• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • realist14
    nihka skrev 2014-07-22 22:51:04 följande:
    Din fantasi skenar iväg med dig igen. Visa mig ETT enda inlägg där jag påstår det du påstår att jag påstår.

Bara för att du så som flera andra inte kan skilja på invandring och flyktingmottagning blir de ju inte samma sak.
    Nja nu var inte den lilla utredningen endast till och om dig...jag kanske gillar dig lite men det var ingen  hyllning

Skramlade ihop det jag hade läst rätt mycket av i olika trådar, du bidrog sannolikt men det var måånga olika människors inlägg.

Jodå jag kan skilja, men använde mig av ett generalisernade begrepp dvs all invandring, då ingen är gratis helt eller hur. så borde det gå för sig.
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-06-05 19:41:54 följande:
    Mm, och om jag hade gått för att lyssna på, säg Gudrun Schyman - inte för att jag direkt sympatiserar med hennes åsikter utan för att hon är en gudabenådad talare - och hennes tal hade störts ut av aktivister som ogillar F! så hade inte jag ansett att polisen hade läget under kontroll om hon inte kunde nå dem som kommit dit för att lyssna på henne.

SD har ju för vara att odla en offerroll - och de här gångerna blev de verkligen offer för personer som anser sig ha rätten att bestämma vems åsikt som ska få framföras offentligt.

Inget annat parti skulle ha accepterat att deras ledare blev behandlad på det sätt som de som är så rädda för Åkessons åsikter att de måste tysta honom uppträdde mot Åkesson.
    Att polisen har haft läget under kontroll är deras egna ord. Jag har inte varit på plats.

Ja, folk som har ÅSIKTEN att SD inte ska få höras offentligt. En åsikt som varken du eller jag delar. Men som sagt. Vi har åsiktsfrihet i Sverige. 

Det är oroväckande att även ledande Miljöpartister nu börjar hävda att det är odemokratiskt att störa politiker som håller offentliga tal. För det finns ingen sådan lag eller rättighet. Det är INTE så jag ser på demokrati.

Demokrati betyder folkstyre, inte politikerstyre. Om det är någon som verkligen får räkna med att bli störd och utfrågad på allmän plats så är det en folkvald politiker.

Att SD spelar offer försöker jag ignorera. Deras politiska strategier påverkar inte min åsikt.

I en perfekt värld så önskar jag självklart att du ska få lyssna på Gudrun på offentlig plats utan att bli störd. Men jag anser inte att det är en rättighet. Däremot har du en rättighet att bua och protestera mot Gudrun om du vill.

Tycker som sagt att den här debatten är lite historielös och att oron över att folk stör torgmöten är något av ett I-landsproblem. Torgmötena spelar inte längre en lika avgörande funktion.  Partierna har massor av kanaler för att nå ut med sin politik.
    (Återigen så är det alltså inte ok att sabotera möten, bara att störa och protestera)

Det verkar som om att fler och fler har fått för sig att KRÄVA att demokrati och yttrandefrihet SKA vara artig och tolerant och välartad. Men det är ienligt mig inte nte så. Har aldrig varit så.

I en diktatur kan människor tvingas vara artiga och välartade.

Demokrati och yttrandefrihet är inte artigt och välartat, utan ofta bråkigt och störigt och besvärligt och uppkäftigt.

Att bygga ett samhälle där alla får yttra sig, där alla ska ha samma rätt att vara med och styra, oavsett vilka åsikter de har, är svårt och besvärligt. Men det är värt det.

Vår demokrati har inte vuxit fram genom harmoni och artighet. Den har ofta vuxit fram genom protester och bråk.

Och så är det ju ännu mer internationellt.

Har ännu inte sett dig svara på om du tycker att det är lika fel när gamla ANC-anhängare stör ut den nuvarande partiledarens tal när han helt förvränger Mandelas budskap?

Det är ofta när hetsiga debatter och konflikter uppstår som demokratin utvecklas. När kulturkrockar tvingar oss att lösa konflikter och problem så går samhället ibland framåt.

Ett påtvingat harmoniskt och artigt samhälle löper nog större risk att stagnera.

Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • realist14
    Digestive skrev 2014-07-23 00:56:02 följande:
    I proportion till vad, naturlig folktillväxt? En för låg folktillväxt är ingen utgift eller kostnad, men likt förbannat kan faktorn rämma nationer ekonomiskt - blir det inte liiite naivt att aldrig se/ta upp/ta hänsyn till andra faktorer än "utgifter"?

Sverige är inget företag och kan inte lyckas som nation om Sverige just hanteras som ett företag. Det är inte så simpelt att faktorerna "vint" och "utgift" styr och ställer allt - och det räcker med enbart faktorn "nödvändig stimulation" för att göra det hela avsevärt mer komplext.

Det är så fantastiskt enkelt - Sverige är inget företag! Om så vore så hade vi kunnat reda upp alltihop med blott nedskärningar (dra ner på "utgifter" så långt som möjligt). Ser då verkligheten så simpel ut - att vi får en starkare ekonomi i Sverige, om vi exempelvis skär ner på all personal inom det offentliga med 20%? Svar: Nej, givetvis inte.

Och med samma logik så blir inte Sverige automatiskt rikare/mer välbärgat om vi "skär ner" anmärkningsvärt mycket på folktillväxten.

Du bor i ett land, i en nation - inte i ett företag. Nationen du bor i går under ett högdynamiskt ekonomiskt system, som ett bokslut inte riktigt kan sammanfatta.
    SOm kostnad bara. Inte i proportion. Om du dricker fem flaskor skumpa om dagen så kostar det för din privatekonomi, punkt. Man behöver inte ställa det i proportion öht. det urholkar din ekonomi (frånsett att du blir alkig på köpet)
  • realist14
    Digestive skrev 2014-07-23 03:27:40 följande:
    Kanske dags att inse att Sverige förändras och påverkas utav mer än enbart invandring och invandrare? Klyftorna mellan de så kallade samhällsklasserna växer och växer, men det har ingenting med saken att göra, mer än att det - för en sverigedemokrat - har sina outtröttliga rötter i invandringen.
    Ja det där tål att belysas ordentligt för det kommer i skymundan i debatten. Sannolikt till moderaternas oföreställda glädje. Fy vad de har förstört landet . Och värre blir det.
  • Dorian Ertymexx
    Digestive skrev 2014-07-23 00:56:02 följande:
    I proportion till vad, naturlig folktillväxt? En för låg folktillväxt är ingen utgift eller kostnad, men likt förbannat kan faktorn rämma nationer ekonomiskt - blir det inte liiite naivt att aldrig se/ta upp/ta hänsyn till andra faktorer än "utgifter"?

Sverige är inget företag och kan inte lyckas som nation om Sverige just hanteras som ett företag. Det är inte så simpelt att faktorerna "vint" och "utgift" styr och ställer allt - och det räcker med enbart faktorn "nödvändig stimulation" för att göra det hela avsevärt mer komplext.

Det är så fantastiskt enkelt - Sverige är inget företag! Om så vore så hade vi kunnat reda upp alltihop med blott nedskärningar (dra ner på "utgifter" så långt som möjligt). Ser då verkligheten så simpel ut - att vi får en starkare ekonomi i Sverige, om vi exempelvis skär ner på all personal inom det offentliga med 20%? Svar: Nej, givetvis inte.

Och med samma logik så blir inte Sverige automatiskt rikare/mer välbärgat om vi "skär ner" anmärkningsvärt mycket på folktillväxten.

Du bor i ett land, i en nation - inte i ett företag. Nationen du bor i går under ett högdynamiskt ekonomiskt system, som ett bokslut inte riktigt kan sammanfatta.
    Notera hur det alltid är invandringsbaserad befolkningstillväxt de är emot, aldrig födelsetal, som SD ju vill öka. Fast det är MYCKET dyrare än invandring. Så att kostnaden skulle vara vad de oroar sig för är bara skitsnack, det är bara en ursäkt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-23 11:19:54 följande:
    Notera hur det alltid är invandringsbaserad befolkningstillväxt de är emot, aldrig födelsetal, som SD ju vill öka. Fast det är MYCKET dyrare än invandring. Så att kostnaden skulle vara vad de oroar sig för är bara skitsnack, det är bara en ursäkt.
    Du läste inte mitt inlägg va? Men så, gör det då, demagog!
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-21 00:03:20 följande:

