• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-23 07:56:08 följande:
    Ja, vad är det som hindrar dig att ge uttryck för dina åsikter - eller snarare vem?

Jag tror det är där det brister - du har rätt att säga vad du tycker, men jag har lika stor rätt att säga att jag tycker att du har fel.
    Du ser alltså inte att man har betydligt mer att förlora på att "komma ut" som sverigedemokrat än på att outa sina sympatier för något av de andra riksdagspartierna?

Folk har sina förutfattade meningar (som för övrigt är jättedumma att ha om t.ex. muslimer eller feminister eller någon annan livsåskådningsbaserad grupp) om alla som röstar på SD. Då spelar det ingen roll om de passar in på nidbilden av den typiske SD-röstaren (lågutbildad man med vardagsrasistiska tendenser) eller står så långt ifrån den som det bara är möjligt. Röstar man på SD är man rasist och "tror inte på människors lika värde". Det förutsätts automatiskt att man vill dra ner Reinfeldts 48 miljarder till exakt noll - några summor däremellan finns inte. Det ska stängas gränser och kastas ut skötsamma människor som råkar vara födda utomlands. Och man tycker det är helt okej att veva med järnrör på stan.

Men visst. Man ska tala om varför man tycker någon som har fel faktiskt har fel. Och jag antar att du ser det jag räknar upp ovan som fullt legitima sätt att göra detta på. Men inte ens den mest polariserade anti-SD:are kan inte ha missat det jag skriver i min första mening ovan.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-09-23 14:44:41 följande:

Härligt inlägg av A. Teodorescu, som borde provocera samtliga politiker i sjuklövern och journalister i detta land, samt de pekåister som skriver här i tråden:

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/aliceteodorescu/article19578984.ab

Vad hon säger är ju att de som menar att om all reglering av invandringen till Sverige, innebär att göra skillnad mellan oss och att de som tycker att en reglerad invandring inte är kompatibel med FN:s mänskliga rättigheter, så borde ju de dessa då sträva efter att avskaffa den reglerade invandringen och istället förespråka fri invandring. Detta är det dock ingen ut sjuklövern som gör, och f.ö. knappast några journalister eller debattörer här i tråden heller, och då kallar hon er för hycklare, och det är precis det ni är!

Har du nu haft uppenbarelser om att  pk-folket är för en oreglerad invandring nu igen, eller åtminstone inte förstår konsekvenserna av att att vi inte aktivt söker upp alla jordens flyktingar och tar dem hit - du rantar ju runt i den här tråden som en äggsjuk höna med dina stolligheter om detta.

Jag har inte sett någon som påstått att Sverige ska ha öppna gränser, inte heller särskilt många som anser att SD:s rasism har något att göra med att partiet vill begränsa invandringen, utan att de gör skillnad på vilka som ska få asyl av dem som kommer hit utifrån ursprung och religiös tillhörighet.

Stackars Philpsson, ditt egenkära åsiktsstruttande tycks innebära att du aldrig kommer att förstå vad debatten handlar omSkrattande
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-09-23 15:15:15 följande:
    Jag har inte sett någon som påstått att Sverige ska ha öppna gränser, inte heller särskilt många som anser att SD:s rasism har något att göra med att partiet vill begränsa invandringen, utan att de gör skillnad på vilka som ska få asyl av dem som kommer hit utifrån ursprung och religiös tillhörighet.
    Aha, så nu är du för en begränsning av invandringen? Sen när då? Som den opportunist du är, så har du ni insett att vinden har vänt? Det är ju det problemet alla ni pekåister har, att ni alltid måste sticka upp fingret i vädret för att känna efter hur vinden går.

Var någonstans skulle Sd har sagt att partiet gör skillnad på "vilka som ska få asyl av dem som kommer hit utifrån ursprung och religiös tillhörighet"?

Vad Sd däremot har sagt och säger, gång på gång, är ju att flyktinginvandringen till Sverige måste minska, oavsett varifrån den kommer, och att Sverige bör hjälpa flyktingar i närområdet, istället för att ge den minoritet av flyktingar som kommer hit, uppehållstillstånd i Sverige.

Som vanligt fantiserar du ihop vad Sd skulle ha sagt istället för att utgå från vad partiet faktiskt säger.

