• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Aqt

Bara ett parti kan tänka sig att ta medborgarskapet ifrån IS sympatisörer som krigar för dem. Men än bättre att de inte fått medborgarskap från början.

Men om SD och deras politiska status handlar det väl om att det är en låsning i den migrationspolitiska frågan och övriga partier har inga bra svar;

www.familjeliv.se/forum/thread/73899548-invandringsfragan-igen

• Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-08 06:41:43 följande:
    Läsförståelserelaterat.

I texten du citerar jämför jag inte SD-sekten med Isis.

I stället är det ju bland andra du och Vitryssen som inte kan skilja på folk som delar ut flygblad på Södermalm med dem som avrättar människor i Syrien och Irak.

Jag tror att det finns kompetens på Säpo att bedöma vilket potentiellt hot flygbladsutdelarna eventuellt kan utgöra - men att dela ut flygblad betraktas inte i sig som terroristverksamhet av andra är vissa personer med mycket ringa kunskap om hur svensk demokrati fungerar.
    Jodå, jag kan så klart skilja på det. Jag ser inte de som delar ut flykgblad som något omedelbart hot. Dock är det vad gruppen IS står för som får mig att bli arg och förbannad bara för att de delar ut flygblad. Det borde inte en s vara lagligt för en terroristgrupp att få gå på gatorna och värva folk. Polisen borde få gripa dom omedelbart för potentiellt förberedande för terrorverksamhet.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-09-08 07:10:49 följande:
    Jodå, jag kan så klart skilja på det. Jag ser inte de som delar ut flykgblad som något omedelbart hot. Dock är det vad gruppen IS står för som får mig att bli arg och förbannad bara för att de delar ut flygblad. Det borde inte en s vara lagligt för en terroristgrupp att få gå på gatorna och värva folk. Polisen borde få gripa dom omedelbart för potentiellt förberedande för terrorverksamhet.
    Ja, jag har förstått att det upprör att folk kan stå utanför moskén på Södermalm och dela ut flygblad - jag tror inte att det är för Isis - men för något slags islamsk galenskap.

Själv är jag av uppfattningen att det ska vara tillåtet att dela ut flygblad eller till exempel för SvP att demonstrera för nazistiska idéer. Det ska heller inte vara straffbart för sverigedemokrater att posera med hakkors på armen, så som den ledande SD-politikern i Halmstad gjorde.

Jag tror att man är inne på en mycket farlig väg om man bemöter intolerans med intolerans.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-08 07:30:31 följande:
    Ja, jag har förstått att det upprör att folk kan stå utanför moskén på Södermalm och dela ut flygblad - jag tror inte att det är för Isis - men för något slags islamsk galenskap.

Själv är jag av uppfattningen att det ska vara tillåtet att dela ut flygblad eller till exempel för SvP att demonstrera för nazistiska idéer. Det ska heller inte vara straffbart för sverigedemokrater att posera med hakkors på armen, så som den ledande SD-politikern i Halmstad gjorde.

Jag tror att man är inne på en mycket farlig väg om man bemöter intolerans med intolerans.
    Det är du som är på en farlig väg F. För som sagt, att dela ut flygblad om info eller värvning av medlemmar till en terroristorganisation som mördar mängder med människor eller att dela ut flygblad som kan innehålla rasism/nazism är det väldigt stor skillnad på.

Att du inte ser det skrämmer mig.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-09-08 07:42:52 följande:
    Det är du som är på en farlig väg F. För som sagt, att dela ut flygblad om info eller värvning av medlemmar till en terroristorganisation som mördar mängder med människor eller att dela ut flygblad som kan innehålla rasism/nazism är det väldigt stor skillnad på.

Att du inte ser det skrämmer mig.
    Rasismen och nazismen har dödat långt fler människor än Isis har gjort.

