Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-01-22 10:43:56 följande:

Absolut! Läste om ett 2-årigt "sk ensamkommande barn". Givetvis ska det vara obligatorisk med medicinsk åldersbestämning på ALLA Foten i munnen.

Åldersbestämning fungerar inte alltid så bra. Exempelvis kan jag nämna att medicinsk åldersbestämning godkänt en person som alla runt den i vardagen är överens om att ca 30 är den verkliga åldern.

Visst kan vi fortsätta med ålderbestämningar, men det är fel att mata folk med att de är så tillförlitliga och sedan tolkar en del resultaten helt fel:  80% är över 18" och liknande. Enligt min erfarenhet är det troliga att man kan vända på den sifrfan och att ca 20% är över 18.

På flyget: reste ungen med eller utan sådan där skylt runt halsen? Hur fungerade det med incheckningen?

Att kunna åldersbestämma en "ensamkommande" tvååring är givetvis också nyttigt eftersom det ger en hint om när ungen (bortadopterad som den kan antas bli) skall börja skolan.

Så mycket extrajobb är det inte att försöka skaffa sig den kunskapen. Om inte annat kanske ungen senare vill ha ett hum själv om hur gammal han/hon är.

Så jodå, alla.

Din personliga erfarenhet kan vi givetvis inte bedöma. Däremot kom man i Norge fram till att 8 av 10 som sa sig vara omyndiga var över 18 - och kommer jag ihåg rätt så var det INKLUDERAT osäkerhetsmarginalen.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-22 10:53:18 följande:

Det är inte kriminellt att vistas i landet efter ett utvisningsbeslut. Tål tydligen att upprepas. Inte heller är rektor som upplåter plats till barn som fått utvisningsbesked kriminell eller medhjälpare till kriminell. Man kan tycka vad man vill om det, men det är inte kriminellt.

Vistas man i landet utan tillstånd bryter man mot (åtminstone) utlänningslagen.

Sedan får du själv välja vad du vill kalla den som bryter mot lagen.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 11:13:09 följande:

Vistas man i landet utan tillstånd bryter man mot (åtminstone) utlänningslagen.

Sedan får du själv välja vad du vill kalla den som bryter mot lagen.

Utlänningslagen:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050716.htm
    20 kap. Bestämmelser om straff m.m.

1 § Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd och utan att utlänningen har ansökt om ett sådant tillstånd eller en förundersökningsledare har ansökt om tidsbegränsat uppehållstillstånd för utlänningen med stöd av 5 kap. 15 §.    I ringa fall skall åtal för brott enligt denna paragraf inte väckas annat än om det är motiverat från allmän synpunkt.

2 § Till fängelse i högst ett år eller, om brottet är ringa, till böter döms en utlänning som uppsåtligen uppehåller sig i Sverige fastän han eller hon enligt ett verkställt beslut om utvisning enligt 8 kap. 8 § eller motsvarande beslut enligt äldre lag inte har haft rätt att återvända hit.    Bestämmelserna i första stycket gäller inte om utlänningen har flytt hit av skäl som avses i 4 kap. 1, 2 eller 2 a §.    I ringa fall ska åtal för brott enligt första stycket inte väckas annat än om det är motiverat från allmän synpunkt. Lag (2009:1542).

• Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-22 22:02:23 följande:
    Utan skylt skulle jag tro. Barnet kom med en vuxen person som inte var familj och jag antar att denne skötte det praktiska- Någon ålderbestämning behövdes inte för att åldern var känd. Mamman skulle komma efter med ett spädbarn så någon adoption var nog inte aktuellt om inte något händer mamman förstås.Jag ka ha fel på någon detalj, men det var så jag mindes det.

Jag ramlade på detta för en tid sedan men hittar det inte nu när jag googlar. Däremot har jag hört talas om fler fall av riktigt små barn även om de är ovanliga.

Det man kom fram till i Norge har ju varit kritiserat just pga av att man inte kan säga så säkert hur gammal en person är just pga felmarginalen. 

Så, så himla ensamkommande var inte ungen då ...

Minnet är bra men överbelastat.

Det var ca 50% av de som testades i Norge som befanns vara över 20 år. Dvs felmarginalen i modellen är medräknad. Bara var fjärde var under 18 år och resten i gränslandet, dvs metoden felmarginal:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552786

Det var i Danmark som ca 80% av de som testades som hade fuskat.

