• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert
    MuppinCowboy skrev 2014-07-29 13:17:01 följande:
    Nu fortsätter du ju samma stil, du och jag må ha vilka åsikter som helst men man kan inte ändra på siffror rena fakta.

Så om vi håller oss till de fakta som finna i länken du presenterade:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Sjukvården, Skola och Utbildning, Sysselsättning/arbetslösheten, Landets ekonomi, Äldreomsorg, Miljö/Klimat" är de frågor som anses vara viktigast
    (Invandring har tappat en placering angående vad som är de viktigaste frågorna och kommer nu först på 7:e plats, värt att notera är att det var miljö/klimat som gick om.)

Poängstatistiken som du hänvisade till: (här alltså med de partier du valde att inte ta med av någon anledning och i rätt ordning)

S 468 poäng
    M 382 poäng
    MP 137 poäng
    V 130 poäng
    SD 103 poäng
    FP: 84 poäng
    C: 73 poäng
    KD: 65 poäng
    Fi: 34 poäng

När det gäller vilket parti man anser är bäst på respektive politisk sakfråga så ser det ut så här:
    "Socialdemokraterna anses vara bästa parti i 15 av 25 politiska områden, Moderaterna 7,
    Miljöpartiet2,
    Sverigedemokraterna 1"
     ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi kan bara spekulera i varför du valde att utesluta viss information, förändra ordningen osv osv.

Att du vill tolka det positivt utifrån din åsikt är visserligen förståeligt men ska man ge fakta bör man skilja på vad som är fakta och vad som är egna åsikter, man bör heller inte ändra eller försöka framställa fakta på annat vis än vad det faktiskt är - inte om man vill behålla trovärdighet.
    Du kan fortfarande inte förstå att invandring/integration blir viktigare för väljarna medan andra frågar minskar i popularitet. Vi kan bara spekulera i varför du utelämnar en sådan viktig information. Jag har heller aldrig påstått att invandring/integration är den viktigaste frågan för svenska folket.

Sverigedemokraterna har fortfarande mer poäng än FP, KD, C  och Fi.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2014-07-29 13:24:24 följande:
    Ja förödande eftersom SD presenterar sig som alternativet till "sjuklövern". Ett alternativ som alltså inte ens de egna väljarna anser rymmer någon direkt kompetens inom andra områden än invandringspolitiken.

Det är osannolikt att blockpolitiken kommer att brytas upp efter valet. Det kan nog bara ske om SD hamnar i en vågmästarroll så att de andra partierna tvingas söka nya samarbeten för att hålla främlingsfientligheten borta från vågmästarrollen.
    Det är mer sannolikt än osannolikt att blockpolitikern kommer brytas upp. Dels för att Stefan Löfven har lovat att bryta upp blockpolitiken och att blockpolitiken inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle.

Nu kommer du med känsloargument och påstår att SD är främlingsfientliga. Det är bara så löjligt. Är inte alla partier främlingsfientliga eftersom inget parti vill ha fri invandring?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-29 10:13:16 följande:
    Just ja, glömde kommentera Novus. Jag utgår från den senaste mätningen, det har kommit två efter den du räknat på.

Ja, jag tycker att det finns två partiet undersökningen är förödande för om den stämmer någotsånär med verkligheten: C och SD.

20 procent av de 66 procent (tror jag det var) som har en åsikt anger att SD har den bästa invandringspolitiken. I ett annat politiskt klimat där SD hade något annat parti att samarbeta med skulle detta eventuellt kunna räcka långt - men SD har ingen samarbetspartner och vad gäller övriga politiska frågor som ekonomi, miljö, sysselsättning verkar inte ens sverigedemokrater tro på partiets förmåga.

Jämför med Miljöpartiet som har två "bästa parti"-områden - miljö/klimat och energi. Det blir lite som att bygga pussel, miljön anses vara en av de viktigaste frågorna och just där ligger S mycket lågt - pusslet blir alltså mer komplett med S + MP, där de tillsammans anses ha bäst politik i sju av de 10 viktigaste frågorna. Som du såg i den gamla undersökningen skiljer det i övrigt inte mycket mellan SD och MP, men det spelar ingen roll - en röst på MP innebär påverkan i den riktning man önskar inom ett område man anser viktigt. En röst på SD vid senaste valet har i praktiken inneburit att invandringspolitiken blivit mer liberal än vad den skulle ha blivit med SD utanför riksdagen.

