• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Zenitha skrev 2014-09-27 22:32:42 följande:

Det finns två saker stör mig f.n. med vissa "öppna gränserna och släpp in alla"- personer. Det ena som stör mig är när det handlar om att man bara utåt vill visa sig präktig, samtidigt som man själv beter sig svinigt mot andra. Det andra är - och det kan faktiskt vara något som dessa personer iskallt räknar med- är de mörkhyade barn, ungdomar och vuxna med mörk hy som är födda och uppvuxna i Sverige- som får betala för hatet som växer mot invandringen. För det är ju troligare de än de "godhjärtade" blonda och blåögda som får ta smällarna. Är det också rasistiskt att tänka så?

Angående det första så är du nog inte så bra tankeläsare som du tror. Det handlar nog rätt lite om att vara präktigt.

För det andra så verkar inte hatet mot "invandringen" alls öka. Utan tvärtom så visar de undersökningar som har gjorts att toleransen mot "invandringen och invandringen" bara ökar.

För det tredje så tycker jag att man ska lägga skulden för hatet där hatet hör hemma. De som hatar och mobbar och förtrycker "invandrare" är skyldiga själva. Det är deras ansvar!
    Att lägga skulden för hatet på människor som jobbar för tolerans är knappast ok.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • chrissandra
    Zenitha skrev 2014-09-27 19:37:27 följande:
    Ja, om det nu för det första vore så enkelt. Eftersom tråden handlar om SD, så kan man förstås fråga sig vad vissa personer därifrån haft för ursäkter för att slå ner folk med järnrör. De kan knappast skylla på att de kommit från krigsområden. Mannen som mördade Nancy Tavsan i Hjällbo 2009 hade inte uppehållstillstånd- men eftersom familjen var EU- medborgare fanns det ingenting som kunde hålla honom borta från Sverige. Vad ska man tycka om Jackie Arklöv - svensk medborgare som åkte iväg och krigade, och begick fruktansvärda krigsförbrytelser som vi här i Sverige bara ryckte på axlarna åt. Inte förrän morden i Malexander på poliser åkte han dit. 

Har vi ens de resurser som krävs för att ta hand om svenskar som åkt till Afghanistan, t,ex,? Men ska vi överhuvudtaget vara där och kriga?

Hur många mördas, misshandlas och våldtas av vanliga svenskar? Vad gör vi med dem? Om det inte hade varit så förbannat tyst om de brottsoffer som blivit lidande på grund av detta våld, så hade vi kanske haft en annan situation idag, 
    Vill bara fråga vilka som slagit ned folk med järnrör?
  • nihka
    Zenitha skrev 2014-09-26 09:49:32 följande:
    Ja, men det skamliga ligger väl också i att vi här i Sverige inte klarar av att skydda kvinnor mot våldsbrott och sätter mördarnas, pedofilernas och våldsverkarnas rätt till human behandling före brottsoffrens. Vi ska inte förneka att vi faktiskt har människor som sitter med precis samma typ av skador som människor som varit ute i krig, och att vi saknar resurser att hantera detta.

Jag anser att dessa frågor hör ihop. 

Vi har enorma systemfel i vårt land så till viss del stämmer det ju att vi inte kan erbjuda den trygghet flyktingar behöver. Vi kan inte ens hantera den enorma- och abnorma mängden av människor som är söndertraumatiserade här i Sverige.

Flyktingar som kommer av de skäl du nämner, kan kanske bidra till bättre förståelse- om vi hanterar detta rätt.

Det handlar om att fördela resurser rätt.

Och att inse att varje person som kan räddas från trauman och till ett fungerande liv, inte är en belastning utan en tillgång. Oavsett etnisk tillhörighet.

Det finns inget samhälle som klarar av att skydda alla sina medborgare alltid från allt, men jag känner mig trygg i Sverige. Att Sverige är ett tryggt land är väl också en tungt vägande orsak till att flyktingar söker sig till länder som Sverige.