Enligt SENTIO har nu Sd 13,5%: redir.opoint.com/&OpointData=7bac3c2912a43485ce66b1162a3762c8JmlkX3NpdGU9MTMzMDQmaWRfYXJ0aWNsZT0xMDg5JmlkX3VzZXI9MTQxMSZpZF9hcHBsaWNhdGlvbj0xMDAwMDA4JmlkX3BhcnRuZXI9MiZsYW5nPW5vJm1vbj0xJm1hdGNoZXM9IlNlbnRpbyI0ICJTZW50aW9zIjU=

Hm, glömde kommentera denna godbit.

Jag tror det det finns minst tre inlägg från SD-kramare i den här tråden som hänvisar till just denna Sentios gissning.

Ett fenomen som belyser SD-kramarens oförmåga att orientera sig i och att hantera information.

Sentio ligger regelmässigt över de andra opinionsinstituten i sina gissningar avseende stödet till Åkesson-sekten. 

Inte desto mindre blir kramarna alldeles till sig över en enskild resultatredovisning och detta trots att Sentio redovisat såväl högre som lägre siffror för SD.

Mycket av stollerierna kring SD beror tveklöst på att SD-kramarna måste ha sysslat med något annat än att ta del av grundskolans undervisning.

Kanske att de lekte batikhäxespaning i stället - och har fortsatt på den vägen in i vuxen ålder, månne. 

Och snart har vi ett val där SD gissningsvis får lite lägre stöd än de fick vid valet till EuropaparlamentetSkrattande
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • mackarnrackarn
    FDFMGA skrev 2014-07-23 12:20:59 följande:

Jag tror det det finns minst tre inlägg från SD-kramare i den här tråden som hänvisar till just denna Sentios gissning.

Ett fenomen som belyser SD-kramarens oförmåga att orientera sig i och att hantera information.

Sentio ligger regelmässigt över de andra opinionsinstituten i sina gissningar avseende stödet till Åkesson-sekten. 

Inte desto mindre blir kramarna alldeles till sig över en enskild resultatredovisning och detta trots att Sentio redovisat såväl högre som lägre siffror för SD.

Mycket av stollerierna kring SD beror tveklöst på att SD-kramarna måste ha sysslat med något annat än att ta del av grundskolans undervisning.

Kanske att de lekte batikhäxespaning i stället - och har fortsatt på den vägen in i vuxen ålder, månne. 

Och snart har vi ett val där SD gissningsvis får lite lägre stöd än de fick vid valet till EuropaparlamentetSkrattande
    Nu är det väl så att gällande SD:s siffror så var Sentio den mest korrekta vid valet med en miss på 0,2. Mest troligt för att det är ett Norskt institut och inte ett PK-Svenskt.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-23 12:20:59 följande:

Fast nu är det så, att SENTIO var det opinionsinstitut som hade bäst samstämmighet mellan opinionsundersökningarna gällande Sd och resultatet i valet-10. Alla andra institut - Bortsett från Synovate (som ist överskattade sympatierna för Sd) -underskattade sympatierna Sd å det grövsta! I juli-10 gav SENTIO:s undersökning 5,7% och 5,7% var det Sd fick i september!

Angående detta skriver Henrik Ekengren Oscarsson (vid Gbg:s universitet): "I de svenska Väljarundersökningarna (stora urval och besöksintervjuer) som jag ansvarar för tillsammans med Sören Holmberg, tenderar SD att vara systematiskt underskattade. Exempel: I Europaparlamentsvalet röstade 3,3 procent på SD men i Europaparlamentsvalundersökningen var det bara 1,6 procent som uppgav SD-röstning."

www.henrikoscarsson.com/2010/06/sa-slutar-riksdagsvalet-2010.html

Så att i sammahnaget använda sig av SENTIO, är mycket klokt. :)

Nice try...:)
  • Gert

I morgon torsdag, 24/7, kommer migrationsverket min sin prognos. Enligt källor inifrån verket är budgetunderskottet så stort att det kommer skicka chockvågor till finansdepartementet.

Det är vad SD har sagt hela tiden, men då har de blivit kallade för rasister.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?