• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Quintus Zebra skrev 2014-09-25 20:11:29 följande:
    Dumförklarar inte ditt resonemang SD:s väljare? Är de så lättpåverkade?

Om det är så att SD:s väljare röstar på dem i någon slags protest för att de tycker att pk-folk är dumma, då är väl den rörelsen inte mycket att ta på allvar eller?

Och förresten, med ditt resonemang så är du och andra liknande (som då och då raljerar om PK-människor) medskyldig för att anti-SD rörelsen har vuxit sig så stark?

Och din kritik mot islam kanske har fått fler att bli radikala muslimer också?
    Det är väl annars en mycket vanlig uppfattning bland sverigedemokrater att de är mobbade och utstötta och först när denna mobbning upphör kan åsiktskorridoren breddas så att det blir tillåtet att säga vad man tycker om invandrare - och då inte bara bland alla sverigedemokrater utan också alla de som bara är politiskt korrekta och nu håller inne med vad de egentligen tycker och tänker.

Och då ska Sverige återigen bli ett svenskvänligt landSkrattande
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-09-26 07:06:31 följande:
    Det är väl annars en mycket vanlig uppfattning bland sverigedemokrater att de är mobbade och utstötta och först när denna mobbning upphör kan åsiktskorridoren breddas så att det blir tillåtet att säga vad man tycker om invandrare - och då inte bara bland alla sverigedemokrater utan också alla de som bara är politiskt korrekta och nu håller inne med vad de egentligen tycker och tänker.

Och då ska Sverige återigen bli ett svenskvänligt landSkrattande
    Ja, en del verkar absolut tycka så. En del verkar vilja blunda för att Sverige alltid  verkar ha varit ett heterogent och "mångkulturellt" land. Och de verkar tro att alla "svenskar" egentligen är en homogen massa med samma syn på "svenskhet" som SD, och att den Politiska korrektheten ligger som en ögonbindel framför ögonen på folk.

Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-25 20:11:29 följande:
    Dumförklarar inte ditt resonemang SD:s väljare? Är de så lättpåverkade?

Om det är så att SD:s väljare röstar på dem i någon slags protest för att de tycker att pk-folk är dumma, då är väl den rörelsen inte mycket att ta på allvar eller?

Och förresten, med ditt resonemang så är du och andra liknande (som då och då raljerar om PK-människor) medskyldig för att anti-SD rörelsen har vuxit sig så stark?

Och din kritik mot islam kanske har fått fler att bli radikala muslimer också?
    Ja, vad ska jag säga? Jag tror mer på att lyssna på folk än på att håna och förlöjliga dem, i alla fall om det man vill är att få dem att "tänka om". Det hindrar inte att man samtidigt är kritisk mot deras åsikter. Det är skillnad på att säga "SD har fel" och "SD:are är dumma i huvudet", liksom det skulle vara att säga samma sak om "PK:ister" eller för den delen muslimer (jag gillar inte islam men tycker för den skull inte att alla muslimer är dumma i huvudet, och jag upplever heller inte att alla "PK:ister" är på långt när lika inskränkta som t.ex. FDFMGA).

Tar du inte SD på allvar så får det stå för dig, jag menar att en rörelse som är så pass stark att den lockar 13 procent av den röstande befolkningen måste tas på allvar. Hur man gör det är upp till en själv, men att bara vifta bort det tror åtminstone inte jag på.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Zenitha
    nihka skrev 2014-09-25 18:07:06 följande:
    Det är skamligt att påstå att de flesta flyktingar inte har skyddsskäl. Skamligt. Jag skulle vilja se de personer som påstår detta säga det rakt i ansiktet till exempelvis ett barn som sett sin mamma få halsen avskuren.
    Ja, men det skamliga ligger väl också i att vi här i Sverige inte klarar av att skydda kvinnor mot våldsbrott och sätter mördarnas, pedofilernas och våldsverkarnas rätt till human behandling före brottsoffrens. Vi ska inte förneka att vi faktiskt har människor som sitter med precis samma typ av skador som människor som varit ute i krig, och att vi saknar resurser att hantera detta.

Jag anser att dessa frågor hör ihop. 

