• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-05 10:33:39 följande:
    Det har återigen med fallhöjd att göra. 

Fallet blir högre när det är folk som då och då ger sken av att vara klarsynta och vettiga debattörer som hänfaller åt denna teknik än vad det blir när den som använder den är en uppenbar rättshaverist, vilket påfallande ofta tycks vara fallet när det rör sig om den typen av människor som kallar andra för "folkmördare".
    Det resonemanget är vanligt, men jag gillar det inte.

Jag gillar inte att folk som i allmänhet är toleranta och vältaliga ska dömas hårdare om de går någon gång över gränsen. Jag gillar inte att "Bad Boys" ska komma undan lättare.

T.ex. är det ju rent objektivt tragiskt att en sådan som Sven Nylander fick hela sin efteridrottsliga karriär förstörd av att åka dit med kokain i kroppen, på grund av  att han tidigare hade gjort en massa bra arbete för att förbättra idrottsrörelsen och bekämpa doping. Samtidigt som en "Bad Boy" som Patrik Sjöberg knappt påverkades av skandalen.

Detta resonemang och dessa krav på toleranta människor, gör ju självklart att många inte orkar ens försöka.

Jag kan ju istället tycka att man borde tänka tvärtom, att de som gör gott ska få tillgodoräkna sig det om de råkar i klistret.

Fick en länk av en annan FL-debattör som berör detta. Att folk förväntar sig mindre av SD och att de och deras medlemmar därmed kommer undan med sådant som andra politiker aldrig hade "överlevt".

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-avtrubbning-ar-jimmie-akessons-basta-hopp/

Sen kan jag avsluta med en utmaning. Du säger att EN anti-SD medvetet sprider personliga påhopp här. Kan du om du letar här på FL, hitta EN enda som öppet är Sverigedemokrat som INTE medvetet sprider personpåhopp runt sig?

Du kan också gå och läsa på t.ex. sidan Exponerat och se vad folk som påstår sig vara Sverigedemokrater skriver om meningsmotståndare där, och sedan visa mig en sida där det skrivs på liknande sätt om Sverigedemokrater.

Och om du efter dessa undersökningar ser det jag ser, att nog SD-anhängare sprider mer personpåhopp runt sig, kanske du kan fundera på varför du verkar reagera  mer på påhopp på Sverigedemokrater än på påhopp på "PK"-personer?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-07 13:09:13 följande:
    Hur ställer du dig till SVP:s rätt att ha torgmöten? Är det helt självklart att vi i Sverige ska ha partier som på offentlig plats deklarerar att de vill avskaffa demokratin och bedöma människors värde utifrån genetik? Men samtidigt självklart att IS inte ska få dela ut flygblad?

Eller hur tänker du om detta?
    Låt dem ha torgmöten. Låt dem dela ut flygblad. Yttrandefriheten står över allt för mig. Även puckade åsikter måste vara tillåtna att föra fram.

Däremot, att anse att någon som delar ut flygblad för ISIS (eller hyser nazistiska åsikter för den delen) i någon mån har "anpassat sig till Sverige", vilket FMGA antydde i inlägget jag svarade på från början, tycker jag inte är en korrekt bedömning av läget. Den som hyser den typen av verklighetsfrånvända åsikter är inte anpassad till något land överhuvudtaget.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 13:42:22 följande:
    Låt dem ha torgmöten. Låt dem dela ut flygblad. Yttrandefriheten står över allt för mig. Även puckade åsikter måste vara tillåtna att föra fram.

Däremot, att anse att någon som delar ut flygblad för ISIS (eller hyser nazistiska åsikter för den delen) i någon mån har "anpassat sig till Sverige", vilket FMGA antydde i inlägget jag svarade på från början, tycker jag inte är en korrekt bedömning av läget. Den som hyser den typen av verklighetsfrånvända åsikter är inte anpassad till något land överhuvudtaget.
    Då förstår jag hur du menade.

Fast man kan väl utan att lägga in en värdering i sakfrågan konstatera att IS använder helt andra metoder än flygblad på sin "hemmaplan" och att värva medlemmar med hjälp av flygblad då  kan ses som en anpassning till svenska förhållanden?

• Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-07 14:00:22 följande:
    Då förstår jag hur du menade.

Fast man kan väl utan att lägga in en värdering i sakfrågan konstatera att IS använder helt andra metoder än flygblad på sin "hemmaplan" och att värva medlemmar med hjälp av flygblad då  kan ses som en anpassning till svenska förhållanden?
    Eller så bedömer de att flygblad är effektivare för deras sak här och att terror är mer effektivt för deras sak på hemmaplan. De vet nog vilket gatlopp som väntar om de börjar massakrera folk i Sverige eller något annat I-land.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 14:12:54 följande:
    Eller så bedömer de att flygblad är effektivare för deras sak här och att terror är mer effektivt för deras sak på hemmaplan. De vet nog vilket gatlopp som väntar om de börjar massakrera folk i Sverige eller något annat I-land.
    Ja, ingen hävdar att de är "assimilerade" eller att de delar samma "svenska värderingar" som du. Bara att de anpassat sin metod att nå ut till folk.

• Oschlaka
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.

Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 

Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.

Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?

Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

Därför www.expressen.se/nyheter/dokument/har-ar-sds-morka-bakgrund-i-nazism/
  • Digestive

Var tredje kandidat till partiet Sverigedemokraterna sympatiserar med nazistiska/fascistiska/rasistiska internetsidor - men partiet ska enligt flera tyckare inte kallas för något dera i stort. Jag undrar vad samma tyckera skulle kalla grppen muslimer för i stort, om 1/3 av dem sympatiserade med Islamska Staten. Nog en konsekvent diskussion som förs kring sådant, i Sverigedemokraterna och bland deras tyckare, med mycket självinsikt och självdistans.. eller, hrm, kanske inte.

• Digestive

Här i Sverige så räcker det att SÄPO kan peka ut 80 islamister kopplade till Islamska Staten (80 av 500 000 muslimer) och Sverigedemokrater och deras tyckare pratar om en slags omfattande islamistisk agenda här i Sverige.

• Digestive

Hade de tilltalade sett på partiet och varandra med samma ögon så hade de kunnat sluta hyckla om dessa saker.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?