• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • MuppinCowboy
    Kunigunda skrev 2014-07-29 15:52:53 följande:
    Jag har själv inga svårigheter att särskilja kritik mot aktuell invandringspolitik och kritik mot invandrare/ickesvenskar/nysvenskar som folkgrupp. Att vara missnöjd med regeringens integrationsarbete är en sak. Att tycka att folk från vissa länder är sämre/mer kriminella/dummare än svenskar och därför inte bör släppas in i landet är en annan.

Dumhet diskriminerar inte
  • Wajwajwa
    Jeaninne skrev 2014-07-29 09:56:57 följande:

Jag känner t.o.m. några män personligen, som råkat illa ut med kvinnor ifrån i synnerhet Ryssland och Ukraina. Det var uppenbart att alltsammans var ett enda stort, uträknat lurendrejeri. Du måste medge att två år för bidragsgrytorna, fri tillgång till vårt utbildningssystem, studiemedel o.s.v. är väldigt litet..?

Sedan har det stått mycket i tidningarna om svenska kvinnor som hämtar yngre män i Gambia - och männen bara försvinner och blir omhändertagna av sina nätverk av svarta här i Sverige, i synnerhet i Stockholm. De bryr sig inte ens om att stanna två år hos kvinnan, utan föredrar att leva här illegalt bara hon har tagit honom genom tullen.

Kanske kan man tycka att den som köper kärlek och den som låter sig köpas - och sedan inte håller sin del av avtalet - är lika goda kålsupare båda två... Det bästa vore om det helt enkelt inte vore möjligt, inte vore tillåtet enligt lag. Utan att den svensk som vill gifta sig med någon utanför Schengenland, får flytta till det landet i så fall. Eller tredje land som vill ta emot dem. Kanske kunde man ha en regel om att de ska ha varit gifta och bott tillsammans i låt oss säga sju år, innan paret får flytta hit. Då skulle vi slippa mycket skit här.

Så bara för att det finns människor som luras så ska alla par straffas med att inte få välja själva vart de vill bosätta sig tillsammans?

Lite kollektiv bestraffning sådär?

Vilket äckligt samhälle att leva i där staten tvingar iväg sina skattebetalande medborgare om de råkat förälska sig i någon från ett utomeuropeiskt land.

Migrationsverket gör redan en utredning på alla som vill flytta till någon i Sverige det räcker gott och väl.

Jag känner också människor personligen som både flyttat pga kärlek och där deras partner flyttat hit. (Mig själv inräknat) Ingen av dem har fått problem. :) Det är liksom så nu för tiden, världen är mycket öppnare p.g.a att vi reser i större utsträckning och inte minnst tack vare internet. Det är bara naturligt att det bildas fler par där man är från olika delar av världen.

Men du verkar ju veta mycket om detta så antar att du har någon statistik över hur många förhållanden som inte håller i längden där ena parten flyttat hit v.s förhållanden mellan "infödda" länka gärna det skulle vara intressant att se.
  • realist14
    Kunigunda skrev 2014-07-29 15:52:53 följande:
    Jag har själv inga svårigheter att särskilja kritik mot aktuell invandringspolitik och kritik mot invandrare/ickesvenskar/nysvenskar som folkgrupp. Att vara missnöjd med regeringens integrationsarbete är en sak. Att tycka att folk från vissa länder är sämre/mer kriminella/dummare än svenskar och därför inte bör släppas in i landet är en annan.
    Kritik mot det som sker i tex Husby, är det invandringspolitisk kritik eller kritik mot invandrare?
    Såvida man inte ska skylla det på politikerna???
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-29 16:39:13 följande:

Kritik mot det som sker i tex Husby, är det invandringspolitisk kritik eller kritik mot invandrare?

Såvida man inte ska skylla det på politikerna???

Det beror väl på vad man anför. Formulera din kritik, byt ut ordet invandrare mot män och låtsas att en feminist sagt det. Låter det ok? Då är det troligen det. Låter det hatiskt? Tja, då är det troligen det.
  • Gert
    Kunigunda skrev 2014-07-29 16:54:52 följande:
    Det beror väl på vad man anför. Formulera din kritik, byt ut ordet invandrare mot män och låtsas att en feminist sagt det. Låter det ok? Då är det troligen det. Låter det hatiskt? Tja, då är det troligen det.
    Man löser inte problemen om man blundar för dem.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-29 14:40:20 följande:
    Det finns väl ingen garanti i kärlek, och jag tycker inte att staten bör lagstifta för att minska brustna hjärtan. Dina anekdotiska "bevis" för eventuellt samvetslöst utnyttjande av ensamma, svenska hjärtan gör inte dina lagförslag mer välförankrade.
    Men vad tror du själv, då? Är det troligt att Munching, 21, gifter sig med Bengt-Ove, 58, för att hon är kär i honom..? Är det troligt att N'bongo, 22, gifter sig med Carina, 55, för att han beundrar henne till kropp och själ..? 
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-29 14:43:45 följande:
    Det behöver ju inte vara så att alla skulle vilja flytta till Sverige med någon slags given automatik bara för att hen träffar någon.
    Nä. Det är mycket vanligt att sådana blandade par slår sig ner i Mogadishu... (Eller inte...)
  • Kunigunda
    Gert skrev 2014-07-29 16:58:26 följande:

Man löser inte problemen om man blundar för dem.

Tycker du är män är ett problem? Ok. Men då är du i fel tråd.
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:02:11 följande:

Nä. Det är mycket vanligt att sådana blandade par slår sig ner i Mogadishu... (Eller inte...)

Nej. Eftersom en drygt 25-årig väpnad konflikt ödelagt staden och lett till omfattande sanitära problem, sjukdomar samt bristande samhällsfunktioner. Tycker du att vi borde förvisa svenskar dit? Intressant. Står partiet bakom dig?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:00:19 följande:

Men vad tror du själv, då? Är det troligt att Munching, 21, gifter sig med Bengt-Ove, 58, för att hon är kär i honom..? Är det troligt att N'bongo, 22, gifter sig med Carina, 55, för att han beundrar henne till kropp och själ..? 

Tycker du att vi ska lagstifta mot sådan kärlek, eller som idag överlåta åt Migrationsverkets utredning att konstatera om det rör sig om ett skenförhållande eller inte?
  • Gert
    Kunigunda skrev 2014-07-29 17:16:24 följande:
    Tycker du är män är ett problem? Ok. Men då är du i fel tråd.
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:02:11 följande:

Det är du som är i fel tråd om du tycker att män är ett problem. Däremot är integrationspolitik ett problem. Därför är jag i rätt tråd.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?