• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    StackarsMia skrev 2014-07-22 23:26:52 följande:
    Ja, det är precis det jag menar. Debet och kredit handlar ju om intäkter kontra utgifter. Det är ju så vi har koll på finanserna. Problemet med dagens invandring är att det är mycket minus och för lite plus. Då går ekonomin sämre, och det blir mindre lön till de anställda. Det blir färre investeringar och framtidens tillväxt kan bli hotad.
    Jag tror förvisso inte att Sd:s växande stöd beror på ekonomin som sådan. Den är en del av det, men till största delen handlar det nog om missnöje med nedmonteringen av välfärden och av strukturomvandlingen i stort. Det finns ju ganska gott om pengar i Sverige, och också i hushållen, men vi har fått en stor social och ekonomisk underklass, en följd av medveten politik från etablissemangets sida.

Det är bara det att de underskattade demokratins kraft, folkets resning.
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-07-22 23:35:06 följande:
    Och blir vi klokare att att se att enbart 12% håller med S, eller att enbart 7% håller med M?
    Ja, om du vill se till hur många som röstade i EU-valet så ser det ut så. EU-valet som SD drog så stora växlar på var ju inte mycket till framgång. 5%.
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-07-22 23:36:31 följande:
    Tyvärr kostar ju vissa mer än andra. Flyktingar kostar som grupp mest av alla. Ofta mer än alkisar och pundare.
    Ja, det kostar att hjälpa flyktingar.

Ger dom dig bra mat?
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-07-22 23:44:52 följande:
    Nej, man invandrar inte först och sedan söker asyl. Man söker asyl direkt.
    Okej, vi lägger ner just detta, då jag skrev om att man inte får asyl innan man invandrat.
  • StackarsMia
    Philipsson skrev 2014-07-22 23:46:26 följande:
    Jag tror förvisso inte att Sd:s växande stöd beror på ekonomin som sådan. Den är en del av det, men till största delen handlar det nog om missnöje med nedmonteringen av välfärden och av strukturomvandlingen i stort. Det finns ju ganska gott om pengar i Sverige, och också i hushållen, men vi har fått en stor social och ekonomisk underklass, en följd av medveten politik från etablissemangets sida.

Det finns inte alls gott om pengar i Sveriges hushåll. Det finns bara gott om inflationssabbade krediter. Om den gemene svensken sålde allt de hade och flyttade till ett hyresboende, skulle deras intjänade besparingar ta slut ganska fort.
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-07-22 23:47:19 följande:
    Ja, om du vill se till hur många som röstade i EU-valet så ser det ut så. EU-valet som SD drog så stora växlar på var ju inte mycket till framgång. 5%.
    Tja, ligger Sveriges andra största parti enbart 2% över, känns det genast varmt i hjärtat. Dock är det ju fingerade siffror som inte alls stämmer med verkligheten.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-07-20 20:30:56 följande:

Sakta i backarna nu! Vem har sagt att ekonomin har "enbart och uteslutande med invandringen att göra"? Eller är det som vanligt, att du själv har hittat på det argument du sen argumenterar mot?

Ni Sd-hatare använder er ofta av den taktiken, av den demagogin, har jag märkt. Är ni rädda för att vara sakliga?

Den så kallade taktiken heter halmgubbe och visst kan man läsa det så, om man vill, eller så läser man det med lite humor och en nypa salt, så som tänkt.

Visst kan vi vara sakliga! Vilka ekonomiska fenomen tar då Sverigedemokraterna - eller för alla del även deras väljare - upp som en nyckelorsak, utöver invandringen, som då förklarar det negativa i dagens ekonomiska situation.
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-07-22 23:52:38 följande:
    Ja, det kostar att hjälpa flyktingar.

Ger dom dig bra mat?
    Jag brukar få ganska bra mat, ja. Oftast lagar jag den dock själv, då jag råkar laga ganska bra mat. Vad var poängen?
  • StackarsMia
    Philipsson skrev 2014-07-22 23:46:26 följande:

Till största del handlar det ju om att samhället har förvandlats till ett monster. Värdekonservativa människor gillar inte detta. Då växer missnöjet. Det är ju givetvis en mix av dålig politik, dåliga människor och en rad andra faktorer. Men faktumet är att vi är nu här, det går inte att förneka. Vad gör vi åt det?

Inget parti verkar bry sig. Huvudet i sanden, medans utanförskapsområden växer markant, folk rånas dagligen och anställningar blir mer otrygga.
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-07-20 19:31:42 följande:

Tryckte iväg av misstag. Det skulle stå:

Oavsett alla andra faktorer som kan ha negativa effekter på vår samhällsekonomi, så blir det inte BÄTTRE av att DESSUTOM ta in hundratusentals människor som inte kommer att kunna försörja sig själva på många år. Om någonsin. Det behöver man inte ens ha grundläggande intelligens för att förstå.

Det krävs dock grundläggande intelligens för att förstå att begreppet "bättre" är relativt. Tror du helt seriöst att ingen svensk/svenskt fötetag går vinnande/stimulerade ur dagens invandrig- och flyktingpolitik och tror du att dessa, egentligen självklara vinster och stimulans, samhällskunskap A, inte gynnar nationen i sin tur?

Det är knappast fel att vilja ha något annorlunda men det betyder inte att vad som helst är "bättre" och för all del knappast bättre för samtliga i Sverige.

Exakt vad pekar på att Sverige inte hamnar i samma ekonomiska position som Finland och Danmark, om vi skär ner på folktillväxten till det snarlika?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?