• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    tobbe01 skrev 2014-07-21 18:21:11 följande:
    Varför?
    Hon redogjorde för hur det kan vara att vara av annat ursprung i Sverige. Riktigt målande utan att hon gjorde sig till någon stackars krake eller offer.
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-07-22 20:31:48 följande:
    1) Inte alls. Däremot ska man inte ge sken av att "sådana" är dom. Det kallas rasism.

2) Varken utländska killar eller SD-politiker är någon homogen grupp, men om jag var tvungen att möta en av dem i en mörk gränd så väljer jag inte ett gäng SDare från Avpixlats kommentatorsfält, men ändå hellre dem än ett gäng från SvP eller Svenska motståndsrörelsen eftersom det finns grader av helvete.

3) Invandring kostar i regel inte, men däremot kostar flyktingmottagning. Skilj på dem.

Önskvärt är att en del läser istället för fantiserar och sedan kliver av sina höga hästar och byter nick till något mer realistiskt. Föreslår "Livlig fantasi".
    Vänta lite nu. Flyktingar är ju invandrare. Så då kostar invandringen. Sen finns det även andra grupper än flyktingar som kostar. Faktumet är att de flesta invandrare kostar pengar.
  • Flash Gordon
    Velouria skrev 2014-07-22 14:26:29 följande:

Illa Men det är ju så typiskt SD, att alltid framställa sig som större och populärare än de är. Bl.a. en del genom att frenetiskt skriva på internet, alltså en liten klick skit skriver alldeles för mycket, och en del genom att göra så här

corren.se/nyheter/sverige/sd-kandidater-utan-att-veta-om-det-7171841.aspx

Du gör nog klokt i att vänta ett tag och se hur den historien utvecklar sig. Den verkar nämligen ta sig dåligt i övriga media, om man säger så.

SD lokalt har alltså gått ut med att samtliga 100 namn på listan har skrivit under dels en vandelsförsäkran till partiet, dels en ... ja vad nu pappret heter ... som kandidaterna ska skriva under och lämna in till länsstyrelsen för att vara valbara.

OM partiet ljuger så är det enkelt för tidningen att visa på att dessa underskrifter inte finns hos länsstyrelsen. Vi får väl se om de lyckas med den saken. Den lokale SD-ledaren låter nämligen lite fööör säker på sin sak för att man ska tro att han blåljuger om någonting som är så enkelt kollat.

Det enda tidningen i praktiken har, än så länge, är att fyra stycken (av de hundra) påstås inte ha förstått att de stod på listan plus att någon har flyttat från kommunen sedan listan upprättades.
  • Flash Gordon

Och med den påstådda granskningen av SD:s lista med 100 namn som exempel (och för all del - den här tråden också) så undrar jag om media och SD:s motståndare verkligen inte har fattat ett dugg - tre val senare.

Tramsa, raljera, hitta på. Håna & flina och dunka rygg på varandra. Demonisera.

Det fungerar uppenbarligen rätt dåligt som metod för att stoppa SD. Fungerade inte valet 2010. Inte i kyrkovalet senast och inte i EU-valet.

Så, vad göra? Hmm ... nu gnuggar vi våra hjärnceller ihop så gott vi kan och kommer på ... vadå?

Jo, vi gör samma sak igen. Skam den som ger sig.

Mmm ... lycka till!

• Flash Gordon

Än mer dumheter i "100-affären":

Hon som är ansvarig för ledarsidan på tidningen som "granskat" SD går ut på twitter och kallar SR Lokalradion för "SD:s nyttiga idioter" för att den låter SD få svara på kritiken och anordnar en kort debatt mellan SD och chefredaktören!

Verkligen?

Lokalradions journalist är alltså "nyttig idiot" för att han väljer att själv kontrollera historien och inte blint litar på det tidningen påstår?

Är SD:s mest fanatiska motståndare så desperata?

• nihka
    realist14 skrev 2014-07-22 20:46:55 följande:
    Men sådana är dom- går såå bra ang sd-politiker, där hade du problemet.
    Men om retoriken ska vara sådan att en hel grupp måste vara skyldiga 100 procent, tja då kan du ju inte säga någonting om nazisterna heller, vad jag vet så fanns det de som vägrade lyda order så ALLA höll ju då inte på med ondskefullheter. Blir problematiskt då.

Nej ingen vill möta hotfullhet oavsett från vem det är väl rätt uppenbart.

Invandring får väl ändå ses som ett allmänt begrepp men även om jag hade bytt ut orden så hade det jag skrev gällt.

Läser vad?? Misstänker att jag är betydlig mer påläst än många både vad gäller åsikter  i olika forum samt nyhetsrapportering och utredningar.
    Men vi struntar i det- de tre små konklusioner jag räknade upp här och som var det du svarade på behöver man inte annat än läsa trådarna här för att se.
    Enkel sammanfattning bara, känner inte ens att jag kommer upp i ponny-höjd med den lilla "utredningen"
    Din fantasi skenar iväg med dig igen. Visa mig ETT enda inlägg där jag påstår det du påstår att jag påstår.

Bara för att du så som flera andra inte kan skilja på invandring och flyktingmottagning blir de ju inte samma sak.
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-07-22 20:53:30 följande:

Det är trendigt att hata SD. Precis som alla ska ha en iPhone, MacBook, HappySocks och Urban Ears lurar. Svenskar är det mest fårskockande folket på planeten. Det är jobbigt om man sticker ut ur mallen.

Också en populär myt ofta dryftad bland SDare - att svensken skulle vara särskilt lättledd. Hur lättledd är man inte om man går på den
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-07-22 20:59:26 följande:
    De röstar ju inte så som du säger alls. I EU-valet var valdeltagandet 51% och 9,67% av dessa röstade SD.
    I samtliga opinionsundersökningar ligger SD på ungefär 10%. Det innebär att de övriga 90% av rösterna går till något annat parti.
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-07-22 22:54:58 följande:
    Också en populär myt ofta dryftad bland SDare - att svensken skulle vara särskilt lättledd. Hur lättledd är man inte om man går på den
    Tja, har man aldrig varit utomlands på riktigt, förutom den där All-Inclusive till Rhodos eller Koh Chang, så är det svårt med distansen och att kunna se dessa företeelser. Sen kommer du gående med din Canada Goose eller PEAK-jacka och undrar varför jag säger som jag säger.
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-07-22 21:03:48 följande:
    Vänta lite nu. Flyktingar är ju invandrare. Så då kostar invandringen. Sen finns det även andra grupper än flyktingar som kostar. Faktumet är att de flesta invandrare kostar pengar.
    Nej, flyktingar är ...flyktingar. Man söker inte asyl och sedan invandrar.

Nej, de flesta invandrare kostar inte pengar.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?