nihka skrev 2014-09-28 14:09:07 följande:
Det finns inget samhälle som klarar av att skydda alla sina medborgare alltid från allt, men jag känner mig trygg i Sverige. Att Sverige är ett tryggt land är väl också en tungt vägande orsak till att flyktingar söker sig till länder som Sverige.
Jag håller inte med dig i din bild av hur vi förhåller oss till våldsverkare kontra våldsbrottsoffer även om det inte alltid finns utrymme för förbättring, men det är en annan diskussion.
Quintus Zebra skrev 2014-09-28 10:57:09 följande:
Angående det första så är du nog inte så bra tankeläsare som du tror. Det handlar nog rätt lite om att vara präktigt.
För det andra så verkar inte hatet mot "invandringen" alls öka. Utan tvärtom så visar de undersökningar som har gjorts att toleransen mot "invandringen och invandringen" bara ökar.
För det tredje så tycker jag att man ska lägga skulden för hatet där hatet hör hemma. De som hatar och mobbar och förtrycker "invandrare" är skyldiga själva. Det är deras ansvar!
Att lägga skulden för hatet på människor som jobbar för tolerans är knappast ok.
Jag vet inte hur jag ska säga det här, men jag har sett en del saker under ganska lång tid som bekymrar mig. Det finns inte riktigt utrymme att ta upp allt här. Men det jag har sett är rena systemfel i vårt rättssystem. Och jag har sett hur just rasism i vårt rättssystem förstört rättssäkerheten. Den öppna rasismen är så enkel att ta på, men den rasism som finns inbyggd sedan decennier tillbaka och lärt sig att vända kappan efter vinden verkar de flesta "vanliga" svenskar inte ens inse att den finns. Den genomsyrar också vårt arbetsmarknadssystem. Det är inte så att arbetsgivare nu plötsligt inte vill anställa Ali från Marocko. Svenskarna gillade inte finnar och andra och som egentligen var de som i hög grad var de som "byggde" upp landet efter andra värlskriget. De var arbetsamma och disciplinerade och på grund av detta sänkte de ackordlönerna. Jag är inte helsvensk själv- och jag har insett att även om jag är född här och det ska föreställa mitt hemland, så komemr jag aldrig att känna mig som helsvensk. hade jag haft ett annat land att "åka hem till", så hade jag banne mig gjort det. Jag känner många bra "äkta svenskar",men upplever att gemene man tyvärr är ganska naiva. Man analyserar inte problemen på djupet. utan allt ligger kvar på ytan. De problem som finns idag kunde förutsägas redan på 80-talet. Men man väljer att blunda. Ingenting är liksom nytt under solen.
Svenskar är inte speciellt solidariska ens mot sina egna landsmän- det finns många "riktiga svenskar" som far fruktansvärt illa. Ja, det är sökert sant att många kan känna sig trygga- men det finns människor som lever hela livet i otrygghet och jag har många gånger undrat hur det kommer sig att ingen bryr sig. Fattar man helt enkelt inte att precis samma fördomar som styr tänket i rasismen, är desamma som skapar rättsosäkerhet. Brottsoffer i Sverige får ofta ingen förbannad hjälp alls.
Är det verkligen sant att alla som är positiva till invandring vill att de som kommer hit ska kunna leva med samma levnadsstandard som de som har det bäst här i Sverige? unnar vi verkligen dessa människor detta? Eller är dne underliggande kontexten att de fortfarande ska vara så förbannat tacksamma att de ska vara glada om de får skura golv resten av liven?
chrissandra skrev 2014-09-28 11:00:34 följande:
Vill bara fråga vilka som slagit ned folk med järnrör?
SD-toppar beväpnade sig med järnrör
Eller är det bara nys?