Notera också att det är så gott som dubbelt så många som anger MP som bästa parti avseende miljöpolitik som det är för SD och invandring.

Att resultatet kan vara förödande också för C beror på att de inte har någon riktig profilfråga, FP har skolan och KD familjen medan C har ganska lågt inom Annie Lööfs område, näringspolitiken. De ligger också rätt lågt vad gäller glesbygd/regionalpolitik som antagligen är den nisch där de skulle ha haft förutsättningar att lyckas profilera sig om inte Stureplanscentern tagit över.

En intressant aspekt man annars kan utläsa är att M borde ha goda förutsättningar att kunna rycka upp sig. Ett parti som anses ha ha den bästa ekonomiska politiken av en tredjedel av de som tagit ställning har potential även om rimligen en stor del av den potentialen ligger i att kunna sno väljare från andra borgerliga partier.

Sammanfattningsvis. SD är ett ensamt parti, mycket ensamt - och inte ens de egna väljarna tycks ha förtroende för partiets förmåga i på andra områden än deras profilfråga.

Länk till junimätningen:

www.novus.se/media/32581/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_juni_2014.pdf
    Har du inget annat att göra om dagarna än att spy galla över Sd?

Och sen, varför påstår att du att Sd är ett främlingsfientligt parti, ett påstående du ju inte kan belägga? Att Sd är ett invandringskritiskt parti, däremot, råder däremot inget tvivel. Märk väl: Inte invandrarkristiskt.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-29 10:47:05 följande:

Gör dig inte dum.

Hur "humant" är det då, att tillåta att dessa lycksökare/lycksökerskor fortsätter att lura våra kärlekstörstande släktingar, vänner och grannar..? Vad tror du att det gör för självkänslan, när man inser att den man investerat all sin uppdämda förmåga till kärlek i... har fått tänka på någon annan för att få upp den? Och hela tiden bara haft målet i sikte, att få PUT här, leva på bidrag, och ta hit något yngre och snyggare från hemlandet som "anhöriginvandrare"..?

Jag vet fall där en man hela tiden varit trolovad med en flicka i hemlandet, samtidigt som han gjort en svenska sin kur, gift sig med henne och skilt sig igen. Med flickans och hennes familjs goda minne, för att hon ska få komma hit sedan och få ett bättre liv på bidrag än hon kan få i hemlandet.

Det finns väl ingen garanti i kärlek, och jag tycker inte att staten bör lagstifta för att minska brustna hjärtan. Dina anekdotiska "bevis" för eventuellt samvetslöst utnyttjande av ensamma, svenska hjärtan gör inte dina lagförslag mer välförankrade.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-29 10:48:48 följande:

Det är rena vinstlotten att bo i Sthlm enl dig? Behöver ju inte vara så att alla vill dit, eller att just den som bor på annan ort skulle vilja flytta till stockholm med någon slags given automatik bara för att hen träffar någon,

Vi har ju en bostadskö annars...

Det behöver ju inte vara så att alla skulle vilja flytta till Sverige med någon slags given automatik bara för att hen träffar någon.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-07-29 14:10:47 följande:

Har du inget annat att göra om dagarna än att spy galla över Sd?

Och sen, varför påstår att du att Sd är ett främlingsfientligt parti, ett påstående du ju inte kan belägga? Att Sd är ett invandringskritiskt parti, däremot, råder däremot inget tvivel. Märk väl: Inte invandrarkristiskt.

Må så vara, men det är tydligt, exempelvis i aktuell tråd, att många sympatisörer är invandrarkritiska och främlingsfientliga och anger detta som anledning till sin röst på SD.
  • MuppinCowboy
    Gert skrev 2014-07-29 13:28:38 följande:
    Du kan fortfarande inte förstå att invandring/integration blir viktigare för väljarna medan andra frågar minskar i popularitet. Vi kan bara spekulera i varför du utelämnar en sådan viktig information. Jag har heller aldrig påstått att invandring/integration är den viktigaste frågan för svenska folket.

Sverigedemokraterna har fortfarande mer poäng än FP, KD, C  och Fi.
    Jag vet inte om det är så att du omdetetet inte förstår eller helt enkelt medvetet försöker förvanska det siffror och fakta vi alla kan se.