Men du, du som nu vill begränsa invandringen. Med hur många?
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-09-23 17:31:51 följande:
    Aha, så nu är du för en begränsning av invandringen? Sen när då? Som den opportunist du är, så har du ni insett att vinden har vänt? Det är ju det problemet alla ni pekåister har, att ni alltid måste sticka upp fingret i vädret för att känna efter hur vinden går.

Var någonstans skulle Sd har sagt att partiet gör skillnad på "vilka som ska få asyl av dem som kommer hit utifrån ursprung och religiös tillhörighet"?

Vad Sd däremot har sagt och säger, gång på gång, är ju att flyktinginvandringen till Sverige måste minska, oavsett varifrån den kommer, och att Sverige bör hjälpa flyktingar i närområdet, istället för att ge den minoritet av flyktingar som kommer hit, uppehållstillstånd i Sverige.

Som vanligt fantiserar du ihop vad Sd skulle ha sagt istället för att utgå från vad partiet faktiskt säger.

Men du, du som nu vill begränsa invandringen. Med hur många?
    Fast det är ju ditt rigida och självupptagna tänkesätt som gör att du inte förstår att i stort sett alla är för en begränsad invandring, du förstår tydligen inte att vi för närvarande har en kontinuerlig begränsning bland annat genom att Migrationsverket gör bedömningar av vilka som har tillräckliga asylskäl - tron på att Sveriges gränser är vidöppna och att all världens flyktingar är på väg hit är en vanlig vanföreställning bland sverigedemokrater och SD-kramare som du.

Att Åkesson gör skillnad finns det en uppsjö exempel på. Ett ögonblick bara så ska jag googla, fast nog tycker jag att det är illa ställt med kunskaperna om hur man söker upp info bland er kramare - där har skolan misslyckats rejält.

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-09-23 07:56:08 följande:
    Ja, vad är det som hindrar dig att ge uttryck för dina åsikter - eller snarare vem?

Jag tror det är där det brister - du har rätt att säga vad du tycker, men jag har lika stor rätt att säga att jag tycker att du har fel.
    Jag kan så klart säga vad jag vill, men min röst i något forum eller på någon blogg eller facebook osv räcker inte så långt.

Våra politiker bör också dra sitt strå till stacken och sluta utesluta ett parti som får så pass många röster och istället lyssna på dom och deras väljare för att insee varför de andra partierna förlorat så många röster till SD. Istället sluter man musslan och låtsas som att SD och deras 13% av befolkningen inte finns.

Media har om möjligt ett ännu större ansvar. De är världens bild ut mot folket, men när de ljuger och vinklar som de gör eftersom de är politiskt bundna så funkar inte journalistiken. Optimalt hade varit om stora media som Aftonbladet, Expressen, SvD, DN SVT, SR osv var helt neutrala och rapporterade på ett sådant sätt att alla Svenskar fritt kunde få bilda sin egen uppfattning av deras media utan att den är politiskt påverkar, men det är bara ett drömscenario.

Detta borde ju alla media stå bakom, men enda anledningen till att de inte är neutrala är att de vet att om de skulle vara det så skulle en ännu större del av befolkningen få upp ögonen för SD och de hatar spel på lika villkor. Kan man fuska i poker så ska man fan göra det. Kan man fuska i fotboll så ska man göra det. Ja ungefär så tänker dessa sjuka journalister. Dom borde inte ens få kallas journalister.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-09-23 21:39:02 följande:
    Jag kan så klart säga vad jag vill, men min röst i något forum eller på någon blogg eller facebook osv räcker inte så långt.

Våra politiker bör också dra sitt strå till stacken och sluta utesluta ett parti som får så pass många röster och istället lyssna på dom och deras väljare för att insee varför de andra partierna förlorat så många röster till SD. Istället sluter man musslan och låtsas som att SD och deras 13% av befolkningen inte finns.

Media har om möjligt ett ännu större ansvar. De är världens bild ut mot folket, men när de ljuger och vinklar som de gör eftersom de är politiskt bundna så funkar inte journalistiken. Optimalt hade varit om stora media som Aftonbladet, Expressen, SvD, DN SVT, SR osv var helt neutrala och rapporterade på ett sådant sätt att alla Svenskar fritt kunde få bilda sin egen uppfattning av deras media utan att den är politiskt påverkar, men det är bara ett drömscenario.