Jag ser många vinster med att göra dessa typer av tester obligatoriska, enligt tidigare inlägg.
    I

• Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-22 22:16:02 följande:

Det är ganska vanligt att människor som får avslag ges det med migrationsverkets fulla insikt om att beslutet inte kan verkställas och om det så småningom kan det så kan det iaf inte göras nu. Det kan exempelvis bero på att det inte finns något mottagningsland. Ett exempel på detta är flyktingar som levt i exil (utanför Europa) och sedan sökt sig hit. De har inte flytt från hemlandet och kan inte utvisas dit och exillandet tar inte emot dem. Ett annat exempel är att personen är under 18 år och det inte finns någon person som kan ta emot. När personen fyllt 18 kan beslutet verkställas utan att det finna någon som kan ta emot och sörja för personen. Detta är bara några av många exempel på människor som får ekonomiskt stöd, går i skolan och andra får andra insatser och som vistas i landet efter ett utvisningsbeslut. De brtyer INTE mot lagen och de är INTE kriminella människor och det är inte heller människor som helt enkelt nte samarbetar efter ett utvisningsbeslut och stannar kvar i stället för att självmant åka. Det "straff" de får är minskad dagpenning. 

Det går bra att läsa utlänningslagen.

Vissa grupper är till viss del straffbefriade för sina brott mot utlänningslagen. Se text jag la in och följ länk.

Det innebär dock inte att de inte bryter mot lagen.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-22 22:51:04 följande:
    Jo, barnet var ensamkommande eftersom det kom utan någon ur sin familj.

Oavsett vilket land som kommer med bestämda åldrar på ålderstestade personer kan man inte kan säga så säkert hur gammal en person är just pga felmarginalen. En person som åldersbestäms till 20 kan lika sannolikt vara 17 som 23, och även mindre sannolikt men ändå möjligt, utanför spannet åt båda håll. Jag har exempel på personer som ålderstestats som det inte finns några planer på att de är den ålder som bestämts. Då menar jag både att de är mycket yngre och mycket äldre och det blir tydligt när det gått några år.

Ja, en marginal på om det nu är två eller tre år. Därför är vi snälla och friar heller än fäller och säger att alla som kommer inom felmarginalen (20 eller 21 år) får räknas som barn.

Och bara det faktum at vi överhuvudtaget inför obligatorisk ålderbedömning ger positiva effekter - oavsett vad resultatet sedan vid den enskilde individens test.
  • Flash Gordon

Den som blir så nervös av att en politiker kommer på besök kanske inte skall jobba med så pass viktiga uppgifter?

Äh, självklart är det bara en läkare som vill spela Allan men så blev han också flyttad åt sidan och passerad. Det lär komma fler liknande exempel under året. Det är trots alt valår och det kommer att finnas folk som vill göra sig till.
  • Flash Gordon
    Errol Flynn skrev 2014-03-13 10:05:10 följande:

Det var inte starkt någonstans. Skämmes ta mig fan.

Starkt och starkt ...

Det finns folk till allt och den här killen ville göra en markering och han lyckades. Han hamnade i tidnginarna och allt.

Men man hade kunnat hoppas på att folk på en sådan pass ansvarig position var lite mer vuxna och proffsiga.
  • Flash Gordon
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-13 10:13:21 följande:
    ... och han får gillande av kreti och pleti för sitt "mod att stå upp mot främlingsfientliga krafter".

Mission accomplished, således. Dessvärre.

Så fungerar den nya världen med twitterstormar och Gu' vet vad.
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-03-13 10:39:41 följande:

Ett fritt samhälle? Där alla ska tvingas konfronteras med politik på sin arbetsplats eller när de är sjuka? Låter inte så fritt i mina öron.

Har politiker plötsligt fått rätten att släppas in överallt? Är det någon slags PK-variant av demokrati som kräver att chefer prioriterar politikers rättigheter framför sina anställda och sina patienter?

Finns det några gränser i ditt "fria samhälle"? Ska "Ja till Livet" släppas in på abortkliniker också?

Politikerbesök på sjukhus händer ändå inte särskilt ofta. Om något borde det var fler sådana.

Det är rätt rimligt att de slutligt ansvariga faktiskt besöker verksamheten med jämnamellanrum. För att informera sig.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?