• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-07-28 21:51:15 följande:
    Fast du är ju inte bättre du heller, med ditt "toksekten", "strålning", "Nordkorea" och allt barnsligt du har för dig. Folk tröttnar.
    Klart diskussionen skulle kunna föras på en annan nivå om det inte vore så att ett förvånansvärt stort antal sverigedemokrater inte tycks ha förmåga att skilja mellan sanning och lögn, fantasi och verklighet.

Det är möjligt att sverigedemokrater i verkligheten skiljer sig från nätaktivisterna, men åtminstone de senare tycks jobba hårt för få tillhöra en toksekt.

Därmed inte sagt att alla gör detta.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2014-07-29 02:08:58 följande:
    Är det inte bättre att du utför dina räkneövningar på den senaste av Novus mätningar av vilka frågor väljarna anser vara viktigast och vilket parti de anser är bäst på att driva frågan.

Undersökningen du länkar till tycks vara den från mars och den har redan diskuterats i minst tre trådar. Klart jag kan plocka fram det jag skrev då - men den här är av senare datum och den har nog inte tagits upp här på FL.

www.novus.se/media/32581/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_juni_2014.pdf
    Gärna. Det är bara tre frågor som har blivit viktigare enligt svenska folket sedan undersökningen i mars. Landets ekonomi, invandring/integration och jämställdhet. Resterande frågor backar flera procent. Det är något som gynnar SD.

Så kommer vi till poängstatistiken. Marsresultatet i (parentes).

SD: 103 poäng (97)
    Fi: 34 poäng
    MP: 137 poäng (102)
    KD: 65 poäng (52)
    V: 130 poäng (148)
    C: 73 poäng (67)
    FP: 84 poäng (100)

Jag kan fortfarande inte förstå att det är förödande resultat för SD. Det är lika bra att du erkänner, gärna Dorian också, att det är bra resultat för SD. Nå?
  • realist14

Börjar bli lite gökboet i den här tråden.............backing out...............

• Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-29 01:32:08 följande:
    Jaså du, "många många". Och du har förstås i vanlig ordning inte den minsta tillstymmelse till belägg för dina främlingsfientliga slutsatser. Din misstro mot mänsklighheten sträcker sig ju förstås också till "många, många" svenska medborgare som tydligen inte har förstånd att inte låta sig "luras" av PUT-sökande sol-och vårare. Finns det någon -  i ditt eget tycker då - "vettig" person mer än du själv?
    Jag känner t.o.m. några män personligen, som råkat illa ut med kvinnor ifrån i synnerhet Ryssland och Ukraina. Det var uppenbart att alltsammans var ett enda stort, uträknat lurendrejeri. Du måste medge att två år för bidragsgrytorna, fri tillgång till vårt utbildningssystem, studiemedel o.s.v. är väldigt litet..?

Sedan har det stått mycket i tidningarna om svenska kvinnor som hämtar yngre män i Gambia - och männen bara försvinner och blir omhändertagna av sina nätverk av svarta här i Sverige, i synnerhet i Stockholm. De bryr sig inte ens om att stanna två år hos kvinnan, utan föredrar att leva här illegalt bara hon har tagit honom genom tullen.

Kanske kan man tycka att den som köper kärlek och den som låter sig köpas - och sedan inte håller sin del av avtalet - är lika goda kålsupare båda två... Det bästa vore om det helt enkelt inte vore möjligt, inte vore tillåtet enligt lag. Utan att den svensk som vill gifta sig med någon utanför Schengenland, får flytta till det landet i så fall. Eller tredje land som vill ta emot dem. Kanske kunde man ha en regel om att de ska ha varit gifta och bott tillsammans i låt oss säga sju år, innan paret får flytta hit. Då skulle vi slippa mycket skit här.
  • Jeaninne
    MuppinCowboy skrev 2014-07-29 02:21:40 följande:
    Eller som det även står:

"Socialdemokraterna anses vara bästa parti i 15 av 25 politiska områden, Moderaterna 8,
    Miljöpartiet2,
    Sverigedemokraterna 1."

Områden som sjukvården, skolan, jobben, landets ekonomi och äldreomsorgen anses alla vara viktigare än just invandringsfrågan som kommer på 6:e plats, och alltså är det enda område som SD har störst förtroende i.

Kanske något att tänka på inför valet för de som röstar.

Sjukvården, skolan, jobben, landets ekonomi och äldreomsorgen - det är frågor som intresserar mig
    Fast Sd:s område påverkar ju precis allt annat. Det är invandringen som tar våra resurser, så att det inte blir tillräckligt mycket över för vården äldreomsorgen o.s.v.. Så vilka intresseområden man än har, så är det vettigt att rösta på Sd, för att börja strypa åt det som drar resurser i onödan.
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-29 01:57:12 följande:
    Det har de inte. Det är "nertystat". *ASG*
    StackarsMia skrev 2014-07-23 19:20:19 följande:
    Varför inte? Köttskatt är ju på tapeten, pinsamt nog.
    Vad är det för pinsamt med att vilja beskatta produktion som leder till merutgifter för samhället?

Fast kött är en råvara, som är naturlig för människan att äta, och väldigt näringstät. Rent kött är redan dyrt, skulle de lägga på en köttskatt också så skulle många barn aldrig få riktigt kött under sin uppväxt... utan bara korv, köttbullar etc. där det är uppblandat.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2014-07-29 00:04:09 följande:
    Det är just det jag vill diskutera. Hur kan någon påstå att det är förödande statistik för SD? 