Fakta: Invandrarfrågan har har gått bakåt ett steg till och finns nu alltså först på plats nr 7 som viktigaste frågan (Miljö och Klimat har gått om som viktigare)

Och visst kan man säga att SD har mer poäng än dom som ligger bakom det ser ju så mycket 'trevligare och imponerande' ut än att faktiskt påpeka alla de partier som ligger framför dvs S, M, MP och V Drömmer

Så om du vill jubla över att SD har mer poäng än de som placerar sig i botten så är det helt ok, men alltså lite ungefär som att säga 'Jag tog brons när vi tävlade!!' 'Hur många tävlande var ni då'? '4..'

Förstår du? Självklart vill du se det positiva men att förvanska och framställa saker i annat läge än vad dom egentligen är förändrar inget för fakta är att S, M, Mp och V är bättre poängmässigt än SD.
    Och SD's stora 'flaggskep' invandringen kommer alltså inte förrän på 7 plats då man backat ett steg på vilka frågor som är viktigast.

Hur du ens kan med att säga att det blir viktigare när det har backat ett steg är lite komiskt faktiskt. Fakta visar på att miljö/klimat tydligen alltså är viktigare, att du envist hävdar motsatsen fast vi alla kan läsa siffrorna är faktiskt lite pinsamt och du hjälper inte direkt till att värva röster år SD, vilket man å andra sidan borde vara tacksam för.
    Men fakta är fakta och fibblande med siffror osv är bara ofint och ett otrevligt sätt att dumförklara väljarna.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Gert
    MuppinCowboy skrev 2014-07-29 15:09:19 följande:
    Fakta visar på att miljö/klimat tydligen alltså är viktigare, att du envist hävdar motsatsen fast vi alla kan läsa siffrorna är faktiskt lite pinsamt och du hjälper inte direkt till att värva röster år SD, vilket man å andra sidan borde vara tacksam för.
    Jag har aldrig hävdat motsatsen. Det är du som har fått för dig att jag hävdar motsatsen. Jag skriver bara att invandring/integrationsfrågan har blivit en viktigare fråga för svenska folket, medan andra frågor har minskat sedan mars.

Jag har aldrig påstått att invandring/integration är en viktigare fråga är andra frågor. Men invandring/integrationsfrågan blir viktigare och viktigare för svenska folket, som statistiken visar.

Fakta är fakta och fibblande med siffror är bara ofint, som du själv uttrycker det. Då tycker jag att du ska föregå med gott exempel och sluta hitta på en massa saker.
  • realist14
    Kunigunda skrev 2014-07-29 14:49:45 följande:
    Må så vara, men det är tydligt, exempelvis i aktuell tråd, att många sympatisörer är invandrarkritiska och främlingsfientliga och anger detta som anledning till sin röst på SD.
    HUr kritisk kan man vara innan man får den stämpeln då?
    Ibland får man ju inte ens dra upp fakta, helst ska man inte låtsas om problem som finns, för då börjar folk skruva oroligt på sig och vädra rasism .
    Blir lite svårt då....för du vill väl inte påstå att vi inte har problem? ( finns de som hellre låtsas om det än att riskera hamna i en diskussion som trots att den är saklig ändå upplevs som obehaglig av det skälet)

. Snacka om att det blivit förpestat på debattfronten i landet.

• Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-29 15:35:01 följande:

HUr kritisk kan man vara innan man får den stämpeln då?

Ibland får man ju inte ens dra upp fakta, helst ska man inte låtsas om problem som finns, för då börjar folk skruva oroligt på sig och vädra rasism .

Blir lite svårt då....för du vill väl inte påstå att vi inte har problem? ( finns de som hellre låtsas om det än att riskera hamna i en diskussion som trots att den är saklig ändå upplevs som obehaglig av det skälet)

. Snacka om att det blivit förpestat på debattfronten i landet.

Jag har själv inga svårigheter att särskilja kritik mot aktuell invandringspolitik och kritik mot invandrare/ickesvenskar/nysvenskar som folkgrupp. Att vara missnöjd med regeringens integrationsarbete är en sak. Att tycka att folk från vissa länder är sämre/mer kriminella/dummare än svenskar och därför inte bör släppas in i landet är en annan.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?