Vi har enorma systemfel i vårt land så till viss del stämmer det ju att vi inte kan erbjuda den trygghet flyktingar behöver. Vi kan inte ens hantera den enorma- och abnorma mängden av människor som är söndertraumatiserade här i Sverige.

Flyktingar som kommer av de skäl du nämner, kan kanske bidra till bättre förståelse- om vi hanterar detta rätt.

Det handlar om att fördela resurser rätt.

Och att inse att varje person som kan räddas från trauman och till ett fungerande liv, inte är en belastning utan en tillgång. Oavsett etnisk tillhörighet.

• Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-25 20:09:31 följande:
    Tja, i den här tråden är det väl Philipsson som brukar använda batikhäxor som en förolämpning  mor kvinnor och han har också länkat till Metapedias förklaring av begreppet. I stort sett är det bara i nazistiska och påtagligt rasistiska kretsar begreppet används - så det är ju klart att det bara är nazistiska Metapedia som tillhandahåller en förklaring.av vilka kvinnor som ska anses vara batikhäxor.

I mitt tycke finns det tydliga likheter mellan dina och Philipsons åsikter - och i synen på Philipssons batikhäxor kan man se vilken avgrund som skiljer dig och mig åsiktsmässigt. Jag tycker jävligt illa om att nazister och andra kallar en viss kategori kvinnor för batikhäxor medan du tycker jävligt illa om att man gör sig lustig över dem som använder begreppet.

Den avgrunden skiljer oss nog åt i hela debatten om rasism och SD - du vill att man ska öppna ögonen för rasisternas lidande och deras bevekelsegrunder medan jag har ett helt annat fokus, ett fokus som för övrigt innebär att jag jämställer dig med övriga SD-aktivister, även om jag tycker att de oftast är mer raka och ärliga i sin framtoning.
    Du missar målet. Det är givetvis inte rätt någonstans av Philipsson heller att tala om "batikhäxor" eller länka till Metapedia som en trovärdig källa. Sådant ska uppmärksammas och kommenteras. Det är som sagt inte det det handlar om.

Vad du menar med "rasisternas lidande" förstår jag inte heller riktigt. Har jag försvarat rasism? Tvärtom, det är klart att politiker som uttrycker sig rasistiskt ska få stå till svars för det. Sådant går inte att försvara. Men samtidigt tycker jag fortfarande inte det är okej av en kvällstidning att samarbeta med en vänsterextrem "researchgrupp" som med juridiskt väldigt tveksamma metoder sniffar upp folks internettrafik och använder den för att agitera i media. Visst, det kanske slår rätt i mångas ögon när det slår mot just SD, men vad händer när de får korn på nästa grupp de menar har fel åsikter. Och nästa efter det, och nästa? Hade det varit lika okej för dig om "researchgruppen" stått till höger och slagit i motsatt riktning?
  • realist14
    Zenitha skrev 2014-09-26 09:49:32 följande:
    Ja, men det skamliga ligger väl också i att vi här i Sverige inte klarar av att skydda kvinnor mot våldsbrott och sätter mördarnas, pedofilernas och våldsverkarnas rätt till human behandling före brottsoffrens. Vi ska inte förneka att vi faktiskt har människor som sitter med precis samma typ av skador som människor som varit ute i krig, och att vi saknar resurser att hantera detta.

Jag anser att dessa frågor hör ihop. 

Vi har enorma systemfel i vårt land så till viss del stämmer det ju att vi inte kan erbjuda den trygghet flyktingar behöver. Vi kan inte ens hantera den enorma- och abnorma mängden av människor som är söndertraumatiserade här i Sverige.

Flyktingar som kommer av de skäl du nämner, kan kanske bidra till bättre förståelse- om vi hanterar detta rätt.

Det handlar om att fördela resurser rätt.

Och att inse att varje person som kan räddas från trauman och till ett fungerande liv, inte är en belastning utan en tillgång. Oavsett etnisk tillhörighet.

Om människskor med så svåra trauman att de kan utgöra en fara för omgivningen kommer hit, vilket sker idag. Hur många vet ingen. Så borde det iallafall vidtas några åtgärder som avser att skydda oss. Finns det öht på agendan eller slussar man bara in alla utan att ens kolla detta, för att det skulle vara rasistiskt????