Det verkar som att flertalet partier är för en lagstiftning där det blir straffbart för svenska medborgare att strida utomlands, däremot betvivlar jag att det finns något som har planer på en tankepolis, inte ens SD om jag ska vara ärlig.

Fast vilken happening det skulle bli då för alla sverigedemokrater som ägnar sin tid åt att läsa folks tankar då. Vi har ju en här på FL som har skannat samtliga svenskars tankar och konstaterat hur stor del av dem som tror på chemtrails och vilka som bara är pk och egentligen inte säger vad de innerst inne anser.

Tanken svindlarSkrattande
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-07 22:37:09 följande:
    Och då är det ju medias roll att granska politiker och göra folk uppmärksamma på politikers lögner och vinklingar?

Om V påstod att de aldrig varit sovjetvänliga och aldrig varit kommunister, tror du på allvar att media hade låtit dem hållas då?
    Ja. Det är tidpunkten jag ifrågasätter (eller inte). SD:s bakgrund har varit känd för alla och envar i ett antal år nu. Ändå väljer den här kvällstidningen att fläska på med det på löpet en vecka innan ett riksdagsval.

Vad blir nästa stora nyhet? 9/11? Estonias förlisning? Palmemordet? Högertrafikomläggningen? Dackefejden?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-07 13:25:13 följande:
    Det resonemanget är vanligt, men jag gillar det inte.

Jag gillar inte att folk som i allmänhet är toleranta och vältaliga ska dömas hårdare om de går någon gång över gränsen. Jag gillar inte att "Bad Boys" ska komma undan lättare.

T.ex. är det ju rent objektivt tragiskt att en sådan som Sven Nylander fick hela sin efteridrottsliga karriär förstörd av att åka dit med kokain i kroppen, på grund av  att han tidigare hade gjort en massa bra arbete för att förbättra idrottsrörelsen och bekämpa doping. Samtidigt som en "Bad Boy" som Patrik Sjöberg knappt påverkades av skandalen.

Detta resonemang och dessa krav på toleranta människor, gör ju självklart att många inte orkar ens försöka.

Jag kan ju istället tycka att man borde tänka tvärtom, att de som gör gott ska få tillgodoräkna sig det om de råkar i klistret.

Fick en länk av en annan FL-debattör som berör detta. Att folk förväntar sig mindre av SD och att de och deras medlemmar därmed kommer undan med sådant som andra politiker aldrig hade "överlevt".

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-avtrubbning-ar-jimmie-akessons-basta-hopp/

Sen kan jag avsluta med en utmaning. Du säger att EN anti-SD medvetet sprider personliga påhopp här. Kan du om du letar här på FL, hitta EN enda som öppet är Sverigedemokrat som INTE medvetet sprider personpåhopp runt sig?

Du kan också gå och läsa på t.ex. sidan Exponerat och se vad folk som påstår sig vara Sverigedemokrater skriver om meningsmotståndare där, och sedan visa mig en sida där det skrivs på liknande sätt om Sverigedemokrater.

Och om du efter dessa undersökningar ser det jag ser, att nog SD-anhängare sprider mer personpåhopp runt sig, kanske du kan fundera på varför du verkar reagera  mer på påhopp på Sverigedemokrater än på påhopp på "PK"-personer?
    Jag förstår vad du säger och kan till viss mån hålla med. Det blir lite paradoxalt.

Å andra sidan, om vi nu ska hålla oss till den debattör jag från början berörde (FMGA) så är han möjligen vältalig, men tolerant skulle jag inte kalla honom. Inte om man inte håller med honom om något.

Vidare handlar det inte om ett eller ett par "övertramp" bland annars balanserade inlägg, vilket gör att parallellen till Nylander/Sjöberg inte heller blir riktigt bra som jag ser det.

