• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-09-24 15:34:31 följande:
    Så har det då inte låtit hittills. Alla åsikter som har handlat om att minska invandringen har ju betraktas som frukten av rasism.

Men du har rätt i att du och ni andra pekåister ju aldrig har specificerat var gränsen mellan pk-begränsningen och rasimbegränsningen skulle gå. Ni har då bara låtsats att alla som har velat minska på invandringen skulle vara rasister. Eller?
    Det skulle jag inte vilja påstå, jag tror inte att jag sett en enda skribent här på FL under de år jag läst här som påstått att SD är rasistiska på grund av att de vill begränsa invandringen kraftigt utan jag har bara sett varianter på påståendet att SD:s rasism kan härledas till att de gör skillnad på folk och folk, precis som Åkesson i intervjun jag länkade till gjorde. (För tydlighetens skull, att man inte anser att det är rasistiskt att vilja minska invandringen innebär inte nödvändigtvis att man måste anse att det vore en bra åtgärd.)

Däremot är det oerhört vanligt att sverigedemokrater påstår att de kallas rasister för att de vill begränsa invandringen radikalt. Min gissning är att detta påstående framförallt bottnar i att sverigedemokrater och SD-kramare måste tillskriva sina meningsmotståndare åsikter dessa aldrig uttryckt för att överhuvudtaget ha några argument att komma med - men förmodligen finns det också en annan aspekt som man inte kan bortse från och det är det faktum att många kramare och sverigedemokrater inte riktigt klarar av att hänga med i en vanlig debatt och därför inte sällan hamnar en smula snett.

Hur gick det för dig, fixade du länken till Åkessonklippet i mitt förra inlägg, vad tycker du om hans påståenden om muslimer?

Vill du har fler exempel på vad det är hos SD:s åsikter som gör att många anser att partiet och dess anhängare i mångt och mycket kan klassas som rasister - eller föredrar du att fortsätta attackera väderkvarnar som ärligt talat bara roterar inne i ditt huvud?
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-09-24 20:55:49 följande:
    Det skulle jag inte vilja påstå, jag tror inte att jag sett en enda skribent här på FL under de år jag läst här som påstått att SD är rasistiska på grund av att de vill begränsa invandringen kraftigt utan jag har bara sett varianter på påståendet att SD:s rasism kan härledas till att de gör skillnad på folk och folk, precis som Åkesson i intervjun jag länkade till gjorde. (För tydlighetens skull, att man inte anser att det är rasistiskt att vilja minska invandringen innebär inte nödvändigtvis att man måste anse att det vore en bra åtgärd.)

Däremot är det oerhört vanligt att sverigedemokrater påstår att de kallas rasister för att de vill begränsa invandringen radikalt. Min gissning är att detta påstående framförallt bottnar i att sverigedemokrater och SD-kramare måste tillskriva sina meningsmotståndare åsikter dessa aldrig uttryckt för att överhuvudtaget ha några argument att komma med - men förmodligen finns det också en annan aspekt som man inte kan bortse från och det är det faktum att många kramare och sverigedemokrater inte riktigt klarar av att hänga med i en vanlig debatt och därför inte sällan hamnar en smula snett.

Hur gick det för dig, fixade du länken till Åkessonklippet i mitt förra inlägg, vad tycker du om hans påståenden om muslimer?

Vill du har fler exempel på vad det är hos SD:s åsikter som gör att många anser att partiet och dess anhängare i mångt och mycket kan klassas som rasister - eller föredrar du att fortsätta attackera väderkvarnar som ärligt talat bara roterar inne i ditt huvud?
    Men om man gör juridisk skillnad mellan svenska medborgare och folk som inte är svenska medborgare, så gör man ju skillnad mellan folk och folk. Vad är det konstiga i det? Du låtsas ju uppenbarligen bara att du inte gör skillnad på folk och folk...eftersom du ju gör det i praktiken.

Så det där att de bara de "onda" skulle göra skillnad på folk och folk"-argumentet, är bara ännu en plattityd från pekåister som du själv. En tom fras. Alla gör vi nämligen skillnad på folk och folk. Eller låter du vem som helst krypa ner i din säng hemma?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-09-25 00:34:23 följande:
    Men om man gör juridisk skillnad mellan svenska medborgare och folk som inte är svenska medborgare, så gör man ju skillnad mellan folk och folk. Vad är det konstiga i det? Du låtsas ju uppenbarligen bara att du inte gör skillnad på folk och folk...eftersom du ju gör det i praktiken.