Jag håller inte med dig i din bild av hur vi förhåller oss till våldsverkare kontra våldsbrottsoffer även om det inte alltid finns utrymme för förbättring, men det är en annan diskussion.
  • nihka
    nihka skrev 2014-09-28 14:09:07 följande:
    Det finns inget samhälle som klarar av att skydda alla sina medborgare alltid från allt, men jag känner mig trygg i Sverige. Att Sverige är ett tryggt land är väl också en tungt vägande orsak till att flyktingar söker sig till länder som Sverige.

Jag håller inte med dig i din bild av hur vi förhåller oss till våldsverkare kontra våldsbrottsoffer även om det inte alltid finns utrymme för förbättring, men det är en annan diskussion.
    även om det alltid finns utrymme för förbättring
  • Philipsson
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-26 16:27:03 följande:
    Det är ett generaliserande skällsord i stil med "kulturberikare" eller varför inte "främlingsfientlig" (i meningen "alla som vill se någon form av skärpning av den svenska invandringspolitiken").
    Ja, och? Det finns många nedsättande uttryck. "Idiot", "imbecill", "svin" är några av dem. Är du överkänslig mot nedsättande uttryck eller vad?
    Och att länka till en uppenbart vinklad källa för att objektivt beskriva ett ord blir inte riktigt bra det heller. Lite som att länka till Avpixlat för att beskriva nackdelar med invandring, eller till Expo för att beskriva fördelar med densamma.
    Men lägg av nu, innehållet i den beskrivning av ordet som finns på Metapedia stämmer åtminstone som jag ser det, ganska väl in på dess användning. Är det nånting i den definition som finns där, du inte håller med om? Vad skulle annars "batikhäxa" betyda menar du? Kom i så fall med sakliga invändningar mot den definition som där presenteras.

• Philipsson
    Det är ett generaliserande skällsord i stil med "kulturberikare" eller varför inte "främlingsfientlig" (i meningen "alla som vill se någon form av skärpning av den svenska invandringspolitiken").
    Jag är f.ö. helt överens med dig om att såväl "batikhäxa" som "främlingsfientlig" är nedsättande uttryck. En viktig skillnad mellan användningen av dem, dock, är ju att det förstnämnda uttrycket mest används i den privata sfären och på diverse nätfora, medan det senare är omfamnat av det politiska etablissemanget och massmedia och således används i offentligheten. Syftet med användningen av dem är emellertid detsamma, nämlingen att stämpla folk, att slippa debattera i sak.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-28 17:34:10 följande:

Jag är f.ö. helt överens med dig om att såväl "batikhäxa" som "främlingsfientlig" är nedsättande uttryck. En viktig skillnad mellan användningen av dem, dock, är ju att det förstnämnda uttrycket mest används i den privata sfären och på diverse nätfora, medan det senare är omfamnat av det politiska etablissemanget och massmedia och således används i offentligheten. Syftet med användningen av dem är emellertid detsamma, nämlingen att stämpla folk, att slippa debattera i sak.

Nej, "frrämlingsfientlig" handlar om ett teknisk korrekt ord för att beskriva ett fenomen, alltså främlingsfientlighet. Det kan dock användas felaktigt och/eller med syftet att enbart svärta. Medan ordet "batikhäxa" enbart syftar till att svärta ett fenomen och har ingen teknisk mening med sin existens, då den tekniska korrekta orduppsättningen redan står upptaget av "politisk korrekt" och "batikhäxa" härleder inte tekniskt till fenomenet politisk korrekt överhuvudtaget.

Batikhäxa kan dock jömföras med andra ord rent tekniskt, som exempelvis kålsupare, skuggjägare och foliehatt.
  • Zenitha
    nihka skrev 2014-09-28 14:09:07 följande:

Quintus Zebra skrev 2014-09-28 10:57:09 följande:
    Angående det första så är du nog inte så bra tankeläsare som du tror. Det handlar nog rätt lite om att vara präktigt.

För det andra så verkar inte hatet mot "invandringen" alls öka. Utan tvärtom så visar de undersökningar som har gjorts att toleransen mot "invandringen och invandringen" bara ökar.

