så att man ibland hamnar snett, men det är som regel inte eleverna som formar verksamheten. Den "kultur som finns på SFI" är styrd av lagar och förordningar. SFI lyder under skollagen och omfattas av skolreformen 2011.
    Jo jo men skollagen bryr sig inte om hur man möblerar i klassrum.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-15 11:21:22 följande:
    Så, men då vore det på sin plats att du citerade nåt inlägg där jag har skrivit om det...

Jag kan bespara dig arbetet med att leta. Du kommer ändå inte att hitta nåt, eftersom jag inte har skrivit nåt om det öht.

Varför kan du inte hålla dig till sanningen?
    Tja, som jag redan skrivit så hade du en diskussion med din meningsfrände SD-damen om SFI-undervisningen utifrån hennes exempel där hon påstod att ett studieförbund hon namngav hade könssegregerat undervisningen.

Inläggen togs bort, liksom några av mina - enligt modereringen på grund av att jag citerat dessa inlägg. Jag lär väl ha dina inlägg som hängde med i meddelandet från moderatorn kvar i inboxen, liksom du själv. Jag föreslår att du studerar era generaliseringssaltomortaler i din inbox.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?