• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    VPK skrev 2014-12-15 22:41:16 följande:

Vänsterpartiet är i kris, de riskerar att åka ur i mars, man ser desperationen hos deras anhängare. Lite synd om de åkte ur riksdagen, man har som alltid kunnat skratta åt partiet, de lever i sin egna lilla bubbla och det är ju lite småroligt när de kommer med sina idiotiska förslag. Kanske man ska stödrösta på vänsterpartiet så de håller sig kvar.

Det otroliga är att V släpper fram denna Dinamarca till Riksdagens talarepodium. Denna manshatande batikhäxa skrämmer ju bort i princip samtliga preumtiva väljare!
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-12-15 22:51:19 följande:
    Eh, nej. Bara avskyr rasism och tänker med alla lagliga medel bekämpa Sd. När Sd åker ut ur riksdagen så är jag nöjd. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge.
    Du är inte ensam om att som enda mission här i livet, ha att bekämpa Sd.

Jag tror detta fenomen har med lajka. och facebook-kulturen att göra. Folk skapar sig en identitet, positionerar sig och sin person, som Sd-hatare.
    Hur som helst, speciellt konstruktivt för det politiska samtalet är det ju inte.

Det rimliga är väl att framföra vad man själv står för, och inte bara klanka på det  och dem man är emot. Men det är klart, om man nu inte står för nåt annat än Sd-hat, så är man såklart blott en tom tunna.
  • sjuttiofemman
    de Robespierre skrev 2014-12-16 11:04:43 följande:

För att SD aldrig har velat definiera vilka som ingår i deras epitet "invandrare".

Kommunernas erbjudanden att betala bussresa hem handlar om EU-medborgare utan uppehållstillstånd (förutom de 3 månader de har rätt till).

SD säger invandrare vilket kan innefatta allt från asylsökande (vilket det redan finns bidrag för sedan 2008 så varför ta upp det igen som ett nytt förslag från dem?) till alla med icke-helsvenskt ursprung.

Om SD kunde tala ur mun och förklara vilka dessa invandrare innefattar så hade folk sluppit spekulera.

Ja vissa förstår inte skillnaden mellan en hitrest rumänsk tiggare och en person som är född och uppvuxen i landet. För eftersom tex Zlatan inte är svensk enligt Sd så måste han vara invandrare och ska alltså erbjudas enkelt biljett ur landet. Vart Sd vill skicka dessa människor är dock oklart då Sverige är deras hem och ursprungsland.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-12-16 11:29:25 följande:
    Du är inte ensam om att som enda mission här i livet, ha att bekämpa Sd.

Jag tror detta fenomen har med lajka. och facebook-kulturen att göra. Folk skapar sig en identitet, positionerar sig och sin person, som Sd-hatare.
    Hur som helst, speciellt konstruktivt för det politiska samtalet är det ju inte.

Det rimliga är väl att framföra vad man själv står för, och inte bara klanka på det  och dem man är emot. Men det är klart, om man nu inte står för nåt annat än Sd-hat, så är man såklart blott en tom tunna.
    Nej, det är bara du som i likhet med somliga andra SDare inte ser längre.

Precis som man kan vara både same och svensk, kan man både ogilla SDs politik och gilla väldigt mycket annat samtidigt som man lever ett fullgott liv.

Sedan avgör ju trådens ämne vad man diskuterar. I tråden "Varför hatar folk SD?"  avhandlas ofta just det, medan den som vill utbyta tankar om undulater med fördel kan posta under "burfåglar".
  • de Robespierre
    sjuttiofemman skrev 2014-12-16 13:17:37 följande:
    Ja vissa förstår inte skillnaden mellan en hitrest rumänsk tiggare och en person som är född och uppvuxen i landet. För eftersom tex Zlatan inte är svensk enligt Sd så måste han vara invandrare och ska alltså erbjudas enkelt biljett ur landet. Vart Sd vill skicka dessa människor är dock oklart då Sverige är deras hem och ursprungsland.
    Det finns en möjlighet till och det är göra det sociala klimatet så jobbigt i samhället att folk söker sig till ett annat land av "egen fri vilja". Då slipper man bli anklagad för att man aktivt har skickat dem på porten.

Typ: " - Det där stämmer inte utan är bara en lögn, som vanligt fabricerad av våra motståndare. Vi har aldrig, jag upprepar, aldrig tvingat någon att lämna landet. Det var helt och hållet deras egna beslut att lämna Sverige och det enda vi har gjort är att ge dem ett bidrag som hjälp på vägen. Ett bidrag som måste ses som en väldigt medmänsklig gärning från vår sida"
  • Rataxes
    nihka skrev 2014-12-15 22:08:07 följande:
    Var det inte också etikett att bara rösta för ETT budgetförslag? SD bryter mot praxis och jämrar sig sedan när andra gör det.
    Det var tidigare även etikett att inte bryta ur enskilda poster ur ett budgetförslag. Det var tidigare även "etikett" att om man misslyckas att få igenom sin budget så avgår man varpå talmannen har 4 försök på sig att få till en ny regering. Något som kanske skulle lyckats om man lämnat bottenfärgsniffarpartiet utanför regeringsställning.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-15 22:33:45 följande:
    Fast varför ska hon följa etikettsreglerna om andre vice talman inte gör det?
    Du får gärna visa på exempel där han brutit mot etiketten i sitt talmansämbete.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-12-16 14:20:10 följande:
    Det var tidigare även etikett att inte bryta ur enskilda poster ur ett budgetförslag. Det var tidigare även "etikett" att om man misslyckas att få igenom sin budget så avgår man varpå talmannen har 4 försök på sig att få till en ny regering. Något som kanske skulle lyckats om man lämnat bottenfärgsniffarpartiet utanför regeringsställning.
    Ja, så vad är då problemet om man som SD hävdar att det är OK att rösta på flera budgetförslag, med att inte börja ett anförande med "Herr talman"?

Jag vet inte vad bottenfärgsniffarpartiet är.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2014-12-16 14:30:35 följande:
    Du får gärna visa på exempel där han brutit mot etiketten i sitt talmansämbete.
    En talman ska - ironiskt nog - inte tala, i alla fall inte som partipolitisk.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-16 15:53:27 följande:
    En talman ska - ironiskt nog - inte tala, i alla fall inte som partipolitisk.
    Då vet du bättre än riksdagens talman Urban Ahlin.

">

Svar på tråden Varför hatar folk SD?