Och visst skrivs mycket skit om såväl SD som anti-SD. Det behöver man inte titta på Exponerat för att inse. Skillnaden, i den mån en sådan finns, är att kritiken mot anti-SD ("PK-maffian") tenderar att oftare vara burdus och lågpannad, medan kritiken mot SD ofta ser ut som den många i den här tråden framför. Mer hånfull och raljant än hotfull. Folk verkar se det senare som lindrigare än det förra. Själv vet jag ärligt talat inte riktigt var jag står. Det blir som att jämföra att få en smäll på käften med att bli verbalt hånad. Vilket är värst?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Philipsson

Överallt i media har PK-isterna alltid sagt att invandringen bara innebär ekonomisk vinst för Sverige. Sd har sedan länge påpekat att så inte är fallet, utan att den i många fall kostar pengar.

Så började då Reinfeldt snacka om att flyktinginvandringen visst kostar pengar men att vi svenskar måste vara solidariska.

De som hela tiden hade rätt, var ju då Sd, medan etablissemanget höll fast vid lögnen, och nu ställer sig hela etablissemanget på Reinfeldts sida. Helt plötsligt har man alltså skiftat fot i själva analysen, och ändå vill man nu få det till att man ändå har haft rätt hela tiden!

Folks tilltro till media och det politiska etablissemanget, är noll, och det är ett sundhetstecken att det är så.

• Philipsson

Media presenterar medvetet en förljugen bild av verkligheten. Detta sker av politiska skäl. Att politiker presenterar en förljugen bild av verkligheten är naturligt, för för dem handlar det ju bara om att fiska röster.

Media och dess tjänstehjon, journalisterna, är kunskapssamhällets värsta fiender.

• FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-08 09:24:20 följande:
    Jag förstår vad du säger och kan till viss mån hålla med. Det blir lite paradoxalt.

Å andra sidan, om vi nu ska hålla oss till den debattör jag från början berörde (FMGA) så är han möjligen vältalig, men tolerant skulle jag inte kalla honom. Inte om man inte håller med honom om något.

Vidare handlar det inte om ett eller ett par "övertramp" bland annars balanserade inlägg, vilket gör att parallellen till Nylander/Sjöberg inte heller blir riktigt bra som jag ser det.

Och visst skrivs mycket skit om såväl SD som anti-SD. Det behöver man inte titta på Exponerat för att inse. Skillnaden, i den mån en sådan finns, är att kritiken mot anti-SD ("PK-maffian") tenderar att oftare vara burdus och lågpannad, medan kritiken mot SD ofta ser ut som den många i den här tråden framför. Mer hånfull och raljant än hotfull. Folk verkar se det senare som lindrigare än det förra. Själv vet jag ärligt talat inte riktigt var jag står. Det blir som att jämföra att få en smäll på käften med att bli verbalt hånad. Vilket är värst?
    Hm, nog är jag tillräckligt tolerant för att ta en rak diskussion och inte som du ta för vana att att diskutera om , i stället för med eller mot - men åtminstone i direkt kommunikation med den man vill skvallra om.

Det gör iofs att jag får en aning om hur du fungerar och har fungerat i skola och arbetsliv, men skolorna brukar ju försöka ta tag i den problematiken nuförtiden, så man får hoppas att du inte är trendsättare här på FLSkrattande

Hursomhelst är det inte lätt alltid att vara konsekvent.

Isis väcker ju enorma känslor av avsky och det är avskyvärt att kanske 100 svenskar slåss för dem i Syrien och Irak - men det i sig är inte skäl att Sverige ska införa särlagstiftning för muslimer - vilket märkligt nog brukar vara toksektens farhåga att muslimerna i Sverige så småningom ska bli så starka politiskt att de kan kräva och också få igenom en särlagstiftning gällande just dem.

Det är inte förbjudet att dela ut flygblad i Sverige, och tanken att värvningen av islamistkrigare skulle ske med flygblad utanför moskén är i sig en smula befängd.

Det lär väl handla om att islamistsekten vill visa att de finns - vilket får SD-sekten att börja ropa efter särlagstiftning. Ja herregud - vilken tragisk fars.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?