• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • MsFry
    Bejje skrev 2014-09-22 07:23:46 följande:

Hade det varit jag som gjort den hade jag nog antingen skrivit utan komma eller i stil med "Vi gillar olika...åsikter." Men tanken är i alla fall god, att påvisa att vi är ett gäng som gillar olika, men då olika åsikter. Vi tycker att man ska få ha olika åsikter i ett land som Sverige där olika åsikter idag är en slags sjukdom, något som inte tolereras.

Och så säger vi det igen: bara för att man har rätt att uttrycka sin åsikt har man inte rätt att stå oemotsagd eller att alla måste hålla med.

Varför är det så svårt att förstå?

Och att ens antyda att sd-anhängare skulle vara mer öppna för och toleranta mot andra åsikter än sina egna är ju bara löjeväckande.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    MsFry skrev 2014-09-22 10:01:28 följande:
    Och så säger vi det igen: bara för att man har rätt att uttrycka sin åsikt har man inte rätt att stå oemotsagd eller att alla måste hålla med.

Varför är det så svårt att förstå?

Och att ens antyda att sd-anhängare skulle vara mer öppna för och toleranta mot andra åsikter än sina egna är ju bara löjeväckande.
    Det där argumentet återkommer gång på gång, och jag håller såklart med. Allt ska gå att ifrågasätta och diskutera, även politiska åsikter. Som du säger är det något som följer med åsiktsfriheten.

Men det finns för mig en skillnad mellan att säga emot och att håna och raljera, och den skillnaden har väldigt många (på båda sidor) svårt att greppa. 
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • MsFry
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-22 10:04:46 följande:
    Det där argumentet återkommer gång på gång, och jag håller såklart med. Allt ska gå att ifrågasätta och diskutera, även politiska åsikter. Som du säger är det något som följer med åsiktsfriheten.

Men det finns för mig en skillnad mellan att säga emot och att håna och raljera, och den skillnaden har väldigt många (på båda sidor) svårt att greppa. 
    Är det du skrev någon motsättning till det jag skrev?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    MsFry skrev 2014-09-22 10:31:17 följande:
    Är det du skrev någon motsättning till det jag skrev?
    Nej. Min reflektion är att alldeles för många gömmer sig bakom det där för att det de säger egentligen inte är vare sig konstruktivt eller relevant utan snarast syftar till att kasta skit.
  • Kunigunda

Rent principiellt så är väl den viktigaste nationalitetsmarkören och kulturbärande delen språket. Det var ju inte för intet som Vasa implementerade unika bokstäver (å, ä och ö) samt översatte Bibeln till svenska. Trots detta verkar Sverigedemokraterna och deras anhängare ha föga intresse av att bevara vårt språk korrekt och varierat. Det är mer "du förstår ju iaf vad jag menar..." Vilket kulturarv kan vara viktigare? Hur kan nationaldagen konkurrera ut nationens egna språk?

• Philipsson
    MsFry skrev 2014-09-21 08:42:26 följande:
    Snygg misshandel av kommatering i svenska språket.
    Varför skulle det inlägget representera nån misshandel av det svenska språket?

• Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-22 08:10:22 följande:
    Du menar att man ska kvotera så kallade pk-åsikter så att det inte blir för många som inte tycker som du. Det borde alltså finnas till exempel en maxgräns för hur många som anser att sjuklövern inte ska samarbeta med SD eller för hur många som får anse att SD är ett rasistiskt eller främlingsfientligt parti.

Själv uppfattar jag det som att de åsikter du framför här är dina egna - och det är helt ok att du också har åsikten att dina åsikter är illa sedda för att det finns en åsiktskorridor du hamnat utanför.

Jag tycker liksom att det är lite kul med den åsikten - eftersom det bekräftar min egen åsikt om sverigedemokraters syn på andra.

SD partiet vars anhängare tycks vilja inrätta ett åsiktsministeriumSkrattande
    Jag anser bara att man bör kunna föra samtal med varandra även om man har totalt olika åsikter. Detta är något media bör tänka på också. Vill man ha ett land där bara en typ av åsikter ska få vara tillåtna eller vill man ha total demokrati där folket får prata fritt och alla åsikter få komma fram? De åsikter som sen flest människor står bakom är de som vinner makt.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-09-22 23:28:34 följande:
    Jag anser bara att man bör kunna föra samtal med varandra även om man har totalt olika åsikter. Detta är något media bör tänka på också. Vill man ha ett land där bara en typ av åsikter ska få vara tillåtna eller vill man ha total demokrati där folket får prata fritt och alla åsikter få komma fram? De åsikter som sen flest människor står bakom är de som vinner makt.
    Ja, vad är det som hindrar dig att ge uttryck för dina åsikter - eller snarare vem?

Jag tror det är där det brister - du har rätt att säga vad du tycker, men jag har lika stor rätt att säga att jag tycker att du har fel.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson

Härligt inlägg av A. Teodorescu, som borde provocera samtliga politiker i sjuklövern och journalister i detta land, samt de pekåister som skriver här i tråden:

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/aliceteodorescu/article19578984.ab

Vad hon säger är ju att de som menar att om all reglering av invandringen till Sverige, innebär att göra skillnad mellan oss och att de som tycker att en reglerad invandring inte är kompatibel med FN:s mänskliga rättigheter, så borde ju de dessa då sträva efter att avskaffa den reglerade invandringen och istället förespråka fri invandring. Detta är det dock ingen ut sjuklövern som gör, och f.ö. knappast några journalister eller debattörer här i tråden heller, och då kallar hon er för hycklare, och det är precis det ni är!

• Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2014-09-23 14:44:41 följande:

Härligt inlägg av A. Teodorescu, som borde provocera samtliga politiker i sjuklövern och journalister i detta land, samt de pekåister som skriver här i tråden:

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/aliceteodorescu/article19578984.ab

Vad hon säger är ju att de som menar att om all reglering av invandringen till Sverige, innebär att göra skillnad mellan oss och att de som tycker att en reglerad invandring inte är kompatibel med FN:s mänskliga rättigheter, så borde ju de dessa då sträva efter att avskaffa den reglerade invandringen och istället förespråka fri invandring. Detta är det dock ingen ut sjuklövern som gör, och f.ö. knappast några journalister eller debattörer här i tråden heller, och då kallar hon er för hycklare, och det är precis det ni är!

Hon har självklart alldeles rätt.

Och det där snacket om "alla människors lika värde" och hur det slängs runt i SD-debatterna nuförtiden har jag så oerhört svårt för, av precis samma anledning som det Teodorescu skriver. Det är ett nonsensargument av rang som endast syftar till att måla ut folk som klandervärda utan att på någon enda punkt egentligen bemöta själva åsikterna. Det är så jävla pinsamt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?