Så det där att de bara de "onda" skulle göra skillnad på folk och folk"-argumentet, är bara ännu en plattityd från pekåister som du själv. En tom fras. Alla gör vi nämligen skillnad på folk och folk. Eller låter du vem som helst krypa ner i din säng hemma?
    Det är rätt enkelt. Du verkar helt enkelt missförstå vad folk säger när de säger att de inte gör skillnad på folk och folk.

Självklart kan inte alla behandlas exakt olika. Människor är olika. Har olika behov. Beter sig olika. Det är så självklart att nog alla förstår det. Att inte göra skillnad på folk, betyder att man i det längsta försöker att ge alla människor samma chanser, samma värde och samma rättigheter.

Det är ingen plattityd. Det är något folk menar och tror på. Om du undrar vad som som menas med uttrycket kan du alltid fråga! FlörtOskyldig

Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-25 07:42:29 följande:
    Självklart kan inte alla behandlas exakt olika. Människor är olika. Har olika behov. Beter sig olika. Det är så självklart att nog alla förstår det. Att inte göra skillnad på folk, betyder att man i det längsta försöker att ge alla människor samma chanser, samma värde och samma rättigheter.

I det längsta, alltså. Det är fri invandring och öppna gränser som gäller, annars ser man, i likhet med de SD-sympatisörer man raljerar över, inte heller alla människors lika värde. Man är, med andra ord, en hycklare.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-25 08:15:26 följande:

I det längsta, alltså. Det är fri invandring och öppna gränser som gäller, annars ser man, i likhet med de SD-sympatisörer man raljerar över, inte heller alla människors lika värde. Man är, med andra ord, en hycklare.

Inte alls.

Du verkar missförstå begreppet också.
  • chrissandra
    FDFMGA skrev 2014-09-23 22:15:39 följande:
    Du menar alltså att de andra partierna, de som fått 87 procent av rösterna, ska svika sina väljare. Jag tycker att de var oerhört tydliga i budskapet att de inte kommer att samarbeta med SD och 87 procent röstade alltså på partier som hade detta som ett centralt budskap i valrörelsen.

Vad gäller media så är en fri press ett av demokratins fundament - det vore synnerligen olyckligt om Sverige blev som vissa diktaturstater eller bananrepubliker där makten dikterar vad pressen ska skriva. Jo, jag förstår att du förmodligen anser att det redan är så i Sverige, men det gör inte jag.

Public service är så långt som möjligt neutrala och objektiva men det är klart att den objektiviteten är präglad av västerländska värderingar och västerländsk demokratisyn.

För övrigt så mäter Sifo årligen svenskarnas förtroende för en myndigheter, media, företag och institutioner - det finns inget annat som ens kommer i närheten av det förtroende vi har för SR och SVT.
    Men nog vet väl du liksom alla andra att journalistkåren är vänstervriden?
  • chrissandra
    chrissandra skrev 2014-09-25 10:50:15 följande:
    och grön.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-25 08:15:26 följande:

Att alla inte ska få en kur av cellgifter, bara cancersjuka, betyder inte att alla inte är lika mycket värda. Att bara arbetslösa får A-kassa, att bara sjuka får sjukersättning, att bara de med asylskäl får asyl, att ingen har rätt att bosätta sig i vilket land de vill, utan att det finns regelverks som styr detta, betyder självklart inte att alla inte har samma värde.

Det borde väl man inte behöva säga?

• Quintus Zebra
    chrissandra skrev 2014-09-25 10:50:15 följande:
    Nästan alla medier är ägda av privata ägare som knappast är vänster.

Tror vi alla då och då tycker att media är vinklade.

Gillar själv inte riktigt hur SVT har utvecklats de senaste åren, t.ex.

Det är därför kritiskt tänkande är viktigt. Så man själv kan sålla bland informationen man får.

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-09-25 00:34:23 följande:

Så du valde väderkvarnen i ditt huvud i stället för att diskutera Åkessonexemplet.

Det här med människors lika värde är en abstraktion som inte omöjliggör nationsgränser eller för den delen att jag exempelvis anser att min familj har ett mycket större värde för mig än en okänd vitryss.

Den återkommande diskussionen om människors värde från folket som samlas kring SD, SvP och SMR här på FL är enligt mig ett utmärkt exempel på den intellektuella statusen bland dessa.

Snart så börjar väl vitryssen återigen med darr på texten förkunna att Sveriges invandringspolitik inte är demokratisk - och så måste någon än en gång förklara hur en representativ demokrati fungerar med grundlagsexempel och hela baletten.

Man kan faktiskt undra hur det står till på vissa håll och kanter egentligen Skrattande
Svar på tråden Varför hatar folk SD?