För det tredje så tycker jag att man ska lägga skulden för hatet där hatet hör hemma. De som hatar och mobbar och förtrycker "invandrare" är skyldiga själva. Det är deras ansvar!
    Att lägga skulden för hatet på människor som jobbar för tolerans är knappast ok.
    Jag vet inte hur jag ska säga det här, men jag har sett en del saker under ganska lång tid som bekymrar mig. Det finns inte riktigt utrymme att ta upp allt här. Men det jag har sett är rena systemfel i vårt rättssystem. Och jag har sett hur just rasism i vårt rättssystem förstört rättssäkerheten. Den öppna rasismen är så enkel att ta på, men den rasism som finns inbyggd sedan decennier tillbaka och lärt sig att vända kappan efter vinden verkar de flesta "vanliga" svenskar inte ens inse att den finns. Den genomsyrar också vårt arbetsmarknadssystem. Det är inte så att arbetsgivare nu plötsligt inte vill anställa Ali från Marocko. Svenskarna gillade inte finnar och andra och som egentligen var de som i hög grad var de som "byggde" upp landet efter andra värlskriget. De var arbetsamma och disciplinerade och på grund av detta sänkte de ackordlönerna. Jag är inte helsvensk själv- och jag har insett att även om jag är född här och det ska föreställa mitt hemland, så komemr jag aldrig att känna mig som helsvensk. hade jag haft ett annat land att "åka hem till", så hade jag banne mig gjort det. Jag känner många bra "äkta svenskar",men upplever att gemene man tyvärr är ganska naiva. Man analyserar inte problemen på djupet. utan allt ligger kvar på ytan. De problem som finns idag kunde förutsägas redan på 80-talet. Men man väljer att blunda. Ingenting är liksom nytt under solen. 

Svenskar är inte speciellt solidariska ens mot sina egna landsmän- det finns många "riktiga svenskar" som far fruktansvärt illa. Ja, det är sökert sant att många kan känna sig trygga- men det finns människor som lever hela livet i otrygghet och jag har många gånger undrat hur det kommer sig att ingen bryr sig. Fattar man helt enkelt inte att precis samma fördomar som styr tänket i rasismen, är desamma som skapar rättsosäkerhet. Brottsoffer i Sverige får ofta ingen förbannad hjälp alls.

Är det verkligen sant att alla som är positiva till invandring vill att de som kommer hit ska kunna leva med samma levnadsstandard som de som har det bäst här i Sverige? unnar vi verkligen dessa människor detta? Eller är dne underliggande kontexten att de fortfarande ska vara så förbannat tacksamma att de ska vara glada om de får skura golv resten av liven?
    chrissandra skrev 2014-09-28 11:00:34 följande:
    Vill bara fråga vilka som slagit ned folk med järnrör?
    SD-toppar beväpnade sig med järnrör

Eller är det bara nys?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2014-09-28 17:25:22 följande:
    Ja, och? Det finns många nedsättande uttryck. "Idiot", "imbecill", "svin" är några av dem. Är du överkänslig mot nedsättande uttryck eller vad?
    Och att länka till en uppenbart vinklad källa för att objektivt beskriva ett ord blir inte riktigt bra det heller. Lite som att länka till Avpixlat för att beskriva nackdelar med invandring, eller till Expo för att beskriva fördelar med densamma.
    Men lägg av nu, innehållet i den beskrivning av ordet som finns på Metapedia stämmer åtminstone som jag ser det, ganska väl in på dess användning. Är det nånting i den definition som finns där, du inte håller med om? Vad skulle annars "batikhäxa" betyda menar du? Kom i så fall med sakliga invändningar mot den definition som där presenteras.

Att använda den typen av uttryck är, i brist på bättre uttryck, lite för mycket FDFMGA för att det ska kännas riktigt kosher.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Zenitha

En sak till- om man nu avskyr invandring, varför ifrågasätter man inte den industri som Bert Karlsson bygger upp med hjälp av invandring? Eller gör man det? Varför gå på invandrare och inte de som skor sig på eländet? "Hoten mot jobben" är väl det som gör att många vill stoppa invandringen, men varför kräver då ingen av Bert att han ska satsa pengar på att ordna arbeten- och nu menar jag inte "skitjobb" åt både invandrare och svenskar för de pengar han tjänar? Det vore väl en fin gest eftersom arbete är det bästa sättet att integrera mig veterligen. Arbete och traumavård kunde väl Bert bidra med-  men gör han det? 

Svar på tråden Varför hatar folk SD?