Det skrämmer mig.

• Zenitha
    realist14 skrev 2014-09-26 09:54:30 följande:

Om människskor med så svåra trauman att de kan utgöra en fara för omgivningen kommer hit, vilket sker idag. Hur många vet ingen. Så borde det iallafall vidtas några åtgärder som avser att skydda oss. Finns det öht på agendan eller slussar man bara in alla utan att ens kolla detta, för att det skulle vara rasistiskt????

Det skrämmer mig.

Ja, men det kan ju tyvärr vara så at de som är mest drabbade och behöver akut hjälp också är de med svårast trauman. Om man ska hjälpa dem, vilket anses vara mest humant om de lever mest utsatt, ska man då kräva ett godkänt intyg på god psykisk hälsa? 

Vi har en vänteid på ca 2 år sist jag kollade, inom Kris.och traumavård- och detta gäller de mest akuta fallen. 
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-09-25 20:09:31 följande:
    Tja, i den här tråden är det väl Philipsson som brukar använda batikhäxor som en förolämpning  mor kvinnor och han har också länkat till Metapedias förklaring av begreppet. I stort sett är det bara i nazistiska och påtagligt rasistiska kretsar begreppet används - så det är ju klart att det bara är nazistiska Metapedia som tillhandahåller en förklaring.av vilka kvinnor som ska anses vara batikhäxor.

I mitt tycke finns det tydliga likheter mellan dina och Philipsons åsikter - och i synen på Philipssons batikhäxor kan man se vilken avgrund som skiljer dig och mig åsiktsmässigt. Jag tycker jävligt illa om att nazister och andra kallar en viss kategori kvinnor för batikhäxor medan du tycker jävligt illa om att man gör sig lustig över dem som använder begreppet.

Den avgrunden skiljer oss nog åt i hela debatten om rasism och SD - du vill att man ska öppna ögonen för rasisternas lidande och deras bevekelsegrunder medan jag har ett helt annat fokus, ett fokus som för övrigt innebär att jag jämställer dig med övriga SD-aktivister, även om jag tycker att de oftast är mer raka och ärliga i sin framtoning.
    Men har du nån annan källa som definierar begreppet "batikhäxa" så välkommen då att referera till den. Problemet är att många neologismer aldrig tar sig in i ordböckerna, eftersom de i regel samtidigt är modeord, som ganska snabbt försvinner ur vokabulären. Fast vem vet hur det blir med "batikhäxa"? Tiden får utvisa om ordet stannar i svenskan eller om det försvinner. Samma sak gäller naturligtvis "gubbslem" f.ö., som feministerna lanserat.
  • Philipsson
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-26 09:53:55 följande:
    Du missar målet. Det är givetvis inte rätt någonstans av Philipsson heller att tala om "batikhäxor" eller länka till Metapedia som en trovärdig källa. Sådant ska uppmärksammas och kommenteras. Det är som sagt inte det det handlar om.
    Vad skulle det vara för fel med att använda ordet "batikhäxa"? Och vad skulle det vara för fel med att länka till Metapedia? Om du tycker att den definition av "batikhäxa" som finns där, inte stämmer med ordets användning/betydelse, så är det ju bara att du plockar fram en egen källa då, som möjligen beskreve ordet på ett distinktare vis.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2014-09-26 16:14:19 följande:
    Vad skulle det vara för fel med att använda ordet "batikhäxa"? Och vad skulle det vara för fel med att länka till Metapedia? Om du tycker att den definition av "batikhäxa" som finns där, inte stämmer med ordets användning/betydelse, så är det ju bara att du plockar fram en egen källa då, som möjligen beskreve ordet på ett distinktare vis.
    Det är ett generaliserande skällsord i stil med "kulturberikare" eller varför inte "främlingsfientlig" (i meningen "alla som vill se någon form av skärpning av den svenska invandringspolitiken").

Och att länka till en uppenbart vinklad källa för att objektivt beskriva ett ord blir inte riktigt bra det heller. Lite som att länka till Avpixlat för att beskriva nackdelar med invandring, eller till Expo för att beskriva fördelar med densamma.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?