Poängstatistik från samtliga frågor:

SD = 97 poäng
    MP = 102 poäng
    KD = 52 poäng
    C = 67 poäng
    FP = 100 poäng

Nå? Erkänn nu att det inte alls är förödande statistik för SD.

www.novus.se/media/31730/novus_partiernas_b_s...
    Just ja, glömde kommentera Novus. Jag utgår från den senaste mätningen, det har kommit två efter den du räknat på.

Ja, jag tycker att det finns två partiet undersökningen är förödande för om den stämmer någotsånär med verkligheten: C och SD.

20 procent av de 66 procent (tror jag det var) som har en åsikt anger att SD har den bästa invandringspolitiken. I ett annat politiskt klimat där SD hade något annat parti att samarbeta med skulle detta eventuellt kunna räcka långt - men SD har ingen samarbetspartner och vad gäller övriga politiska frågor som ekonomi, miljö, sysselsättning verkar inte ens sverigedemokrater tro på partiets förmåga.

Jämför med Miljöpartiet som har två "bästa parti"-områden - miljö/klimat och energi. Det blir lite som att bygga pussel, miljön anses vara en av de viktigaste frågorna och just där ligger S mycket lågt - pusslet blir alltså mer komplett med S + MP, där de tillsammans anses ha bäst politik i sju av de 10 viktigaste frågorna. Som du såg i den gamla undersökningen skiljer det i övrigt inte mycket mellan SD och MP, men det spelar ingen roll - en röst på MP innebär påverkan i den riktning man önskar inom ett område man anser viktigt. En röst på SD vid senaste valet har i praktiken inneburit att invandringspolitiken blivit mer liberal än vad den skulle ha blivit med SD utanför riksdagen.

Notera också att det är så gott som dubbelt så många som anger MP som bästa parti avseende miljöpolitik som det är för SD och invandring.

Att resultatet kan vara förödande också för C beror på att de inte har någon riktig profilfråga, FP har skolan och KD familjen medan C har ganska lågt inom Annie Lööfs område, näringspolitiken. De ligger också rätt lågt vad gäller glesbygd/regionalpolitik som antagligen är den nisch där de skulle ha haft förutsättningar att lyckas profilera sig om inte Stureplanscentern tagit över.

En intressant aspekt man annars kan utläsa är att M borde ha goda förutsättningar att kunna rycka upp sig. Ett parti som anses ha ha den bästa ekonomiska politiken av en tredjedel av de som tagit ställning har potential även om rimligen en stor del av den potentialen ligger i att kunna sno väljare från andra borgerliga partier.

Sammanfattningsvis. SD är ett ensamt parti, mycket ensamt - och inte ens de egna väljarna tycks ha förtroende för partiets förmåga i på andra områden än deras profilfråga.

Länk till junimätningen:

www.novus.se/media/32581/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_juni_2014.pdf
  • MuppinCowboy
    Gert skrev 2014-07-29 09:43:10 följande:
    Gärna. Det är bara tre frågor som har blivit viktigare enligt svenska folket sedan undersökningen i mars. Landets ekonomi, invandring/integration och jämställdhet. Resterande frågor backar flera procent. Det är något som gynnar SD.

Så kommer vi till poängstatistiken. Marsresultatet i (parentes).

SD: 103 poäng (97)
    Fi: 34 poäng
    MP: 137 poäng (102)
    KD: 65 poäng (52)
    V: 130 poäng (148)
    C: 73 poäng (67)
    FP: 84 poäng (100)

Jag kan fortfarande inte förstå att det är förödande resultat för SD. Det är lika bra att du erkänner, gärna Dorian också, att det är bra resultat för SD. Nå?
    Men hur läser du fakta egentligen?

Från att ha varit 6:e viktiga frågan kommer nu invandringsfrågan först som 7:e, till och med Miljö och klimat har gått om och blivit viktigare för folket

"Sjukvården, Skolaoch Utbildning, Sysselsättning/arbetslösheten, Landets ekonomiÄldreomsorg, Miljö/Klimat"

Poängstatistiken som du hänvisar till  (utan att man som du utesluter vissa partier och skriver ner det i en förändrad ordning för att framställa saker annorlunda än vad det egentligen är)

"S 468 poäng
    M 382 poäng
    MP 137 poäng
    V 130 poäng
    SD 103 poäng
    FP: 84 poäng
    C: 73 poäng
    KD: 65 poäng
    Fi: 34 poäng"

När det gäller vilket parti man anser är bäst på respektive politisk sakfråga så är det oförändrat:
    "Socialdemokraternaanses vara bästa parti i 15av 25politiska områden, Moderaterna 7, Miljöpartiet2, Sverigedemokraterna 1"

källa: allt enligt samma källa som du länkat till

Jag förstår inte detta med att ständigt försöka få saker att vara annorlunda än vad det är när det gäller siffror och fakta när det kommer till SD

Med andra ord vi kan komma med olika åsikter men att ändra på de fakta som finns  eller försöka förvanska det gör att man bara tappar trovärdigthet.
    det är en sak att tolka men att ändra på? nej.. det ger ingen trovärdighet eller röster, snarare tvärtom.
    Sluta sprida 'falska sanningar' om ni tycker er politik är bra varför ändra och försökna saker? Står ni inte bakom er politik?
    Dumhet diskriminerar inte
Svar på tråden Varför hatar folk SD?