• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte

Haha. Var det någon som inte visste om det där med SD:s "brokiga förflutna"?

Som av en slump gör Expressen en löpsedel av det en vecka innan valet. Fattar de inte att folk faktiskt märker att de försöker spela goda förmyndare åt pöbeln?

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Digestive
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 19:12:04 följande:

Som av en slump gör Expressen en löpsedel av det en vecka innan valet. Fattar de inte att folk faktiskt märker att de försöker spela goda förmyndare åt pöbeln?

En tredjedel av partiet idag, verkar dock leva kvar i det förflutna - men det ska givetvis inte problematiseras. Men hade exempelvis Vänstern betett sig likadant, om exempelvis en tredjedel av kandidaterna sympatiserade med Putin och visat upp åsikter långt utanför partilinjen, då hade det allt blivit liv i luckan.
  • Quintus Zebra

Ja? Självaste Jimmie Åkesson har väl ett par gånger i den här valrörelsen förnekat just detta?

Expressen är ett företag i en mindre kris, som behöver all uppmärksamhet de kan. De försöker skriva vad som säljer.

Sen är ju knappast detta nåt konstigt. SD har som sagt börjat försöka förneka sitt förflutna, och då finns ju ett nyhetsvärde i att ta upp det.

Och inför förra valet sände SVT en repris på ett Uppdrag Granskning om Vänstern och deras koppling till kommunismen ett par dagar innan valet.

Detta är knappast nåt nytt och inte heller nåt som bara drabbar SD.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-07 20:15:10 följande:
    Ja? Självaste Jimmie Åkesson har väl ett par gånger i den här valrörelsen förnekat just detta?

Expressen är ett företag i en mindre kris, som behöver all uppmärksamhet de kan. De försöker skriva vad som säljer.

Sen är ju knappast detta nåt konstigt. SD har som sagt börjat försöka förneka sitt förflutna, och då finns ju ett nyhetsvärde i att ta upp det.

Och inför förra valet sände SVT en repris på ett Uppdrag Granskning om Vänstern och deras koppling till kommunismen ett par dagar innan valet.

Detta är knappast nåt nytt och inte heller nåt som bara drabbar SD.
    Åkesson är politiker. Det är hans jobb att försöka snacka bort sådant som kan ligga partiet till last på det sätt han menar är mest gynnsamt för partiet.

Vi får väl se om Expressen kör sin löpsedel från valdagen 2010 i repris i år.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • FDFMGA
    Quintus Zebra skrev 2014-09-07 13:09:13 följande:
    Hur ställer du dig till SVP:s rätt att ha torgmöten? Är det helt självklart att vi i Sverige ska ha partier som på offentlig plats deklarerar att de vill avskaffa demokratin och bedöma människors värde utifrån genetik? Men samtidigt självklart att IS inte ska få dela ut flygblad?

Eller hur tänker du om detta?
    Jag tror att det handlar om det klassiska  - att det är skillnad på folk och folk enligt somligas sätt att se på människor..

De som delar ut flygblad som propagerar för en islamsk stat bedöms utifrån allt barbari denna skulle innebära och dessutom för Isis barbari i Syrien och Irak.

Nazisterna däremot de demonsterar ju bara - och vi har ju demonstrationsfrihet i Sverige.

Vi hade ju diskussionen angående att störa Åkessons tal för några månader sen - och för min del handlar det bara om att vara konsekvent - att dela ut flygblad och att hålla torgmöten är självklara delar av den svenska demokratin.

Men synen på att invandrare ska vara tacksamma och passa sig noga för att tro att de ska ha samma rättigheter som svenskar är ganska utbredd inte bara bland sverigedemokratiska järnrörsgäng utan även bland folk med åsikter snarlika SD:s.

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 20:39:04 följande:
    Åkesson är politiker. Det är hans jobb att försöka snacka bort sådant som kan ligga partiet till last på det sätt han menar är mest gynnsamt för partiet.
    Och då är det ju medias roll att granska politiker och göra folk uppmärksamma på politikers lögner och vinklingar?

Om V påstod att de aldrig varit sovjetvänliga och aldrig varit kommunister, tror du på allvar att media hade låtit dem hållas då?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-07 06:55:12 följande:
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-06 23:52:33 följande:
    Det är nog bara du som kan skriva något sådant och faktiskt mena det.

Nej, jag vet inte om de har något samröre med Isis - hursomhelst tror jag mig veta att deras budskap är minst lika avskyvärt som SD-sektens.

Men jag har inte en susning om vilka de enskilda personerna som delar ut flygblad är - men utgår från av Säpo har det och kan göra en rimlig bedömning av en eventuell hotbild.

Det finns en vulgärbild av  Säpo som en hopplöst inkompetent organisation, jag tror inte den stämmer. Självklart är det en katastrof om det är en fanatiker som ska avgöra vilken potentiell risk en annan fanatiker utgör.
    Sjukt av dig att jämföra SD med IS! IS dödar alla som inte tycker som dom gör, det gör inte SD. Dum jämförelse!
  • Bejje
    Digestive skrev 2014-09-07 17:53:19 följande:

Här i Sverige så räcker det att SÄPO kan peka ut 80 islamister kopplade till Islamska Staten (80 av 500 000 muslimer) och Sverigedemokrater och deras tyckare pratar om en slags omfattande islamistisk agenda här i Sverige.

80st som de vet om ja. Mörkertalet kan vara enormt. Självklart är det bra många fler än 80 st som antingen har något med IS att göra eller vill vara med i IS och kanske kommer bli det.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-09-08 00:58:42 följande:
    Sjukt av dig att jämföra SD med IS! IS dödar alla som inte tycker som dom gör, det gör inte SD. Dum jämförelse!
    Läsförståelserelaterat.

I texten du citerar jämför jag inte SD-sekten med Isis.

I stället är det ju bland andra du och Vitryssen som inte kan skilja på folk som delar ut flygblad på Södermalm med dem som avrättar människor i Syrien och Irak.

Jag tror att det finns kompetens på Säpo att bedöma vilket potentiellt hot flygbladsutdelarna eventuellt kan utgöra - men att dela ut flygblad betraktas inte i sig som terroristverksamhet av andra är vissa personer med mycket ringa kunskap om hur svensk demokrati fungerar.
  • Aqt

Bara ett parti kan tänka sig att ta medborgarskapet ifrån IS sympatisörer som krigar för dem. Men än bättre att de inte fått medborgarskap från början.

Men om SD och deras politiska status handlar det väl om att det är en låsning i den migrationspolitiska frågan och övriga partier har inga bra svar;

www.familjeliv.se/forum/thread/73899548-invandringsfragan-igen

Svar på tråden Varför hatar folk SD?