Detta borde ju alla media stå bakom, men enda anledningen till att de inte är neutrala är att de vet att om de skulle vara det så skulle en ännu större del av befolkningen få upp ögonen för SD och de hatar spel på lika villkor. Kan man fuska i poker så ska man fan göra det. Kan man fuska i fotboll så ska man göra det. Ja ungefär så tänker dessa sjuka journalister. Dom borde inte ens få kallas journalister.
    Du menar alltså att de andra partierna, de som fått 87 procent av rösterna, ska svika sina väljare. Jag tycker att de var oerhört tydliga i budskapet att de inte kommer att samarbeta med SD och 87 procent röstade alltså på partier som hade detta som ett centralt budskap i valrörelsen.

Vad gäller media så är en fri press ett av demokratins fundament - det vore synnerligen olyckligt om Sverige blev som vissa diktaturstater eller bananrepubliker där makten dikterar vad pressen ska skriva. Jo, jag förstår att du förmodligen anser att det redan är så i Sverige, men det gör inte jag.

Public service är så långt som möjligt neutrala och objektiva men det är klart att den objektiviteten är präglad av västerländska värderingar och västerländsk demokratisyn.

För övrigt så mäter Sifo årligen svenskarnas förtroende för en myndigheter, media, företag och institutioner - det finns inget annat som ens kommer i närheten av det förtroende vi har för SR och SVT.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-09-23 18:04:18 följande:
    Fast det är ju ditt rigida och självupptagna tänkesätt som gör att du inte förstår att i stort sett alla är för en begränsad invandring,
    Så har det då inte låtit hittills. Alla åsikter som har handlat om att minska invandringen har ju betraktas som frukten av rasism.

Men du har rätt i att du och ni andra pekåister ju aldrig har specificerat var gränsen mellan pk-begränsningen och rasimbegränsningen skulle gå. Ni har då bara låtsats att alla som har velat minska på invandringen skulle vara rasister. Eller?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-09-24 15:34:31 följande:
    Så har det då inte låtit hittills. Alla åsikter som har handlat om att minska invandringen har ju betraktas som frukten av rasism.

Men du har rätt i att du och ni andra pekåister ju aldrig har specificerat var gränsen mellan pk-begränsningen och rasimbegränsningen skulle gå. Ni har då bara låtsats att alla som har velat minska på invandringen skulle vara rasister. Eller?
    Du får ju gärna ge exempel på denna självklarhet? Exakt när har massa människor kallats rasister enbart för att de vill begränsa invandringen?

Alla vi som har följt politiken nära, och som följt migrationspolitiken nära i många år vet ju att varje regering har infört regler som kraftigt begränsar invandringen. De flesta som är insatta vet att Sveriges senaste regeringar har varit med och genomfört EU-regler som kraftigt begränsar invandringen.

Har någon kallat dessa politiker för rasister? Nej.

Som sagt. Om du ville veta varför folk oroar sig för SD. Läs SDs principprogram. Se intervjun med Åkesson som FDFMA la ut ovan. SD skriver om och om igen själva i sina dokument att de på en mängd punkter kraftigt skiljer sig från de andra riksdagspartierna. Att låtsas att det bara är synen invandringen som skiljer sig är knappast givande för debatten.

Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-09-23 17:31:51 följande:
    Aha, så nu är du för en begränsning av invandringen? Sen när då?
    Alltid.

Begränsa = inte släppa fritt.

Minska = dra ner.

Förstår du verkligen inte skillnaden? Begränsa - minska. Det förklara förstås en rad helt absurda påståenden från dig.

• nihka
    Philipsson skrev 2014-09-23 14:44:41 följande:

Härligt inlägg av A. Teodorescu, som borde provocera samtliga politiker i sjuklövern

Ja, sjuklövern - de som vill samarbeta med varandra i olika konstellationer men har det gemensamt att de inte vill samarbeta med SD.

Fast SD vill gärna samarbeta med vem som helst. Känns som en instabil inställning att första skälla och gapa på alla andra partier på båda sidor om blockgränsen och sedan förvänta sig att de ska samarbeta med partiet som dömt ut deras politik.

Nej, tacka vet jag sjuklövern. De fördömer SDs politik och vill sedan inte ha med dem att göra. Sund inställning.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?