Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-03-16 12:54:05 följande:
    In your dreams! Inte en chans att Per Albin skulle röstat för sänkta skatter på pensionärernas bekostnad! Att ens försöka jämföra SD med S är så verklighetsfrämmande - speciellt som att SD samtidigt spottar och fräser så fort man talar om "sossarna".

Visst hade forna S likheter med NSDAP, det hade alla partier på den tiden. Det är ingen ursäkt för SD att ha FLER likheter idag.

Klart det irriterar vänstern att någon tar deras gamla position och att den positionen verkar appellera på en hyfsat stor andel av folket.

Vilka är likheterna mellan NSDAP och SD? Kan du spalta upp några exempel?
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-16 12:56:30 följande:
    Genom att sänka skatter på bekostnad av alla andra, och genom att spotta på vänstern? Alltsa, genom att göra raka motsatsen till vad Per Albin skulle gjort? Yeah, makes sense... Drömmer

Per Albin gillade inte vänstern han heller. Vänstern hette kommunisterna på den tiden och var paria inom socialdemokratin.

Vad jag vet så stoppade SD skattesänkningarna för ett tag sedan. Exakt nivå på skatter kan man ju diskutera. Du får börja med att leta rätt på S skattepolitik på 20-40-talet så vi kan jämföra. Hojta till när du hittat nåt.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-16 12:59:20 följande:
    Ansetts av vem? Jimmie och hans närmaste?

Vafan, kan du inte baka ihop svara i ett inlägg så slipper jag hitta nya att svara på hela tiden?

Jämförelser har gjorts. Inte för att jag lagt på minne av vilka men talet om detta har pågått, på lågvarv, i åratal.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-03-16 13:26:34 följande:
    Inboxa dem till mig så kan jag nog svara på det.

Alldeles säkert ...

Skrattande
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2014-03-16 19:49:12 följande:

Var har jag skrivit att jag är SD-fantast? varsågod och visa!

Förstör inte deras världsbild nu genom att kräva förmåga att hålla två saker i huvudet samtidigt.

Tänk på alla "SD-are" som skulle försvinna från trådarna då.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-16 19:59:30 följande:
    Jag vet inte, får SD fler röster av att deras partibossar drar runt på stan med järn-, förlåt, aluminiumrör? Genom att skriva rasistiskt dravel på Avpixlat?

Som sagt, det här är inget nytt. Det vältes bilar i 68-revolten också, och fotbollssupportrar har emellanåt betett sig nästan lika illa. Det har inget med etnicitet att göra, det har med desperation att göra. Det rättfärdigar förstås inte agerandet, men att feltolka orsaken till agerandet gynnar ingen, utom de som tjänar på att fokus tas från ekonomiska rättvisefrågor och riktas till gamla dammiga rasistiska värderingar.
    Om du tror att fotbollsvåldet har med social situation att göra så är du mer off-side än vi trodde. Du bara gissar och blandar hej vilt för att försöka göra en poäng. Som du alltid gjort, och gör.

Fotbolsvåldet handlar om annat och lockar till stor del män från fina miljöer.

Den berömda rapport om invandrares överrepresentation, som jag antar ni talar om, visade på att det inte handlade om socio-ekonomi. Däremot visade den på att vissa invandrargrupper misskötte sig i högre grad medan andra skötte sig bättre. Där någonstans börjar tanken på kulturella faktorer krypa fram.
  • Flash Gordon
    Velouria skrev 2014-03-17 10:14:51 följande:
    Tänk er en massa sverigedemokrater på Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket, Socialen, Migrationsverket, skolor, förskolor, fackföreningar, som arbetsgivare, läkare (fast det är väl inte så troligt ) osv. osv.

De påverkar ju redan på politisk nivå, så tanken att påverka ännu mer negativt i samhället känns skitjobbigt...

Fullt av sverigedemokrater överallt?

Så är det ju rimligtvis redan idag eftersom ungefär var tionde väljare säger sig vilja rösta på SD – inom LO-förbunden till och med var sjunde.

• Flash Gordon
    Enter Sandman skrev 2014-03-17 09:24:43 följande:

Då kan ju du leta rätt på dom jämförelserna, hojta till när du hittat nåt.

Kom igen nu, bättre kan du.
  • Flash Gordon
    Enter Sandman skrev 2014-03-17 09:22:28 följande:

Appellera?
    Nä du, 90 % av svenskarna ser med milt förakt på sd med tanke på deras inkompetens och okunskap.
    Kom igen det är ju småpojkar dom allra flesta.
    Inte ens i närheten av vad Per Albin Hansson stod för,
    Jag har ju förklarat det en gång, men ok, en gång till.

Per Albin Hansson stod för inkluderande av människor.
    Sd står för exkluderande av människor.

Per Albin Hansson stod för en tro på mänskliga rättigheter och människans lika värde.
    Sd tror inte på det.

Per Albin Hansson stod för att människor skulle få det bättre.
    Sd vill gynna en liten grupp människor som stämmer in på deras världsbild, vita heterosexuella män.
    Resten skiter dom i, i bästa fall.

Inte mycket till likheter där inte.

Jag tror inte det finns någon exakt relation mellan hur många som INTE röstar på ett parti och hur många som föraktar detsamma.

Var tionde ser SD som det bästa partiet, runt var femte är positiva till deras politik i paradfrågan: invandring.

Det finns dessutom undersökningar som tyder på att SD är det parti som anses har bäst invandringspolitik av runt varannan svensk.

Så jag tror du överskattar motståndet mot SD.

Önskan om det starka folkhemmet med en relativt stark stat torde vara den största likheten mellan SD idag och S då och föga förvånande arbetar S och SD ihop i riksdagen när det gäller frågor om bland annat återförstatligande av div infrastruktur-funktioner.

• Flash Gordon
    Enter Sandman skrev 2014-03-17 16:26:56 följande:
    Så vart har du dom undersökningarna, innan du kan presentera dom så bär dina ord ingen tyngd.
    Sen pratar du om sd som om det vore ett normalt parti och inte ett fascistiskt parti på högerextremen.
    Det kan aldrig jämföras med ett vanligt parti

Det var ju bara häromdagen som siffrorna kom. Hur tusan kan man vara omedveten om det om man debatterar SD så flitigt?

21% är positiva till SD:s invandringspolitik:
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/21-procent-ar-positiva-till-sds-invandringspolitik/

Siffran var tionde kommer givetvis av opinionssiffror kring 10%

Siffran på varannan kommer från (minst) en YouGov-undersökning, men vi kan låta den bero om du vill.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?